AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #1 Skrevet 26. oktober 2018 Hei. Jeg er 45, hun er 36. Vi har prøvd å få barn i cirka 6 måneder nå uten å lykkes. Hun har ikke gått på prevensjon på mange år. Noen som har erfaringer med hvilken hjelp vi kan få av det offentlige til utredning og hjelp ? Anonymkode: c6ea6...a15
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #2 Skrevet 26. oktober 2018 Ja, hun og du kontakter fastlege. Der avlegger du sædprøve, og hun tar standardtester. Så henvises dere til gynekolog. Og ballen ruller videre derfra. Vi kontaktet fastlege for 1,5 år siden - og etter noen nødvendige inngrep hos meg med ventetid samt 5 måneder med Letrozol så er vi nå igang med privat IVF. Jeg vil anslå at det raskt går 1 år fra legebesøk til man er igang med eventuell IVF. Med mindre de finner helt åpenbare ting som lav sædkvalitet/veldig lav AMH som betyr at man må rett inn på venteliste uten å utrede annet underveis. I deres tilfelle med din høye alder kan privat være noe å vurdere for å redusere ventetid. Spørs jo litt på resultatet av sædprøvene, men dess høyere alder hos begge - dess raskere er jo reduksjon av kvalitet. Man har ikke like god tid somregel. Vi har valgt privat selv av hensyn til tid. Anonymkode: fd450...516
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #3 Skrevet 26. oktober 2018 Dere er bare gamle begge to, da tar ting tid eller skjer bare ikke i det hele tatt. Dere bør bare gå privat egentlig. Dere må prøve ett år før dere får hjelp og det må være noe feil med dere for at dere skal få hjelp. Alt dette må i tillegg skje før hun er 38 i det offentlige. Så dere bør nok heller belage dere på å betale ca 100 000 for en kid privat via IVF. (3 forsøk) Anonymkode: f5ed0...d91
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Når man er over 35 får man hjelp etter 6 mnd:) Anonymkode: d8231...282
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere er bare gamle begge to, da tar ting tid eller skjer bare ikke i det hele tatt. Dere bør bare gå privat egentlig. Dere må prøve ett år før dere får hjelp og det må være noe feil med dere for at dere skal få hjelp. Alt dette må i tillegg skje før hun er 38 i det offentlige. Så dere bør nok heller belage dere på å betale ca 100 000 for en kid privat via IVF. (3 forsøk) Anonymkode: f5ed0...d91 Dette stemmer ikke. - over 35 år får man utredning etter 6 mnd. - det må ikke være noe galt for at man skal få hjelp. Noen får det ikke til på egenhånd og blir gravide med ivf selv om "ingenting" er galt. - kvinnen må være henvist til offentlig utredning før hun er 38. All utredningen må ikke være ferdig. Anonymkode: d8231...282
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #6 Skrevet 26. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. - over 35 år får man utredning etter 6 mnd. - det må ikke være noe galt for at man skal få hjelp. Noen får det ikke til på egenhånd og blir gravide med ivf selv om "ingenting" er galt. - kvinnen må være henvist til offentlig utredning før hun er 38. All utredningen må ikke være ferdig. Anonymkode: d8231...282 Nja, men «ingenting galt» er det jo helt inntil alle undersøkelser er gjort. Jeg fikk og beskjed i 2 år om at ingenting var galt - men jeg hadde jo utbredt endometriose som kun ble oppdaget fordi jeg fikk en svær blødende cyste som snurret seg rundt eggstokk og gav infernalske smerter. Jeg har brukt 4 mnd i kø på gynekolog, 3 mnd ventetid på å fjerne små polypper (må gjøres før man kan søke IVF), og så skulle jeg egentlig ventet 5 mnd på inngrep for endometriose. Men pga store plager og akutte smerter fikk jeg raskere time. Var 35 når vi startet prøving aktivt, er snart 38 nå ved første private IVFforsøk. Ved offentlig søknad hadde jeg fylt 38 - altså 3 år fra prøvestart til man er utredet nok. Og jeg har ingen kompliserende ting som ikke er ganske vanlig for de som ender opp med IVF. Ventelistene for inngrep slipper man jo ikke unna, og min erfaring er at det har drøyd ting ut ganske så mye. Derav min anbefaling om å vurdere privat IVF (evt i påvente av offentlig, mange tar eks ett forsøk privat mens de venter i kø offentlig). Anonymkode: fd450...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå