Gå til innhold

Jeg lærte et potensielt bra "triks" fra en luksusfelledeltaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en episode i luksusfellen hvor det var en fyr som hadde over en million gjeld i forskjellig gjeld. Mye statlig, og noe kredittgjeld. En av tingene han hadde gjort for å forsøke å komme til bunns i regningsbunken (før gjelden ble så stor) var at han hadde vært inne og justert ned skattetrekket for å få nesten hele bruttolønnen sin utbetalt. Dette skulle han bruke til å betale ned annen gjeld (men han klarte å sose det vekk) Deretter hadde han senere fått en skattesmell på 81000kr. Han fikk selvfølgelig tilsnakk av programlederne for dette.

Men på en måte må jeg si at jeg synes ideen ikke er så dum, relativt sett. Dersom man har forbruksgjeld så er jo rentene her gjerne mye høyere enn strafferenten på for sen tilbakebetaling av skatt. Dessuten går det jo i snitt 1 år fra pengene er tjent, til baksmellen og kravet om å betale restskatt kommer slik at rentene begynner å løpe. Altså hvis man hadde justert ned skattetrekket i januar 2017, og jobbet helt frem til desember 2017 uten å betale skatt, så er det jo ikke før sommeren 2018 dette må betales tilbake. I mellomtiden sitter man jo på mange tusen som kan brukes å betale ned annet.

Så hva tenker dere? Er ikke dette egentlig en fornuftig ting, i ufornuften, når man først har havnet i den situasjonen?

Anonymkode: 97d48...6c6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er virkelig smart å pådra seg meg gjeld. Og det statlig gjeld. Man får ikke betale slik i avdrag. Dette skal de ha på tilbake, alt en gang!!

Anonymkode: 6d0ee...7b4

• Liker 7
Skrevet

Veit enkelt gjør det, skatter minimum og setter «skattepengene» på høgrente konto i mellomtiden. Deretter betaler dem inn alt når kravet kommer, før renta setter inn. Når det er sakt, vil ikkje anbefale dette før folk med forbruksgjeld. Dette krever enn vis økonomisk kontroll 

Anonymkode: d3dc3...8a3

• Liker 8
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er virkelig smart å pådra seg meg gjeld. Og det statlig gjeld. Man får ikke betale slik i avdrag. Dette skal de ha på tilbake, alt en gang!!

Anonymkode: 6d0ee...7b4

Det er riktig at alt egentlig skal tilbake med en gang. Men har man ikke pengene så har man dem ikke, og da kan man la det gå til statens innkrevingssentral som da sikkert trekker styringsrente + strafferente + gebyr. Kanskje rundt 8-9-10%. I mellomtiden blir  andre regninger nedbetalt, og det vil da ikke komme regninger på dette. Rentene til statens innkrevingssentral blir nok lavere enn mye kredittkortgjeld og slikt som gjerne har en snittrente på kanskje 18-19-20%.

Beste løsning er selvsagt å ikke havne i den situasjonen i utgangspunktet. Men er man først ille ute og prøver å få kontroll igjen, og forutsatt at man klarer å disiplinere seg til å ta de rette valgene, så er jo dette en tvungen måte å gjøre dyr gjeld billigere på.

• Liker 3
Skrevet

Luksusfellen består av folk totalt blottet for evne til å håndtere egen økonomi eller forstå konseptet med gjeld, renter, nedbetaling, inkasso og videre konsekvenser. Å tilegne seg "triks" fra dem bør få alle varsellamper til å lyse. Skattegjeld er noe av det verste du kan ha, med minst slingringsmonn når det skal ryddes opp. I utgangspunktet bør man ikke shoppe på seg milliongjeld, og har man først gjort det så er nedbetalingsplan og økt inntekt et bedre utgangspunkt enn å pådra seg mer (og verre) gjeld til den verste kreditoren av dem alle. 

