Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en gang at vi mennesker påvirkes av månen, og en studie viste at man sov dårligere ved fullmåne f.eks (selv om man lå i soverom med mørke gardiner). Jeg har forstått det slik at kvinner er knyttet til naturens sykluser på en annen måte enn menn, pga sin egen syklus. Noen som er kjent med dette? Jeg er mann selv og syns det kunne vært spennende å høre hvordan dette oppleves for andre, og spesielt kvinner.

Anonymkode: 3ac76...923

Skrevet

Min syklus er på 21 dager, månen sin ca 28, så nei, vi er langt i fra synkronisert. At jeg merker jeg sover dårligere, hvis jeg under fullmåne har gått kveldsturer? Ja, men det kommer jo av atdet er lysere, og hjernen da vil tro det er dag og dermed gi mer energi.

Anonymkode: ed7c3...b9e

• Liker 2
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 3bc61...ca0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke. Men en påvirkning på en eller annen måte, tror jeg.

Månen påvirker flo og fjære. Det skjer flest fødsler ved fullmåne. 

Mange mener at månen har noe å si når vi dyrker, spiser og til og med drikker. At mat og drikke smaker best i visse perioder. Da snakkes det om månen. Men om det er den som har noe å si, eller tidspunktet / dager i året generelt, vet ikke. Men interessant. Jeg tror den har en kraft.

Endret av exictence
  • Liker 3
Skrevet

Ja vi blir til varulver hver fullmåne, alle sammen.

Anonymkode: a190d...ac4

Skrevet

tror ikke kvinner blir mer påvirket enn menn, men kanskje vi er mer åpne for å akseptere det? Menn blåser det bare bort, og da vil heller ikke menn se en sammenheng.

Begge mine barn er født på dagtid, dagen før fullmåne.

Skal ikke kimse av månens kraft, med tanke på hvor mye månen påvirker jorden. men jeg tror ikke noen oppfatter fullmånen sterkt, men kanskje dersom vi skrev notater hadde vi sett at noe gjentok seg rundt fullmåne?

• Liker 3
Skrevet

Den normale menssyklusen er på 28 dager, i likhet med månens syklus. 

Anonymkode: 484bb...40d

• Liker 2
Skrevet

Alt og alle påvirkes av månesyklus: Mye i naturen styres av hvilke faser månen befinner seg i, og mennesker er jo vesener av naturen. Kvinners syklus er som regel av samme varighet som månens - altså 4 uker - og det er visstnok hos naturfolk man helst ser at kvinner får mensblødning ved fullmåne. Et normalt svangerskap er på 10 månesykluser, noe som tilsvarer ca. 9 solkalendermåneder.

Jordmødre jeg har snakket med, mener det fødes spesielt mange barn rundt fullmåne. Ansatte i psykiatrien forteller om at fullmånen helt klart "gjør noe" med pasienter. Har også hørt om at det er flere ulykker, selvmordsforsøk og akuttinnleggelser på psykiatrisk ved fullmåne. Det skal finnes statistikker på dette også, beklager at jeg ikke har noen å legge fram.

Selv kjenner jeg veldig godt til søvnløshet ved fullmåne og det nytter ikke hvilke gardiner jeg har. Følger ikke så med på kalenderen, så det er ofte etterpå at jeg finner forklaringen på hvorfor jeg ikke fikk sove den natta.

Anonymkode: ae888...b63

• Liker 5
Skrevet

Noe påvirkes dere av i hvert fall.

Anonymkode: 45335...3ec

Skrevet

Ja jeg får ikke sove. Selv med rullegardin. 

Anonymkode: 4a673...88f

• Liker 2
Skrevet

Ja har ingen tvil  om det. Vi vet godt at det påvirker vann og natur, og menneskekroppen er jo 70% vann. 

Men månesyklus har ikke nødvendigvis noe sammenheng med menssyklusen. 

Anonymkode: 3ca16...a3f

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er bare tull. 

Anonymkode: 91e6b...d19

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har ingen tvil  om det. Vi vet godt at det påvirker vann og natur, og menneskekroppen er jo 70% vann. 

Ja, det er dette jeg tenker også. Det er jo kjent at månen påvirker tidevannet, så da er det vel ikke så utenkelig at det kan ha en bitteliten påvirkning på organismer som består av 70% vann.

Anonymkode: 3ac76...923

• Liker 1
Skrevet

Jeg sover dårlig ved fullmåne. Så den har helt klart innvirkning på meg i alle fall.

Anonymkode: 2b4b4...725

• Liker 1
Skrevet

Sover like godt, uavhengig av månen. Har en syklus på 21-28 dager, og kjenner heller ingen som har spot on 28 dagers syklus. Det er alltid en dag, eller noe dagers slingringsmonn. 

Anonymkode: d605b...f03

• Liker 1
Annonse
Skrevet
On ‎10‎/‎26‎/‎2018 at 7:24 PM, AnonymBruker said:

De aller fleste kvinner har en syklus på 28 dager. Min menstruasjon har hoppet flere ganger, da alltid til nymåne, og når den hopper tilbake er det til fullmåne. Bruker ikke hormonprevensjon, det kan sikkert innvirke. Har hørt at man skal så ved nymåne og klipper man håret rett etter nymåne vokser det raskere. Ved nymåne passer det å begynne med nye prosjekter. Hvor mye hold det er i dette siste vet jeg ikke. 

Har et avslappet forhold til fullmåne og sover godt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg får økt hårvekst og skarpere tenner ved fullmåne. 

Anonymkode: 9fc10...043

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får økt hårvekst og skarpere tenner ved fullmåne. 

Anonymkode: 9fc10...043

😅

Anonymkode: 91e6b...d19

Skrevet

Jeg hadde problemer med dette, men nå sover jeg med røsslyng i sokkene og det virker veldig bra. 

Anonymkode: 66fbf...cd6

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde problemer med dette, men nå sover jeg med røsslyng i sokkene og det virker veldig bra. 

Anonymkode: 66fbf...cd6

😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...