Gå til innhold

Et barn som slår og ødelegger ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, det er en familie vi tilbringer mye tid med, og deres barn på samme alder som barnet vårt (snart to år) slår og ødelegger ting ganske mye. Han er opplært til å slå/sparke tingen han slår seg på, eller andre ting om han begynner å gråte. Han slår ikke andre mennesker. Selvsagt, tingene har ingen betydning, men vet ikke om det er så sunt. Idag dyttet han datteren vår, og det var nok ikke for å være slem, men moren hans sier at dattera mi kan slå ham tilbake. Det syntes jeg ikke noe om, og sa "nei, hun trenger ikke slå, han kunne ikke noe for det". Jeg trøstet henne og sa til ham at han må være forsiktig.. 

Jeg er redd datteren min skal adoptere disse vanene siden de er veldig nær oss. 

De er bare under to år begge to, men regner med de begynner å forstå ganske mye..

Da moren sa at hun må ta igjen, svarte jeg "vi vil ikke lære henne å slå. Når hun blir eldre og forstår konseptet, kan hun ta igjen", og der virket ut som hun tok seg nært av det. 

Jeg vet at de ikke slår barna sine, men de bruker mye "liksomslåing", og jeg synes ikke noe om det. 

Er dette noe jeg må gjøre noe med, eller kan jeg bare ta det som det kommer og ikke bry meg? Det er deres oppdragelse, jeg vil ikke blande meg om det ikke er noe farlig.. 

Anonymkode: d1b52...e8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der hørtes jo helt sprøtt ut!

Anonymkode: 76450...583

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, det er en familie vi tilbringer mye tid med, og deres barn på samme alder som barnet vårt (snart to år) slår og ødelegger ting ganske mye. Han er opplært til å slå/sparke tingen han slår seg på, eller andre ting om han begynner å gråte. Han slår ikke andre mennesker. Selvsagt, tingene har ingen betydning, men vet ikke om det er så sunt. Idag dyttet han datteren vår, og det var nok ikke for å være slem, men moren hans sier at dattera mi kan slå ham tilbake. Det syntes jeg ikke noe om, og sa "nei, hun trenger ikke slå, han kunne ikke noe for det". Jeg trøstet henne og sa til ham at han må være forsiktig.. 

De er bare under to år begge to, men regner med de begynner å forstå ganske mye..

Da moren sa at hun må ta igjen, svarte jeg "vi vil ikke lære henne å slå. Når hun blir eldre og forstår konseptet, kan hun ta igjen", og der virket ut som hun tok seg nært av det. 

Jeg vet at de ikke slår barna sine, men de bruker mye "liksomslåing", og jeg synes ikke noe om det. 

Er dette noe jeg må gjøre noe med, eller kan jeg bare ta det som det kommer og ikke bry meg? Det er deres oppdragelse, jeg vil ikke blande meg om det ikke er noe farlig.. 

Jeg reagerte på dette. Selvfølgelig er han ikke opplært til å slå på ting. Men for de fleste barn er dette en naturlig ting å gjøre. 
Har selv et barnebarn som har en tendens til å la det gå utover ting når han er sint.

Det som er feil her er jo at foreldrene til denne jenta ikke  tar ordentlig tak i det.

Anonymkode: 38b52...095

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerte på dette. Selvfølgelig er han ikke opplært til å slå på ting. Men for de fleste barn er dette en naturlig ting å gjøre. 
Har selv et barnebarn som har en tendens til å la det gå utover ting når han er sint.

Det som er feil her er jo at foreldrene til denne jenta ikke  tar ordentlig tak i det.

Det kan vel ikke du vite noe om?!

Anonymkode: 2e455...709

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har ikke dette barnet fått god nok opplæring av følelser. Ts lærer barnet sitt riktig. 

Anonymkode: 23bea...783

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har ikke dette barnet fått god nok opplæring av følelser. Ts lærer barnet sitt riktig. 

Vi snakker om svært små barn her, og det er ikke unaturlig at de ut agerer på denne måten. Men det må jo taes tak i.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan vel ikke du vite noe om?!

Anonymkode: 2e455...709

Jeg tviler på at foreldrene lærer barnet å slå i stykker ting, det jeg tror de gjør er vel heller å unnlate å lære ham at det er feil. Men du har rett, jeg kan ikke vite det helt sikkert.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at foreldrene lærer barnet å slå i stykker ting, det jeg tror de gjør er vel heller å unnlate å lære ham at det er feil. Men du har rett, jeg kan ikke vite det helt sikkert.

