Gå til innhold

Barnet får dråper urin i trusen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, barnet mitt har nå lekket tiss i trusen hver dag, gjerne flere ganger per dag i snart 1år. Legen jeg snakket med for 6mnd siden sa at det var vanlig og ville mest trolig gå over av seg selv. Men er dette vanlig da? Vi bytter jo rundt 30 truser i uken!

Anonymkode: c44ed...b73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt er 6år hvis det har noe å si.

Skrevet

Går barnet på do når det må, eller venter det så lenge som mulig?

Anonymkode: 59c52...010

Skrevet

Gutt eller jente?

Er det gutt, så kanskje lær barnet "å riste litt på den"? Etter å ha tissa, helt vanlig at det sitter noen dråper igjen liksom. 

Jeg (jente) måtte øve meg litt på å bevist presse urin ut, og tisse meg helt ferdig. Var rett og slett litt for kjapp på do, så det kunne komme en småskvett etterpå, i det jeg dro på meg trusa eller sånn.

Anonymkode: 13c60...329

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Det er ei jente. Hun trenger ikke å ha vært på do på 12 timer, så plutselig så drypper det. Det har ingenting med at hun nettopp har vært på do. Det kan skje plutselig om morgenen etter at hun ikke har hatt en dråpe gjennom hele natten.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Det er ei jente. Hun trenger ikke å ha vært på do på 12 timer, så plutselig så drypper det. Det har ingenting med at hun nettopp har vært på do. Det kan skje plutselig om morgenen etter at hun ikke har hatt en dråpe gjennom hele natten.

Da kan det være fordi blæren er så full at hun ikke klarer å holde helt igjen.

Anonymkode: 3a7bc...2f9

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Dette burde legen ta på alvor. Kjenner ei jente i familien som har slitt med dette i mange år, hun er nå 12 år og sliter med det fortsatt. 
Hun var og sjekket blæren, hvor mye hun tisset og hvor mye som var igjen i blæren etterpå etc.

Er ikke så lett å drive knipetrening med et lite barn, og det er ikke sikkert det har noe å si.

Anonymkode: 0145d...1c0

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Da kan det være fordi blæren er så full at hun ikke klarer å holde helt igjen.

Anonymkode: 3a7bc...2f9

Har spurt om hun må på do, men nei. Ikke i det hele tatt. Altså, hun går på do når hun må. Det er ikke sånn at hun holder seg.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette burde legen ta på alvor. Kjenner ei jente i familien som har slitt med dette i mange år, hun er nå 12 år og sliter med det fortsatt. 
Hun var og sjekket blæren, hvor mye hun tisset og hvor mye som var igjen i blæren etterpå etc.

Er ikke så lett å drive knipetrening med et lite barn, og det er ikke sikkert det har noe å si.

Anonymkode: 0145d...1c0

Ja mulig vi må en tur til legen igjen da. Rart at leger kan bagatellisere noe slikt hvis det kanskje er noe som må sjekkes

Skrevet

Min 9-åring er fortsatt sånn. Ser ofte at det er en tisseflekk i trusa når han skifter. Tror det er fordi han ikke er så god til å riste utstyret etter tissing. 

Er nok ganske vanlig.

Anonymkode: e2680...d8b

Skrevet

Vi har også ei som slet med det. Vi var innom urolog, fikk anbefalt at hun dobbel tisset ( tisser normalt så tørker hun seg, går av toalettet og setter seg ned igjen etter 2 min) det fungerer bra her. I tillegg at hun hadde beina godt fra hverandre. 

Anonymkode: 98867...a81

Skrevet

Kanskje hun bare ikke gidder tørke seg etter at hun har vært på do? Hun er i såfall ikke den første ungen som har tenkt at tiss: det er nesten som vann: helt unødvendig å tørke seg etter at man "bare" har tisset. 

Anonymkode: 39321...7d2

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har spurt om hun må på do, men nei. Ikke i det hele tatt. Altså, hun går på do når hun må. Det er ikke sånn at hun holder seg.

Da tenker jeg, at kanskje hun ikke kjenner at hun må tisse? Eller ikke kobler den følelsen som kommer i kroppen med at det er på tide å gå på do? Sånn før det er nesten for sent? 

