Gå til innhold

Tips til hvordan jeg kan mestre jogging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er 25 år gammel. Dårlig trent og overvektig. Har for det meste brukt sykkel under kondisjonstrening tidligere, men har endelig oppdaget hvor moro det er med tredemølle. På den klarer jeg å jogge i to minutter sammenhengende med en hastighet på 7.3. Jeg er kjempestolt. 

Men så synes jeg det er vanskelig å finne en god plan for hvordan jeg opparbeider meg til å mestre jogging. Jeg synes det virker helt uoppnåelig bare å skulle jogge fem minutter i strekk, og alle programmer jeg finner er for tunge for meg. Noen som har gode tips? Jeg ønsker ikke å jogge ute. Strever med plantar fascitt og det er bedre med en tredemølle som har demping enn hard asfalt eller grus for mine bein.

Anonymkode: aed21...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du gå utendørs? Rask gange, gjerne i stigninger, kan være vel så bra trening som tredemølle i den hastigheten du har nå. Det er også lurt å veksle mellom ulike bevegelsesformer, som gange utendørs, sykkel og tredemølle. Det sliter mindre på kroppen.

På tredemølle kan du prøve dette: Jogg i ett minutt, halver hastigheten og gå i ett minutt. Gjenta 10 ganger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fant ikke glede i å løpe før jeg begynte og løpe ute. Så til tross for at du sliter med betennelse så hadde jeg ville gitt utendørsløping en sjanse til. Det er så mye bedre enn mølle! Det er viktig med gode sko, og god løpeteknikk. Så alt det må være på plass.

Hvis du synes det er tungt jogger du sannsynligvis for hardt. Jogg i sakte tempo, et tempo som du mestrer å holde. Er det for tungt, ta rask gange. Etterhvert som du kommer i bedre form kan du øke tempo. Finn deg passende løperuter, få deg en pulsklokke. Det er motiverende å måle frengang.

Å løpe er såå gøy! Men den største feilen folk gjør er å starte alt for hardt.  

Endret av miaw
  • Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, miaw skrev:

Jeg fant ikke glede i å løpe før jeg begynte og løpe ute. Så til tross for at du sliter med betennelse så hadde jeg ville gitt utendørsløping en sjanse til. Det er så mye bedre enn mølle! Det er viktig med gode sko, og god løpeteknikk. Så alt det må være på plass.  

Helt enig! Det å jogge utendørs, på grus eller terreng er bedre for beina enn den statiske mølla. I tillegg så får man en psykologisk effekt når man kommer seg ut. Å være i naturen er mye mer motiverende og det er ikke så lett å "gi opp" dersom du feks finner deg et vann å vekselvis jogge/gå rundt. Da må man bare fullføre distansen. 

C25k er et bra program, men du trenger ikke ta det så systematisk. Bruk gjerne lyktestolper som holdepunkt.

Jeg skjønner at tredemølle føles tryggest i starten, men jeg skal love deg at fem minutter på mølla føles mye lengre enn fem minutter ute. 

Anonymkode: e82ba...41b

• Liker 2
Skrevet

Couch to 5k programmet eller nybegynnerprogrammet til løplabbet kan kanskje passe godt for deg. Legger ved link til det sistnevnte da jeg vet det består av mye oppstykket jogging og gradvis tilvenning. Ellers så er det jo slik at det blir lettere og lettere om man går ned noen kilo (dømmer ikke, jeg forsøker å gå ned litt for tiden selv).

https://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Anonymkode: 89fb8...cb9

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar folkens. Jeg holder meg til tredemølle enn så lenge, men målet er å komme meg ut for jogging til våren.

Takk for løplabbet sitt program, det ser ut til å passe meg perfekt! 😊

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye overvektig er du?

Anonymkode: cab3b...c74

Skrevet

Prøv å still mølla enda lavere ned på hastighet dersom du løper inne. Se om du greier å løpe lenger og lenger på litt lavere hastighet før du skrur opp. Men enig med de over, løping ute er mye mer motiverende og lettere. Den friske luften og det å se naturen gir krefter. :) så flink du er, dette greier du! :)

Skrevet

Jeg syns det er mye lettere å løpe mølle enn terreng (løper mest ute). Tenker at det høres ut som en god idé å trene seg opp på mølle hvis du plages med den foten. (Jeg syns i alle fall mølle er mer skånsom for beina og løper selv ute fordi jeg liker naturopplevelsen. Hadde det bare vært for treningen ville jeg trent mye mer inne) Jeg bruker aldri programmer på mølle: jeg bare justerer meg frem til et passe tempo for meg, der jeg kan løpe leeeenge, så justerer jeg litt opp fra det i intervaller hvis jeg vil ha det hardere. 

