Gå til innhold

Lekedate - hva er vanlig kutyme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn på 5 år har nettopp startet i ny barnehage, og blitt invitert på lekedate. Dette er noe vi aldri har vært på før - i den gamle barnehagen møttes vi bare på lekeplassen, men var aldri hjemme hos folk utenom bursdager. Jeg er ganske sjenert selv, så jeg har heller aldri tatt initiativ til noe. Barnet er populært i barnehagen og vi har venner med barn vi besøker altså, så det er ikke det at hun ikke har venner.

Men altså: bør vi ta med noe? Kake kanskje? Hva er det vanlig å snakke om? 

Og er det noe annet vi bør tenke på? :)

Anonymkode: a4a2c...65d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behøver ikke ta med noen ting, du får sikkert kaffe eller te, dere snakker om barna og barnehagen og litt overfladisk om dere selv/barnet/familien/bosted for å bli kjent (type har barnet søsken, bor dere i nærheten, hva jobber du med?).

Anonymkode: 688df...d76

• Liker 1
Skrevet

Du trenger absolutt ikke å ta med noe, men det er jo bare hyggelig å ta med en liten blomst eller er en kake til vertskapet da  ☺️

Anonymkode: 50e0a...592

Skrevet

Ta med noe veldig enkelt, eller en kjøpt formkake eller noe sånt. Så sier du bare når du kommer at vi voksne kan kose oss med kaffe og kake mens ungene leker. Mindre fare for pinlig stillhet når man har noe å innta!

Anonymkode: f43d1...1a0

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at du også er invitert? Vi inviterte ofte til oss i barnehagen, og da var det ment uten foreldre. Jeg sørget feks for å invitere noen om jeg hadde noe spesielt husarbeid jeg skulle gjøre, for da fikk jeg drive i fred mens ungene lekte :) Mulig dere er begge invitert altså, men det er jo noe å tenke på. En femåring hadde ikke jeg forventet at måtte ha med foreldre for å leke. 

Anonymkode: 2e77b...d4c

• Liker 6
Skrevet

Du trenger absolutt ikke ta med noe, men om du føler for det, går det an å ta med et par kurver med jordbær el.l. Men ikke lag en for stor greie ut av det. Det fine når du er på besøk sammen m barna, er at man stortsett klarer å ha noe å snakke om (hvordan de trives i barnehagen, favoritt barne-TV, tips til hva man kan finne på med barn i nærområdet etc). Hvis dere går tom for samtale-emner, kan du snu fokus mot barna og kommentere leken/ gå og se hva de leker med etc. Dere trenger heller ikke være så lenge første gang. Vi har hatt mange barn på førstegangsbesøk hos oss, og da spør gjerne foreldrene i starten om jeg vil at de skal være der eller om barnet kan være der alene. Jeg bruker å si at det er helt opp til dem. Noen barn synes det er greit at foreldrene drar mens andre vil ha dem i nærheten første gang. Begge deler er greit for oss når barna er så store som 5 år.

Anonymkode: 87447...7f2

• Liker 1
Skrevet

Når ungen her skal på lekedate bruker jeg å ta med et par sixpacker, så kan vi ta en bayer mens unga leker.

Når kidsa er her bruker jeg å invitere fedrene...fyre igang BBQ, leier dattera til en litauer borti gata til å følge med unga slik at vi gutta får oss litt Ribs og Øl....

Anonymkode: 6784b...205

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ungen her skal på lekedate bruker jeg å ta med et par sixpacker, så kan vi ta en bayer mens unga leker.

Når kidsa er her bruker jeg å invitere fedrene...fyre igang BBQ, leier dattera til en litauer borti gata til å følge med unga slik at vi gutta får oss litt Ribs og Øl....

Du prøver litt for mye.. Blir på en måte ikke festlig en gang, bare teit. 

Anonymkode: 0a7a4...372

• Liker 9
Skrevet

Skal du være med da? Her pleier det bare å være barna som skal gå på besøk, ikke oss voksne.

Anonymkode: bb8cc...97c

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du prøver litt for mye.. Blir på en måte ikke festlig en gang, bare teit. 

Anonymkode: 0a7a4...372

Hva mener du?

Skrevet

Mitt barn har vært på playdate ofte men det har aldri vært meningen at foreldrene skal være med.

Anonymkode: 4e4b3...84a

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke ta med noe som helst. Man bytter jo på å ha lekedate hjemme hos hverandre så det er ikke den samme som alltid står for servering og sånt. :) 

Skrevet
På 26.10.2018 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Mitt barn har vært på playdate ofte men det har aldri vært meningen at foreldrene skal være med.

Anonymkode: 4e4b3...84a

Dette kommer veldig an på barnet. Vi har en 1.klassing som fremdeles ikke tør å være alene på besøk hos venner,selv ikke de hun kjenner  fra bhg. Jeg har snakket mye med helsesøster om det, og nåni høst også kontaktlærer . Har fått som råd å oppmuntre henne men ikke presse. Hun sier i fra selv når hun tør. Vi har prøvd (da hun har sagt hun vil fler ganger,men så fort hun kommer fram til huset starter gråtingen). Så vi er alltid med på lekebeøsj og bursdager etc,men informerer da de vi skal til. Har ikke vært noe problem så langt. Det er mye som barn på den og den alderen SKAL gjøre og klare alene,men da må motivasjonen komme innenfra. Min datter hoppet forresten fra 3metern i svømmehallen før hun var 4år.....det var visst alt for tidlig i følge våre venner og bekjente. Jeg er stolt mor til ei jente som tør å være seg selv og som utfordrer seg når hun er klar for det

Anonymkode: ed46b...7ef

• Liker 1
Skrevet
På 26.10.2018 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Vårt barn på 5 år har nettopp startet i ny barnehage, og blitt invitert på lekedate. Dette er noe vi aldri har vært på før - i den gamle barnehagen møttes vi bare på lekeplassen, men var aldri hjemme hos folk utenom bursdager. Jeg er ganske sjenert selv, så jeg har heller aldri tatt initiativ til noe. Barnet er populært i barnehagen og vi har venner med barn vi besøker altså, så det er ikke det at hun ikke har venner.

Men altså: bør vi ta med noe? Kake kanskje? Hva er det vanlig å snakke om? 

Og er det noe annet vi bør tenke på? :)

Anonymkode: a4a2c...65d

Men skal du være med da?🤔

Her drar barn på besøk uten foreldre fra de er 4.

Anonymkode: 7dd35...9d2

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer veldig an på barnet. Vi har en 1.klassing som fremdeles ikke tør å være alene på besøk hos venner,selv ikke de hun kjenner  fra bhg. Jeg har snakket mye med helsesøster om det, og nåni høst også kontaktlærer . Har fått som råd å oppmuntre henne men ikke presse. Hun sier i fra selv når hun tør. Vi har prøvd (da hun har sagt hun vil fler ganger,men så fort hun kommer fram til huset starter gråtingen). Så vi er alltid med på lekebeøsj og bursdager etc,men informerer da de vi skal til. Har ikke vært noe problem så langt. Det er mye som barn på den og den alderen SKAL gjøre og klare alene,men da må motivasjonen komme innenfra. Min datter hoppet forresten fra 3metern i svømmehallen før hun var 4år.....det var visst alt for tidlig i følge våre venner og bekjente. Jeg er stolt mor til ei jente som tør å være seg selv og som utfordrer seg når hun er klar for det

Anonymkode: ed46b...7ef

Det var jo litt spesielt, da.

Anonymkode: 6aec4...839

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...