Du har feil, dessverre.. jeg har utallige ganger sett at moren har slått gjenstanden og sagt "slå den(bordet,stolen,trappa)" for at barnet skal slutte og gråte og heller slå gjenstanden.. og forhåpentligvis begynne å le. 

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg godt igjen..har ødelagt et par ting i sinne, og visste jo at dette er feil. Jeg er veldig obs på at jeg ikke lærer dette videre til dattera mi.. ts

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig vi som foreldre skal gjøre? Det er det jeg etterlyser i innlegget mitt.. ts.

Gjest BearMama
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Opplært»til å slå?

Høres ut som de trenger COS kurs. Iallefall på de oppfordrer anderbarn til å utøve vold....

Skrevet
26 minutter siden, BearMama skrev:

«Opplært»til å slå?

Høres ut som de trenger COS kurs. Iallefall på de oppfordrer anderbarn til å utøve vold....

Kanskje opplært er feil ord, men oppmuntret eller oppfordret alle gangene jeg ser han slår seg eller lignende...

Skrevet

Du skal ikke gjøre noen verdens ting. Du har sagt hva du mener og du får evt redusere deres tid med familien. Det er dems business og du har ingenting med det. (og ja noen nevner snart BV i denne tråden men nei du skal heller ikke involvere dem.) 

Anonymkode: c65de...aaa

• Liker 2
Skrevet

Vi gjorde det med vårt barn for å avlede oppmerksomhet. "dumme døra!" og så var det over. Varte i veldig kort tid og ungen er helt normal. 

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har feil, dessverre.. jeg har utallige ganger sett at moren har slått gjenstanden og sagt "slå den(bordet,stolen,trappa)" for at barnet skal slutte og gråte og heller slå gjenstanden.. og forhåpentligvis begynne å le. 

Ok, det høres ikke bra ut. Men dette handler vel om når barnet slår seg og får vondt? Ikke når det er sint eller? Ikke det at jeg forsvarer noe av det for det uansett ikke greit.

Det var ikke uvanlig når jeg var liten at vi unger fikk beskjed om å ta det ut på tingen vi slo oss på, men verden har gått videre og jeg trodde ingen gjorde det på den måten lenger.

Men for meg er det viktig å skille på når barnet blir sint og ødelegger ting som å kaste ting hardt i gulvet så det går i stykker, river opp blomster osv. Det var det jeg oppfattet i HI.

Eller om de ber barnet dunke til stolen barnet nettopp snublet i for å avreagere. 
Det er bedre metoder enn dette, og igjen jeg forsvarer det ikke, men det er stor forskjell på det og den andre problemstillingen der barnet ødelegger ting i sinne.

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig vi som foreldre skal gjøre? Det er det jeg etterlyser i innlegget mitt.. ts.

Du skal jo ikke gjøre noe, dette er jo ikke ditt barn.

Men du skal selvfølgelig si noe, separere barna hvis gutten slår datteren din. Ødelegger han ting når han er hos deg skal du også selvfølgelig ta dette opp med moren til gutten. Noe utover det skal du ikke gjøre noe,

For ikke så veldig lenge siden var det helt naturlig å la barn utagere på ting de slo seg på, alle gjorde det i min vennekrets når jeg var liten.
Snublet jeg og slo meg på sofaen, ba moren min med si dumme sofa og slå til den, 

Jeg tror ikke så mange bruker denne metoden i dag, men jøsses, det er ingen grunn til å tenke at du skal gjøre noe for det.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutte å bry deg kanskje? Det er ikke sikkert din oppdragelsesform er den rette? Barn er ulike. Ha biiittelitt takhøyde. 

Anonymkode: 66587...2a0

Skrevet

Tror ikke jeg ville sagt noe. Men hvis hun oppfordrer mitt barn å ta igjen (eller at han skal ta igjen på henne) så hadde jeg reagert og sagt at det er ikke greit. 

Anonymkode: 90d0b...57a

Gjest BearMama
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutte å bry deg kanskje? Det er ikke sikkert din oppdragelsesform er den rette? Barn er ulike. Ha biiittelitt takhøyde. 

Anonymkode: 66587...2a0

Å oppfordre andre barn til å slå sitt eget barn er ikke ok i noen type form for oppdragelse.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det med vårt barn for å avlede oppmerksomhet. "dumme døra!" og så var det over. Varte i veldig kort tid og ungen er helt normal. 

Stor forskjell på å si dumme døren og oppfordre at barnet skal slå tilbake mot andre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...