Hva med, å prøve å gå på do etter klokka en periode? Lage en rutine med å gå og sette seg på do noen minutter med passe mellomrom - legg inn et blad eller noe, så det er noe hyggelig å gjøre, og kroppen får slappe av litt og kanskje kommer tisset, og venne seg til hvordan det kjennes?

Har hun begynt på skole i høst? Om så, klarer hun å gå på do på skolen? 

Anonymkode: 13c60...329

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du trenger ikke tisse på 12 timer? På natten er det Ok fordi kroppen lager noen hormoner som gjør at urinproduksjonen er lavere på natten. 

Men på dagen er ikke dette bra. Å gå med overfylt blære er ikke bra for blæren. Nå skal ikke jeg leke urolog her, men blæren kan ta skade av å være overfylt stadig vekk.  Hvis hun går lenge uten å gå på toalettet ville jeg lært henne bedre dovaner. Feks tisse morgen og så gå på do etter måltider og før aktiviter. Og ellers når hun kjenner hun må. Ca. Hver 4. Time. Rådet om å dobbelttisse var også bra. 

Råder deg til å forsøke å notere ned når hun går på do over en helg for eksempel. Kanskje du får det til når hun er på skolen også i samarbeid med lærer. Så oppsøke lege pånytt og ta det derfra. 

Lykke til 🙂  

• Liker 3
Skrevet

Jente her i huset er 10 år og skvetter i trusen. Vi har vært inn på undersøkelsen av blæren og bekken musklene, var ikke noe feil der. Men sykepleier som var der anbefalte oss å forsøke med et lite bind i trusen. Etter vi gjorde det så har hun fått et nytt liv. Hun har noen få uhell nå. 

Anonymkode: 98867...a81

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er utrolig hvor mye toalettvaner har å si. Noen barn skjønner ikke/kjenner ikke at de må på do når de skal tisse. Så de venter for lenge. Jeg ville begynt med toalettrutiner - gjerne etter klokken. De aller fleste av oss må  på do om morgenen - kanskje din frøken rett og slett må bli fortalt at å gå på do hører med til å stå opp? Jeg ville prøvd dette i noen måneder før jeg hadde krevd utredning.

Jeg hadde en bekjent med et barn som var sengevæter og mye eldre. Det var kun dårlige toalettvaner som var årsaken der også - barnet hadde ikke tid til å gå på do kombinert med liten forståelse for symptomer på at blæren var full. Da det ble utredning ble min bekjente voldsomt fornærmet fordi det ble foreslått å se på toalettrutiner først, men det viste seg at dette altså var saken. Hvis noe annet er galt hos din datter, så har dere i det minste utelukket dette før det blir utredning og andre inngrep.

Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Det er utrolig hvor mye toalettvaner har å si. Noen barn skjønner ikke/kjenner ikke at de må på do når de skal tisse. Så de venter for lenge. Jeg ville begynt med toalettrutiner - gjerne etter klokken. De aller fleste av oss må  på do om morgenen - kanskje din frøken rett og slett må bli fortalt at å gå på do hører med til å stå opp? Jeg ville prøvd dette i noen måneder før jeg hadde krevd utredning.

Jeg hadde en bekjent med et barn som var sengevæter og mye eldre. Det var kun dårlige toalettvaner som var årsaken der også - barnet hadde ikke tid til å gå på do kombinert med liten forståelse for symptomer på at blæren var full. Da det ble utredning ble min bekjente voldsomt fornærmet fordi det ble foreslått å se på toalettrutiner først, men det viste seg at dette altså var saken. Hvis noe annet er galt hos din datter, så har dere i det minste utelukket dette før det blir utredning og andre inngrep.

Helt riktig. Ingen setter igang omfattende og ubehagelige undersøkelser før alt det andre som er nevnt her er testet og sjekket, helst på egen hånd eller i samarbeid med fastlege om nødvendig. Det er nemlig en ikke så uvanlig problematikk for prepubertale barn. Det er bare noen helt få som ender med å trenge ytterligere utredning, og selv da er det sjeldent å finne noe galt. 

Anonymkode: 3a2b0...f35

• Liker 1
Skrevet

Det er jo helt normalt.

Jeg er 20 år og jeg gjør det fremdeles. Det er noe alle gjør, så ikke bekymre deg.

Anonymkode: de9d1...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...