Gå til innhold

Whippet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med whippet? Hva kan dere si om rasen, positivt og negativt? Og hva må man tenke på når man skal velge oppdretter?

Anonymkode: 00b06...2cc

Skrevet

Vel, hvor skal man begynne egentlig? Det er mye positivt, og litt negativt. Du får spørre mer spesifikt dersom jeg ikke skriver det.

Whippeten er en aktiv, sosial mellomstor hund. De røyter lite, lukter lite, men må kles på om vinteren. Som unghunder kan whippeter (og mynder generelt) være svært aktive, litt destruktive og kjede seg lett. Når de først blir en 2-3 år roer de seg betraktelig. De er lekne, spretne og mest av alt så elsker de å løpe. De må få løpe løse så ofte som mulig, helst hver eneste dag. De fleste kan ha sine løse uten problemer, men husk at de jakter etter syn og vil følge etter rådyr eller annet vilt dersom dere kommer over det. Innkalling trener man hele livet når man har mynde! Whippeten er vel den mest sosiale av myndene, og en riktig sammensatt whippet skal være åpen, omgjengelig, blid og nysgjerrig, men uten å bli for "mye" sosialt som for eks. retrieverne ofte kan bli. De er enkle sjeler som trenger en myk oppdragelse. Roping og fysiske tak er ikke noe for en whippet når det kommer til oppdragelse.

Whippeter er flokkdyr, de vil helst være med sin familie hele tiden. Dette kan være utfordrende når det kommer til å være alene hjemme, og jeg ser en økning i rasen av individer som ikke kan være alene hjemme. Her tror jeg alene hjemme-trening er nøkkelen! Mange starter rett og slett for tidlig, uten at hunden verken er klar eller trygg. Skal du ha whippet så sørg for å ha en plan de neste månedene! Man tar ikke fire uker ferie og så forventer at en whippet er alene hjemme i 8 timer resten. 

Noen hannhunder kan også være pissenisser - altså markere inne. Spør og grav hos oppdretter, vær nøye med både separasjonsangst og markering! En whippet skal ALDRI være nervøs, men noen individer kan være mer reserverte og det er greit det. Men husk, nervøs og reservert er to helt forskjellige ting! Virker foreldredyrene tilbaketrukne og nervøse, styr unna. 

Whippet har eksplodert i Norge de siste årene, og det er mange stueoppdrettere eller ferske oppdrettere rundt om. Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet raseklubben, fulgt med litt i miljøet og få snakket med raseentusiaster som har vært lenge i miljøet. Finn en oppdretter som har god erfaring, trygge hunder, fine referanser fra valpekjøpere og som avler sunne, gode hunder med riktig konstruksjon og væremåte.

Anonymkode: 6df7e...5a5

Skrevet

Sjekk oppdrettere nøye.

Det er enkelte som avler veldig tett (de kaller det linjeavel men det er innavl). Kjenner til et tilfelle der oppdreter ikke hadde kontroll på tispen under løpetiden så det ble en mor-sønn eller en tilsvarende ille parring, men valpene ble solgt som noe helt annet. Det er oppdrettere som bruker hunder som har defekter som gir syke valper.

Anonymkode: d09aa...119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...