Jeg ville bare gått på mølla og skrudd opp tempoet til lett jogging i intervaller om jeg skulle startet å løpe. Kanskje 3 min rask gange, 1 min løping i 30 min for så å øke langsom oppover, til du klarer jogge i rolig tempo, sammenhengende i 30 min. Når du klarer det, har du meget bra grunnlag for å løpe ute også.

Anonymkode: 7264c...2b6

• Liker 1
Skrevet

Løp på meter ;) . Eller km. Så lenge du løper på mølle så er det veldig enkelt. Hvor langt løper du nå? La oss si at du løper 250m på 2 minutter. (Skulle bli ca. riktig hvis jeg har regnet hastighet og minutter rett.) 

Da løper du 300 meter neste uke. Så 350 uken etter osv. Det vil ta litt tid, men før du vet ordet av det er du oppe på 1 km. Da er du blitt såpass "løpetrent" at du kan rampe opp litt kraftigere. Da kan du øke med 100 eller 200 meter for hver uke. Vips, så klarer du 2 km. 

Det viktige er å rampe opp sakte så kroppen blir vant til å løpe og beina tåler belastningen. Når du er oppe på 2 km lengde er du sikkert så lei av mølla at du får lyst til å prøve utendørs. 

Tips: For å hjelpe på plantar fascitten så anbefales kraftig massasje for å bedre sirkulasjonen i vevet. Du gidder sikkert ikke sitte og massere under foten, men hvis du har en golfball eller tennisball eller noe liknende i hus så prøv å rulle foten over den når du sitter slik at du får massasjevirkningen. (Har hatt problemet selv og fikk anbefalingen om massasje fra legen. Det som fikset min var å gå turer i skog og mark med støtdempende såle i fjellstøvlene. Tipper det gav ca. samme effekt som massasje - nemlig bevegelse som øket sirkulasjonen uten direkte støt under foten.) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte mye intervalltrening når jeg skulle trene opp løpeformen min, og gjør det fortsatt. 

45/15 er min favoritt. 45 sek jogging, 15 sek pause x 4, 1 min gange, varmer opp med 3-5 min hurtig gange (øker hastigheten hvert minutt) først. Da blir hver runde 5 min og jeg kan tilpasse antall runder etter dagsformen. 😊

Pass på at du har litt helling på mølla, 2,5-3% er et godt utgangspunkt. Ved å øke helling 0,5 mellom hver runde på intervallene blir det også tyngre uten at du øker tempoet. Jeg pleier å øke tempoet med 0,1/0,2 mellom hver intervall og/eller helling mellom hver runde. Anbefaler å starte på et lavere tempo enn det du klarer å holde i dag, sånn at du har mulighet til å klare minst 2 runder. 😊

Skrevet
54 minutter siden, Kicki_90 skrev:

Jeg brukte mye intervalltrening når jeg skulle trene opp løpeformen min, og gjør det fortsatt. 

45/15 er min favoritt. 45 sek jogging, 15 sek pause x 4, 1 min gange, varmer opp med 3-5 min hurtig gange (øker hastigheten hvert minutt) først. Da blir hver runde 5 min og jeg kan tilpasse antall runder etter dagsformen. 😊

Pass på at du har litt helling på mølla, 2,5-3% er et godt utgangspunkt. Ved å øke helling 0,5 mellom hver runde på intervallene blir det også tyngre uten at du øker tempoet. Jeg pleier å øke tempoet med 0,1/0,2 mellom hver intervall og/eller helling mellom hver runde. Anbefaler å starte på et lavere tempo enn det du klarer å holde i dag, sånn at du har mulighet til å klare minst 2 runder. 😊

Noe av mitt problem er at jeg må opp på 7km/t for å løpe. Jeg klarer ikke gå fortere enn 5,3, og alt mellom der er kjempevanskelig og jeg blir ustødig og usikker. Har aldri lært meg å gå skikkelig fort rett og slett. Jeg har fått trent opp hastigheten min da. Startet med gange på 4km/t. Men jeg har jo også økt hastighet på løpingen så jeg er oppe i 7,5 nå. Du har et poeng i at jeg kanskje ikke skal øke hastighet fra 7, men heller øke hvor lenge jeg holder ut.

