AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Har blitt forsøkt svindlet av en mann som utgir seg for å være amerikaner og bosatt i Norge. Det startet med at han kontaktet meg på match, og ba om e-post adressen min for noen dager siden. Han slettet seg raskt fra match og vi har kun hatt kontakt på e-post. Føler meg som en idiot nå, som kunne være så naiv og godtroende, men fyren var veldig troverdig. Han sendte blant annet bilder av seg selv da han satt på flyet etter han skrev han skulle på jobbreise til Istanbul. Jeg var så dum at jeg, helt uoppfordret, sendte ham nummeret mitt med det samme vi begynte å chatte. Har vært på forskjellige datingsider i noen måneder nå siden jeg ble singel og chattet med mange forskjellige folk tidligere, blant annet en amerikaner og flere utenlandske, har blitt så vant til å legge til folk på whatsapp og sende nummeret mitt at jeg tenkte meg ikke om i det hele tatt... fant ut at det var svindel etter han sendte lange e-poster med dype kjærlighetserklæringer og masse pompøse greier på gebrokkent norsk (han hadde seff en forklaring på det også - han brukte oversetter for å lære seg norsk), han kjenner meg jo knapt, og i dag så kom den mailen hvor han altså ber om å få låne penger. Han hadde blitt ranet av en taxisjåfør og blitt frastjålet både lommebok, kontanter og mobilen 😂 og ber meg nå om 500 dollar så han kan kjøpe seg ny telefon og komme seg hjem fra Istanbul. Hva gjør jeg nå? Han har navnet mitt og e-posten og mitt mobilnummer. Har også sendt han masse bilder (kun selfies, det er ingen andre personer på bildene). Burde kanskje anmelde det, men jeg har jo bare en e-postadresse, bilder av en random kjekk fyr som han utgir seg for å være og et falskt navn. Lurer på hvor han har fått tak i bildene av denne fyren. Det som gjorde det hele så troverdig var at han sendte bilder fra flyturen og jeg ser jo at det er samme fyren på bildene. Lurer på hvem denne mannen på bildene er, han vet jo garantert ikke at bildene hans blir misbrukt på denne måten. Jeg får ikke opp noen treff ved google bildesøk. Men hva skal jeg gjøre egentlig ? er fristet til å sende en mail tilbake og avsløre ham, men dette er jo profesjonelle svindlere, de har nummret mitt, bilder og e-post adresse, det er jo ikke godt å vite hva disse folka kan finne på. Blir helt paranoid her. Bør jeg bytte nummer og e-post adresse eller holder det at jeg bare ignorerer og blokkerer fyren nå? Har aldri vært utsatt for noe slikt før og trodde aldri det skulle skje... 😦 Anonymkode: 82f16...307 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Bare ignorer og blokker. Du er bare en av mange. Vær litt obs på henvendelser via mail og tlf framover. Anonymkode: 62d59...227 17
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Ta kontakt med politiet, og anmeld fyren.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #4 Skrevet 25. oktober 2018 Blokker + gå til politiet med all informasjon om svindelforsøket. Anonymkode: 393cc...d8e 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #5 Skrevet 25. oktober 2018 Kjempeviktig å anmelde til politiet!! Anonymkode: 3030a...4f3 5
Gjest Mass Skrevet 25. oktober 2018 #6 Skrevet 25. oktober 2018 Gu så tafatt. Av og til så blir jeg bare oppgitt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 Har opplevd noe av det samme. Men jeg tok han skikkelig. Det som er litt farlig med dette er at du nå kan regne med at de bildene som DU har sendt blir misbrukt til å scamme en mann. Er slik de får tak i legetime bilder. Så håper ikke at du sendte for mange bilder. Anonymkode: 21822...795 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #8 Skrevet 25. oktober 2018 Blokker og skit i hele greia. Anmeldelse hadde jeg ikke gidda. Begynte å chatte med en for flere år siden som "tilfeldig" sende venneforespørsel på fb. Vanligvis hadde jeg ignorert det.. men den kvelden hadde jeg drukket litt så plutselig chattet vi sammen. Etter en stund .. så ble jo historien mer og mer tragisk.. han hadde ikke penger.. Kona var så klart død under fødsel og han var nå i utlandet.. uten penger.. mens datter var i Usa. Jeg var jo da begynt å bli klar over at dette var tull fra ende til annen. Jeg løy til han.. sa jeg skulle forsøke å få penger til han. Holdt på med det i noen dager.. jeg løp liksom til alle banker. Han elsket meg jo mer og mer da. Hehehe... til slutt sa jeg bye. Jeg vet du forsøker å svindle meg.. her