Gå til innhold

Er det ikke normalt å høre sine egne tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen min spurte meg om jeg hørte stemmer og da svarte jeg at jeg bare hørte mine egne tanker. Jeg trodde alle gjorde det, men fastlegen sa at det gjør han ikke. Er det noe feil med meg?

Anonymkode: f924c...256

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hører du de på utsiden eller hører du de på innsiden av hodet? 

Anonymkode: 8c5f0...552

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Så rart, jeg hører mine tanker. Trodde også alle gjorde det.

Skrevet
Akkurat nå, Zemira skrev:

Så rart, jeg hører mine tanker. Trodde også alle gjorde det.

Jeg også. Jeg kan på en måte høre tankene mine, ja. Men kanskje ikke som en helt klar røst, til en hver tid da. 

Og aldri på utsiden, kun inni hodet mitt 😂 

Anonymkode: b2786...c94

• Liker 6
Skrevet

Det er vel det samme som å ikke tenke? Aldri hørt om noen som ikke hører egne tanker, at det bare er stille i hodet liksom. 

Anonymkode: 48f63...9c9

• Liker 9
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Jeg kan på en måte høre tankene mine, ja. Men kanskje ikke som en helt klar røst, til en hver tid da. 

Og aldri på utsiden, kun inni hodet mitt 😂 

Anonymkode: b2786...c94

Ja, hadde blitt bekymret om tankene var utenfor hodet 😂

Skrevet

Alle hører da sine egne tanker.

• Liker 14
Skrevet

Vel, jeg har jo helt tydelige tanker inni hodet, mitt og de formulerer seg jo som regel som setninger. Men jeg har aldri tenkt på det som noe jeg «hører» - men som noe jeg tenker. 

Kanskje det bare er litt forskjellig måte å forklare det samme på? Vanskelig å vite, for man vet jo ikke hvordan andre har det. 

Anonymkode: 71016...18b

• Liker 13
Skrevet

Vil ikke påstå at jeg hører tankene mine, men kan se/ føle de. 

Anonymkode: 1d60a...796

• Liker 3
Skrevet

Jeg hørte min egen stemme snakke inni hodet mitt før, i forbindelse med psykose. Har ikke hatt det i ettertid. 

Skrevet

Jeg gjør ihvertfall det. Men på innsiden liksom 🤔🙄

Anonymkode: f150f...e3d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Merkelige greier... Mine tanker er bare bilder, med mindre jeg aktivt tenker på setninger, som feks når jeg skal skrive noe.

Edit: Jeg prøvde å høre alle tankene mine nå, som om jeg snakker, på en måte... Det kan vel ikke være sånn folk tenker? Om tankene skal gå i samme tempo som når man prater eller skriver, går det jo forferdelig treigt :klo:

Endret av Yme
  • Liker 4
Skrevet

Når jeg tenker "hører" jeg tankene mine, men det er ikke som å høre noen andre si noe. Det er ikke en hørbar stemme.

Anonymkode: 3ff62...623

• Liker 4
Skrevet

Jeg "hører" tankene mine i hodet, men det er jo ting jeg tenker, tankene lever ikke sitt eget liv.. Var ikke det han mente da?

Anonymkode: 59d04...2df

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tanker kan jo være både konkrete og abstrakte. Noen tanker er en følelse, andre tanker er et bilde og noen er konkrete som i form av ordlyd inne i selvet, eksempelvis om man planlegger hva man skal si i en tale eller på et møte. Man kan derfor ha «samtaler» med seg selv, inne i selvet. Jeg kan godt forstå at det beskrives som å «høre» seg selv tenke, selv om det ikke innebærer ordlyd/audio. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 3
Skrevet

Nå ble jeg nesten litt urolig. Trodde det da var normalt å høre sin egen stemme i hodet? Hvordan tenker folk ellers da? Når jeg tenker i bilder er da jeg dagdrømmer/tenker på et minne, ellers kan jeg til og med ha en «samtale» med meg selv. Og iblant snakke høyt for meg selv. Nekter å tenke at det er unormalt 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Yme skrev:

Merkelige greier... Mine tanker er bare bilder, med mindre jeg aktivt tenker på setninger, som feks når jeg skal skrive noe.

Kanskje et dumt spørsmål. Men mener du at du faktisk ser bilder når du tenker akkurat som et fotografi ?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Eugene Onegin skrev:

Kanskje et dumt spørsmål. Men mener du at du faktisk ser bilder når du tenker akkurat som et fotografi ?

Jeg sliter litt med å ordlegge det skikkelig, men jeg lurer på om den mest nøyaktige beskrivelsen blir at tankene kommer i en eksplosjon av skyer, kanskje? Sånn at hver sky består av en haug med konsepter, og varer bare et kort øyeblikk, før den neste kommer, og disse ideene og noseptene er behandlet og bearbeidet til litt nyere ting... 

Jeg skal se om jeg kan finne en animasjon eller noe sånt, som kan skape en grei symbolikk på det.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo helt normalt, det. 

Er ikke som å høre noe fra utsiden, men du «hører»/registrerer ordene inni hodet. Når jeg tenker er det setninger eller bilder. Vanligvis tenker jeg uten å «høre» ordene også, det er bare blankt, men jeg tenker likevel over ting. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det...

Høres jo sprøtt ut når man skriver det ned... :fnise:

Skrevet
14 minutter siden, Yme skrev:

Edit: Jeg prøvde å høre alle tankene mine nå, som om jeg snakker, på en måte... Det kan vel ikke være sånn folk tenker? Om tankene skal gå i samme tempo som når man prater eller skriver, går det jo forferdelig treigt :klo:

Jeg tenker i setninger. Om jeg tenkdr tilbake på noe så ser jeg bilder. Men vanligvis tenker jeg som om jeg snakker, inni meg liksom. Tror ulike personligheter tenker på ulike måter...? :vetikke:

Anonymkode: f150f...e3d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...