Anonymkode: b194c...b52

• Liker 16
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en episode i luksusfellen hvor det var en fyr som hadde over en million gjeld i forskjellig gjeld. Mye statlig, og noe kredittgjeld. En av tingene han hadde gjort for å forsøke å komme til bunns i regningsbunken (før gjelden ble så stor) var at han hadde vært inne og justert ned skattetrekket for å få nesten hele bruttolønnen sin utbetalt. Dette skulle han bruke til å betale ned annen gjeld (men han klarte å sose det vekk) Deretter hadde han senere fått en skattesmell på 81000kr. Han fikk selvfølgelig tilsnakk av programlederne for dette.

Men på en måte må jeg si at jeg synes ideen ikke er så dum, relativt sett. Dersom man har forbruksgjeld så er jo rentene her gjerne mye høyere enn strafferenten på for sen tilbakebetaling av skatt. Dessuten går det jo i snitt 1 år fra pengene er tjent, til baksmellen og kravet om å betale restskatt kommer slik at rentene begynner å løpe. Altså hvis man hadde justert ned skattetrekket i januar 2017, og jobbet helt frem til desember 2017 uten å betale skatt, så er det jo ikke før sommeren 2018 dette må betales tilbake. I mellomtiden sitter man jo på mange tusen som kan brukes å betale ned annet.

Så hva tenker dere? Er ikke dette egentlig en fornuftig ting, i ufornuften, når man først har havnet i den situasjonen?

Haha nei. Staten er myye vanskeligere å få til avtaler med. De skal ha alt med en gang. 

Anonymkode: 1a394...b0b

• Liker 4
Skrevet

Trikset er mye bedre enn du tror.

Har man allerede uhåndterlig stor gjeld er dette en mye brukt måte til å øke gjelden på, slik at en kommer nærmere en gjeldsordning. Å ta opp lån i lånekassen er også mye brukt, da man får lån der uavhengig av hvor mange betalingsanmerkninger en har fra før. En får gjerne lån i lånekassen 2 år etter hverandre, på samme eksamen om en "feiler" den første.

Anonymkode: 5bdcf...be7

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig det du tenker.

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Statlige krav er den verste gjelden man skal ha. De går ikke med på nedbetalingsavtaler, de skal ha alle pengene sine - med en gang! Du får kanskje delt den i to avdrag, samme hvor stor den er. De er ikke greie og samarbeidsvillige hos skatteetaten...

Jeg lurer på hvordan du ser for deg å skulle betale denne baksmellen du har pådratt deg, når tiden kommer for å endelig betale skatten du har unnlatt å betale gjennom et helt år? Hvor skal du ta pengene fra? Hvordan skal du betale en gjeld i kanskje hundre tusen kroners klassen i et eller to avdrag?

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan være smart det. Om du f.eks har 30.000 i svindyr forbruksgjeld kan du i januar sette skattetrekket til 0, bruke de pengene på å nedbetale forbruksgjelda og så fort den er nedbetalt justerer du skattetrekket langt opp, slik at du får betalt inn årets skatt på færre måneder.

Anonymkode: 4fab2...1fc

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Statlige krav er den verste gjelden man skal ha. De går ikke med på nedbetalingsavtaler, de skal ha alle pengene sine - med en gang! Du får kanskje delt den i to avdrag, samme hvor stor den er. De er ikke greie og samarbeidsvillige hos skatteetaten...

Jeg lurer på hvordan du ser for deg å skulle betale denne baksmellen du har pådratt deg, når tiden kommer for å endelig betale skatten du har unnlatt å betale gjennom et helt år? Hvor skal du ta pengene fra? Hvordan skal du betale en gjeld i kanskje hundre tusen kroners klassen i et eller to avdrag?

Det er det som er poenget - man betaler den ikke og lar den gå til SI.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Kan være en god idé hvis man har stålkontroll på økonomien - men da har man vel gjerne ikke forbrukslån i utgangspunktet. Metoden bør ikke anbefales til folk som allerede sliter med å håndtere økonomien.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:
Det er det som er poenget - man betaler den ikke og lar den gå til SI.

