Gå til innhold

Hva slags muligheter har jeg for å bli ambulansearbeider.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en helsefagarbeider som ønsker å bli ambulanse arbeider. Så jeg lurer på mulighetene mine rundt det. 

Jeg vet jeg kan gå på skole i 2 år (eller 3?) for så å bli lærling i 2 år, men siden jeg er helsefagarbeider, slipper jeg da en del av skolen? (Jeg har alt for mye utgifter til at studielån vil holde, har også huslån osv osv og bor alene) 

Jeg vet også at jeg kan gå som vikar i 2 år, men hørt at det er vanskelig å få fylt opp vaktene (denne muligheten utløper jo om 4 år) 

Også er det jo å ta privatist for så å bli lærling, men hvor lett/vanskelig er egentlig det ? 

Har jeg noen andre muligheter ? 

Anonymkode: 92bca...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ambulanselærling nå. 

Vil anbefale deg at du tar vg2 ambulansefag som privatist med mindre du har ungdomsrett og kan gå vanlig videregående. Dette tar under et år. 

I Oslo kostet dette meg 60.000,-

Kun 8 av 30 av oss endte opp med læreplass, så oddsen er ikke akkurat kjempegod. Om du ikke har hospitert i ambulanse enda så gjør det før du eventuelt starter på studiet, så vet du litt hva du går til. Flere i klassen min som endte opp med å slutte da de skjønte at de ikke var egnet eller at det rett og slett ikke var noe for de. 

Lykke til 🙂 

Anonymkode: 891de...e98

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale deg at du tar vg2 ambulansefag som privatist med mindre du har ungdomsrett og kan gå vanlig videregående. Dette tar under et år. 

Kun 8 av 30 av oss endte opp med læreplass, så oddsen er ikke akkurat kjempegod. Om du ikke har hospitert i ambulanse enda så gjør det før du eventuelt starter på studiet, så vet du litt hva du går til. Flere i klassen min som endte opp med å slutte da de skjønte at de ikke var egnet eller at det rett og slett ikke var noe for de. 

Lykke til 🙂 

Er det så enkelt? Hvorfor tar folk treårig paramedicstudie?

Skrevet

Når du allerede har gått helsefag trenger du kun 1 år ambulansefag før 2 år som lærling ja. Så går du opp til fagbrevet. Så 3 år blir det jo uansett. 

3 årig bachelor er et heltidsstudier som innebærer 2 år med mye teori, og blandet teori og praksis det siste året. Hørt at det er et kjempeflott studie, men det tilbys hovedsakelig i storbyer som Oslo og Stavanger, så spørs litt hvor du bor. Etter disse 3 årene kan du gå rett ut i jobb. Men tenker at ettersom du har boliglån osv osv at det vil være enklere å ta ambulansefag som deltid eks. 2-3 dager i uken og jobbet ved siden av. 

Gjest COSL Innovator
Skrevet
17 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Er det så enkelt? Hvorfor tar folk treårig paramedicstudie?

Paramedic er høyskole. Ambulanse medarbeider er VGs.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du allerede har gått helsefag trenger du kun 1 år ambulansefag før 2 år som lærling ja. Så går du opp til fagbrevet. Så 3 år blir det jo uansett. 

3 årig bachelor er et heltidsstudier som innebærer 2 år med mye teori, og blandet teori og praksis det siste året. Hørt at det er et kjempeflott studie, men det tilbys hovedsakelig i storbyer som Oslo og Stavanger, så spørs litt hvor du bor. Etter disse 3 årene kan du gå rett ut i jobb. Men tenker at ettersom du har boliglån osv osv at det vil være enklere å ta ambulansefag som deltid eks. 2-3 dager i uken og jobbet ved siden av. 

Hvor lang tid vil skolen ta hvis jeg går ambulansefag på deltid ? 

De 3 årene med bachelor, er det paramedic du mener ? Må man ikke ha studiakompetanse for å komme in? Jeg har godkjent studiekompetanse men det gikk akkurat, så har ekstremt dårlige karakterer.. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til 🙂 

Var det privatist eksamen som koster 60.000 eller skolen ? Hvor gammel må man være for å komme innunder ungdomsretten ? 

Skrevet

Lurer på en ting til, hvordan er lønningene istarten når man går som ambulanse lærling ? Husker jo at jeg ikke tjente mer enn et par tusen i mnd første halvåret som helsefagarbeider lærling

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting til, hvordan er lønningene istarten når man går som ambulanse lærling ? Husker jo at jeg ikke tjente mer enn et par tusen i mnd første halvåret som helsefagarbeider lærling

Lærlinglønna er basert på prosentsats av fagrbeiderlønninga. Hvert halvår går du opp i lønn. 

Skrevet

Vi har 50% lønn de to årene som lærling. Utbetalt ca 15.000 i måned, med normalt skattetrekk. (Mye tillegg for natt, overtid osv)

Skolen kostet 60.000 på Folkeuniversitetet Øst i Oslo. Privatisteksamen koster i tillegg rundt 1000,- pr eksamen, og det er vel 4-5 stk. Når man tar dette på deltid så tar det et skoleår. Skole en kveld og en dag i uka, pluss at du selvfølgelig må lese pensum hjemme. 

Paramedic er et bachelorstudie som krever studiekompetanse. Mener at snittet for å komme inn er veldig høyt, i tillegg til fysiske opptakskrav. 

Håper det ga deg svar på det du lurte på 🙂 

Skrevet

Vil som en annen nevnte sjekke mulighetene for læretid og jobb der du bor, det er ganske vanskelig å få lærlingeplass flere steder i landet. 

Anonymkode: 244e2...827

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...