Gå til innhold

Jeg vil velge dette studiet, men!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studiets krav= anbefales å ha grunnleggende matematikk kunnskaper, tilsvarende S2 eller R1 fra videregående. 

Fra Vg1 hadde jeg 1p, 2p og vg3 2py. Og jeg var ikke så flink. Vil si at jeg var kanskje 30% flink. Jeg er jo heller ikke noe fan av matematikk fagene. 

Nå vurderer jeg en studie som jeg virkelig er interessert i, men det er en del økonomi emner som bedrifts økonomi, mikroøkonomi, makroøkonomi Driftsregnskap med budsjettering,Investering og finansiering og statistikk for økonomer. Disse emnene fordelt på 2 år. Jeg føler ikke meg trygg på matematikk ferdighetene mine i det hele tatt. Er det da smart av meg å hoppe i et sånn studie?  

Hadde du tatt sjansen på det?

Anonymkode: cd8b6...6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobb som en helt, forbann deg på at dette SKAL du klare fordi det er dette du vil. 10 timer dagen, 6 dager i uka gjør underverker.

Anonymkode: ae811...26d

• Hjerte 1
Skrevet

Vil du trives i jobbene du kan søke etterpå? Høres jo ut som det kan bli mye matte hvis du ikke liker det?

Anonymkode: 8bbf7...fea

Skrevet

Nei, det er ikke smart av deg. 

Anonymkode: e93c8...51f

• Liker 1
Skrevet
På 26.10.2018 den 12.38, AnonymBruker skrev:

Vil du trives i jobbene du kan søke etterpå? Høres jo ut som det kan bli mye matte hvis du ikke liker det?

Anonymkode: 8bbf7...fea

Ja. Jeg har faktisk jobbet litt med yrket. Innenfor 2 måneder og det er grunnen som gjør at jeg vil fortsette med det i fremtiden. Kommer an på hva man jobber med da. Det er et stort felt. "Logistikk".

Skrevet
På 26.10.2018 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke smart av deg. 

Oppgi grunn :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oppgi grunn :)

Det har du jo argumentert svært godt for selv! Du behersker matte svært dårlig. Da er det en dårlig ide å velge et studie som baserer seg på det, når du ikke har noe særlig interesse for deg eller har grunnkunnskaper. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke smart i det hele tatt. 

Anonymkode: 91c79...e9f

Skrevet

Kjenner ei som nå går master i økonomi og administrasjon. Hun jobbet MYE med matten. Kjenner ikke så mye til studiet, men har skjønt at det er ett ordentlig matte-emne førsteåret av bacheloren? Hun sleit veldig, til tross for å ha en forelder som er mattelærer. Hun jobbet knallhardt, fikk mye hjelp. Fikk E på eksamen. Fra før mener jeg hun sa hun hadde 5 i P-matte. Du ser nå selv, men det er nok sunt å se sine begrensninger også. Men det er jo du som kjenner deg selv best. :) 

Anonymkode: ecc44...6f1

• Liker 2
Skrevet

Må si meg uenig med flere over her. Jeg har gått Økonomi og administrasjon, og har alltid vært under gjennomsnittet i matematikk hele barneskolen og VGS. Jeg hadde også p-matte på VGS. Kom opp i skriftlig eksamen på VGS og fikk karakteren 2, og jeg kom meg fint gjennom bacheloren. 

Min erfaring under bacheloren:
De fagene som jeg måtte jobbe ekstra med var matematikk for økonomer og statistikk. Det var tungt, og til tider helt gresk. Og så løsnet det. Jobber du med oppgavene, og eksamensoppgavene vil du komme deg helskinnet gjennom, kanskje du faktisk har en sjans på A med ordentlig innsats. 

Bedriftsøkonomi, og driftsregnskap og budsjettering – var veldig enkle fag, men du må gjøre mye oppgaver for at det skal sitte. Du trenger ikke være god i matematikk, du må bare kunne + og –, og regne prosent. Er man utrygg på det i starten, vil man fort bli trygg på det etter oppgaveløsning.  

Mikroøkonomi og makroøkonomi – var litt vanskeligere. Det kreves litt mer matte, men når jeg først begynte å regne på det, gikk det helt greit. Mønstret var det samme. 

Investering og finansiering – helt greit fag. Vi hadde det på dataen, og satt med det i Excel. Med andre ord; du trenger ikke være god i matematikk her heller. 

Så fra en som er dårlig i matematikk til en annen: Det er fullt mulig. Økonomi er ikke det samme som matematikk. Du kan være elendig i matematikk, men dyktig innenfor økonomi. Du trenger mer forståelsen bak tallene. Har du lyst til å gå bacheloren, så gjør du det. Jeg var også usikker på grunn av samme grunn, men det har gått helt fint. Det har faktisk gått så fint at jeg nå holder på med masteren, og stortrives. Lykke til! 

Anonymkode: 54745...c29

• Liker 3
Skrevet

Jeg var ganske dårlig i matte på VGS, og enda dårligere når jeg kom til universitetsmatte. Da jeg var over 30 bestemte jeg meg for å begynne på et nytt studie som inneholdt endel matte og fysikk. Jeg tok da et år med forkurs matte og fysikk på privatskole ved siden av jobb. Lærerne var mye bedre enn på VGS, og jeg jobbet mye bedre når jeg var litt mer voksen i tankegangen.  Fikk til slutt en grei karakter og klarte meg fint videre på studiet.

Jeg hadde slitt veldig hvis jeg ikke hadde tatt forkurset, men nå synes jeg faktisk fysikk er gøy😉

Skrevet

Anbefaler å gå gjennom den matten du mangler, om så bare på egenhånd uten å ta noen eksamen. (Med mindre det er et krav) Får du ikke til R1 (eller S1 og S2) med en gang, begynn med 1T. Går ikke det, repeter ungdomsskolematten. Å få til matte handler bare om å tette hullene sine 😊 Det kan selvfølgelig være veldig tidkrevende, men det blir mye verre å måtte takle de hullene på universitetet.

Anonymkode: 5bba8...6d2

• 3 måneder senere...
Skrevet

Søk deg til høgskolen i Molde. Mattelæreren I matte og statistikk er veldig dyktig til å lære bort. 

Anonymkode: ce798...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...