Men hvorfor er litt stigning bra? Eller, jeg forstår jo hvorfor, men vil det ikke være bedre (og enklere) å trene opp løpeformen uten stigning først for deretter å starte med stigning? Nå har jeg kun stigning når jeg går.

Igjen, takk til alle for svar. Det er kjempemotiverende med svarene dere gir meg! Så synes jeg det er deilig at dere viser at dere forstår hvor dårlig løpeformen min er i svarene. 😊

TS

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye overvektig er du?

Anonymkode: cab3b...c74

Ganske mye. Jeg kunne med fordel gått ned 40kg (da er jeg på litt under 80kg). Jeg har siden sommer gått ned noen cm i livvidde og fått strammet opp kroppen litt av treninga, men ikke gått ned mer enn 3kg. Det har vel en del med at jeg har bygd opp ganske mye mer muskler enn jeg hadde.

TS

Skrevet

Det er lurt å gå med stigning på mølla (mens man ser på film eller noe, da blir det ikke kjedelig!) når man er overvektig, fordi det er god trening, mye mindre belastende for kroppen enn å jogge, og man kan holde på lenger enn man klarer å jogge når man er overvektig og utrent. Tror også det er lurt å gå mye for å styrke kroppen, slik at forutsetningene for å tåle hardere fysiske påkjenninger er bedre. Jeg pleier å gå med stigning på mølla på de dagene jeg egentlig skal trene, men hvor jeg ikke føler for det, ettersom jeg synes det er lettere. 

Jeg begynte for alvor å jogge i sommer. Jogger ikke så fort, 8 km/t, men kan holde den farten i minst tre kvarter sammenhengende. Det som har vært viktig for meg for å få til det, er å jogge ofte (MINST to ganger med jogging i uka uavhengig av hva annet jeg trener, går det en uke eller to hvor jeg kun trener på andre måter merker jeg at det blir hardere å jogge igjen), presse meg til å få til noe (jeg presset meg første gangen jeg jogget 5 km sammenhengende, liksom, og etter dette VET jeg jo at jeg klarer det, så da er det bare å gi gass!). Jeg synes også jeg har bedre effekt av å løpe planlagte intervaller (feks fire minutter jogg, to minutter gåpause, fire minutter jogg, to minutter gåpause..) enn å "løpe så lenge jeg klarer, gå så lenge jeg må"  fordi det er lettere mentalt å presse seg til å klare de fire planlagte minuttene enn å klare å holde ut ubestemte litt til.. og litt til.. 

Jeg hadde BMI 37 i sommer, nå BMI 32☺️ (når det gjelder vektnedgang er det definitivt kostholdet som er viktigst, men det er en fin boost for kcal-underskuddet hvis jeg feks går oppover i en time og forbrenner 700+ kcal!) 

Anonymkode: 0f719...feb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe av mitt problem er at jeg må opp på 7km/t for å løpe. Jeg klarer ikke gå fortere enn 5,3, og alt mellom der er kjempevanskelig og jeg blir ustødig og usikker. Har aldri lært meg å gå skikkelig fort rett og slett. Jeg har fått trent opp hastigheten min da. Startet med gange på 4km/t. Men jeg har jo også økt hastighet på løpingen så jeg er oppe i 7,5 nå. Du har et poeng i at jeg kanskje ikke skal øke hastighet fra 7, men heller øke hvor lenge jeg holder ut.

Men hvorfor er litt stigning bra? Eller, jeg forstår jo hvorfor, men vil det ikke være bedre (og enklere) å trene opp løpeformen uten stigning først for deretter å starte med stigning? Nå har jeg kun stigning når jeg går.

Igjen, takk til alle for svar. Det er kjempemotiverende med svarene dere gir meg! Så synes jeg det er deilig at dere viser at dere forstår hvor dårlig løpeformen min er i svarene. 😊

TS

Da starter du på 7, og jobber deg oppover derifra. Det er ikke stor forskjell på 7 og 7,1, men nok til at du må bevege beina bittelitt fortere. 🙂

Angående det med stigning så har det noe å si for belastningen på kroppen. Når man løper ute så er det aldri helt flatt som på en mølle og dermed blir det en naturlig variasjon. Inne på mølla så er det en høyere belastning på kroppen om du velger null stigning. Derfor er jeg blitt anbefalt minimum 2,5% stigning uansett hvordan jeg trener på mølla. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...