Da vil du få betalingsanmerking, som gir deg problemer med å tegne mobilabonnement og andre ting som krever kredittsjekk. Hvis ikke du kan spare opp og betale inn alt seinest når du får regning året etter bør du ikke gjøre det.

Anonymkode: c177c...94c

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:
(...)Men på en måte må jeg si at jeg synes ideen ikke er så dum, relativt sett. Dersom man har forbruksgjeld så er jo rentene her gjerne mye høyere enn strafferenten på for sen tilbakebetaling av skatt. Dessuten går det jo i snitt 1 år fra pengene er tjent, til baksmellen og kravet om å betale restskatt kommer slik at rentene begynner å løpe. Altså hvis man hadde justert ned skattetrekket i januar 2017, og jobbet helt frem til desember 2017 uten å betale skatt, så er det jo ikke før sommeren 2018 dette må betales tilbake. I mellomtiden sitter man jo på mange tusen som kan brukes å betale ned annet.
(...)

"Famous last words".

Dette kalles å lure seg selv, akkurat slik mannen i det programmet hadde gjort. Litt som spillegale som satser alt de eier på mer spill - for å bli kvitt spillegjeld. Eller alkisen som sier han "skal bare ha et glass, bare ett".

Selv har jeg god erfaring med å justere opp skattetrekket. Dette blir til en god slump penger med renter inkludert, som da kan brukes til å f.eks. betale ned på gjeld.

Anonymkode: 99908...805

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv har jeg god erfaring med å justere opp skattetrekket. Dette blir til en god slump penger med renter inkludert, som da kan brukes til å f.eks. betale ned på gjeld.

Hvis du først klarer å betale ned gjeld når du får pengene er det bedre å gjøre det tidligst mulig.

Anonymkode: c177c...94c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trikset er mye bedre enn du tror.

Har man allerede uhåndterlig stor gjeld er dette en mye brukt måte til å øke gjelden på, slik at en kommer nærmere en gjeldsordning. Å ta opp lån i lånekassen er også mye brukt, da man får lån der uavhengig av hvor mange betalingsanmerkninger en har fra før. En får gjerne lån i lånekassen 2 år etter hverandre, på samme eksamen om en "feiler" den første.

Man får ikke gjeldsordning hvis man har ny gjeld som er tatt opp de to siste årene. Så det stemmer ikke.

Anonymkode: 0ad1f...464

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, ideen er drit dum. 

Det er verre å stå i gjeld iforhold til skatt, enn til kreditt og eventuelt boliglån. 

Har du mye gjeld til skatteetaten så går dem inn og tar alle pengene, fra alle kontoene dine. De driter i om du har andre utgifter, de skal ha pengene dine og da tar dem alt. Lykke til hvis dette er noe du forsøker å praktisere i fremtiden. Er vel en grunn til at denne typen var på luksusfellen? Han var ikke så smart som han trodde, gitt. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 3
Skrevet

Men er det ikke ulovlig? For å fastsette skattetrekk så melder man fra om hvor mye man forventer å tjene i løpet av året, er det ikke ulovlig å bevisst melde mindre enn man vet man vil tjene? 

Anonymkode: 86e1d...819

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke gjeldsordning hvis man har ny gjeld som er tatt opp de to siste årene. Så det stemmer ikke.

Anonymkode: 0ad1f...464

Feil. Hoveddelen av gjelden skal ikke være "ny".

Skrevet
39 minutter siden, Rosatoast skrev:

Jo, ideen er drit dum. 

Det er verre å stå i gjeld iforhold til skatt, enn til kreditt og eventuelt boliglån. 

Har du mye gjeld til skatteetaten så går dem inn og tar alle pengene, fra alle kontoene dine. De driter i om du har andre utgifter, de skal ha pengene dine og da tar dem alt. Lykke til hvis dette er noe du forsøker å praktisere i fremtiden. Er vel en grunn til at denne typen var på luksusfellen? Han var ikke så smart som han trodde, gitt. 

Han var nok heller meget smart. Fyren fikk gjeldsordning og slapp å betale en krone til kreditorene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...