kommer det ikke en dollar. Han ble blokkert. De sitter jo ofte på nettkafeer og chatter.. Han var jo stort sett alltid tilgjengelig.. er jo fordi en chatter mer flere. Anonymkode: ab0cc...c45 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 Er forresten poengløst med politi. Disse folka her er i Nigeria. Grunnen til at jeg vet det er at jeg scammet scammeren. Latet som om jeg trodde på ting, fikk pratet med han på telefonen osv. Anonymkode: 21822...795 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er forresten poengløst med politi. Disse folka her er i Nigeria. Grunnen til at jeg vet det er at jeg scammet scammeren. Latet som om jeg trodde på ting, fikk pratet med han på telefonen osv. Anonymkode: 21822...795 hæ? er det afrikanere som befinner seg i afrika? Anonymkode: b2144...8be 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har opplevd noe av det samme. Men jeg tok han skikkelig. Det som er litt farlig med dette er at du nå kan regne med at de bildene som DU har sendt blir misbrukt til å scamme en mann. Er slik de får tak i legetime bilder. Så håper ikke at du sendte for mange bilder. Anonymkode: 21822...795 Huff ja, den tanken slo meg. Håper ikke det skjer. Jeg sendte vel 5 bilder eller noe sånt :S alle var selfies, typiske nærbilder og ingen i helfigur heldigvis. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er forresten poengløst med politi. Disse folka her er i Nigeria. Grunnen til at jeg vet det er at jeg scammet scammeren. Latet som om jeg trodde på ting, fikk pratet med han på telefonen osv. Anonymkode: 21822...795 Var det jeg tenkte også. Tviler på at politet får gjort så mye. Anonymkode: 82f16...307
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 14 timer siden, Mass skrev: Gu så tafatt. Av og til så blir jeg bare oppgitt. Fatter ikke at folk lar seg lure når andre oppegående mennesker forstår at dette er lureri. Det var jo en sak i Åsted Norge for ikke så lenge side, der en eldre dame ble lurt trill rundt til å sende svinderen hunndretusenvis av kroner Anonymkode: 28785...970 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 Du er ikke svindlet så lenge du ikke har sendt penger. Så det har ikke skjedd noe ulovlig. Bar drit i tullingen. Anonymkode: 8d324...329 3
Nicco Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 14 timer siden, Zemira skrev: Ta kontakt med politiet, og anmeld fyren. Anmelde for at han har spurt om å låne penger? 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #15 Skrevet 26. oktober 2018 Du kan google bildet han sendte deg og se om det dukker opp. Jeg gjorde det en gang (i forbindelse med en annen type svindelforsøk) og fant personen som var på bildet. Sendte han en melding og han kontaktet politiet i sitt land. Aner ikke hvordan det gikk, men da har jeg i det minste forsøkt. Google bildene du har sent han også, kanskje du forhindrer at andre blir lurt. Anonymkode: 96f14...ff7 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. oktober 2018 #16 Skrevet 26. oktober 2018 2 minutter siden, Nicco skrev: Anmelde for at han har spurt om å låne penger? Ehh..nei for svindel 🤦♀️
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #17 Skrevet 26. oktober 2018 De prøver kun å få penger ut av deg. De kommer aldri på døra di om det er det du frykter. De er langt unna Norge! Du er forresten utsatt for svindelFORSØK, ikke en faktisk svindel. Du kan jo playe han litt da. Si at du har overført penger til han, spill med. Kast bort tiden dems, da blir det mindre tid de kan bruke for å svindle andre. Anonymkode: 93ff7...9e4 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #18 Skrevet 26. oktober 2018 Send nå fyren 500 dollar, så han kommer seg hjem fra Istanbul? Anonymkode: d1058...7ea 2
Nicco Skrevet 26. oktober 2018 #19 Skrevet 26. oktober 2018 7 minutter siden, Zemira skrev: Ehh..nei for svindel 🤦♀️ Han har vel ikke svindlet henne når hun ikke har betalt? Kun bedt om penger. Du kan vel bare gi blanke i å være så jævlig spydig og heller sette deg inn i hva svindel er🙇♀️ 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. oktober 2018 #20 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, Nicco skrev: Han har vel ikke svindlet henne når hun ikke har betalt? Kun bedt om penger. Du kan vel bare gi blanke i å være så jævlig spydig og heller sette deg inn i hva svindel er🙇♀️ Og du må lære deg hva spydig er 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå