Gå til innhold

Gresskar - har du laget noe godt av dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i så tilfelle - hva? :) Tips om gode oppskrifter tas imot med takk. 

Anonymkode: 30e57...88d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gresskarpai. Det er så fantastisk godt! Anbefaler det på det sterkeste! 

Anonymkode: 75d4d...137

Skrevet

gresskarsuppe er veldig godt.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Tvist skrev:

gresskarsuppe er veldig godt.

Oppskrift, og hva smaker det? Kunne tenkt meg å prøve.

Anonymkode: 24feb...af8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppskrift, og hva smaker det? Kunne tenkt meg å prøve.

Anonymkode: 24feb...af8

Husker ikke helt hvilken jeg lagde sist, finnes mange oppskrifter, og jeg bytter gjerne fra gang til gang, evt lager jeg litt etter hva jeg har i kjøleskapet. Denne er en grei oppskrift: https://vegetarmat.org/oppskrift/gresskarsuppe/ og om jeg føler for det har jeg oppi blomkål. Søtpotet passer også bra, og gulrot (som i oppskriften). Har av og til i litt lime eller sitron på slutten.  Nan brød eller foccacia er godt til. 

Synes det smaker litt som søtpotet eller gulrotsuppe.

Skrevet

Har ikke prøvd, men ristete gresskarkjerner er jo innmari godt, så jeg lurer på å kjøpe et gresskar i år, bare for å prøve å lage det. På nettet er det masse oppskrifter (på engelsk: roasted pumpkin seeds).

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gresskarpai. Det er så fantastisk godt! Anbefaler det på det sterkeste! 

Å, det ville ikke ramla meg inn engang :) hvordan blir det - kakepai eller middagspai...?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, det ville ikke ramla meg inn engang :) hvordan blir det - kakepai eller middagspai...?

Kake, gjerne med pisket krem til. 

Anonymkode: 43cb8...fab

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kake som en skriver ovenfor. Det er ikke så vanskelig å lage det. Tror det er den beste kaken jeg har spist og jeg er kake elsker :)

Skrevet

Jeg liker å kombinere gresskar med hvit fisk.

Enten som puré, dvs ovnsbakt eller dampet gresskar kjøres til glatt puré med litt smør i blender, smaksett med muskat og cayenne. Eller som en del av fiskeform sammen med andre grønnsaker (feks løk, paprika, tomat... ) og fiskefilet som tilsettes de siste minuttene av steketiden.

I begge tilfeller passer det med salviesmør til, dvs man bruner smør, tilsetter salvieblader som sprøsteker i smøret, og avslutter med en skvis sitron.

Biter av gresskar passer også godt i vegetarisk curry med kokosmelk som basis, eller gratinert sammen med masse fløte og smaksrik ost: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/squash-mustard-gruyere-gratin

Anonymkode: 1fbec...db6

Skrevet

Syltet gresskar er en gammel klassiker fra vestlandet. Veldig godt til kjøtt (i stedet for eller i tillegg til tyttebær), men også godt til retter av bønner og linser. Kjempegodt til all mat med indisk-inspirert krydder!

Gresskarmarmelade er godt på ristet brød eller sammen med ost.

Jeg har ikke oppskrifter tilgjengelig, men det er lett å finne på nettet.

Anonymkode: 90cdc...0fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...