Gå til innhold

Gravid i 2.Trimester, nettopp fått ny jobb, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er 13 uker gravid, og har nettopp fått en ny jobb. Jeg føler meg egentlig ganske rotten ovenfor arbeidsgiver, men hjelper litt at dette er et stooort firma. Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem når jeg forteller det? Jeg gruer meg så mye til å fortelle sjefen det at jeg ikke får sove på nettene. Noen som har opplevd noe lignende, enten som den som er gravid eller arbeidsgiver? 
Jeg er også kjempe redd for å bli ¨misslikt¨ på jobben, eller stemplet som ¨hu der¨

Selv mener jeg det ikke skal stå noe i veien for at gravide skal være i jobb så lenge de føler seg friske. Jeg hadde en jobb når jeg fant ut at jeg ble gravid, men det var en jobb som gjorde det umulig for meg å jobbe der som gravid. Derfor søkte jeg jobben jeg nå fikk, fordi jeg ikke ønsket å gå hjemme i svangerskapet. 

Noen tanker? 

Anonymkode: 94478...a9f

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir sikkert sykemeldt til du har født, så da trenger du ikke å forholde deg til at du er hu der før etter permisjon. 

Anonymkode: 611a0...711

Idiot

Anonymkode: d7b3e...ca7

• Liker 5

Ikke bry deg om dustekommentar over her! Dette går helt fint, du er ikke akkurat den første i historien som har blitt gravid etter å ha fått jobb. De har ansatt deg fordi de vil ha deg der i mange år, så det at du må ut i perm noen mnd er ikke så farlig.

Anonymkode: 6e36c...07c

• Liker 2
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om dustekommentar over her! Dette går helt fint, du er ikke akkurat den første i historien som har blitt gravid etter å ha fått jobb. De har ansatt deg fordi de vil ha deg der i mange år, så det at du må ut i perm noen mnd er ikke så farlig.

Anonymkode: 6e36c...07c

Det er sant 😊 takk, var godt å høre! 

Anonymkode: 94478...a9f

Jeg er ikke i helt samme situasjon, ettersom jeg opplyste om graviditet på intervju. Men det var tydeligvis ikke noe som virket avskrekkende på dem. 

Du har jo fått denne jobben fordi de anså deg som kvalifisert. Det er umulig å forutsi om de blir sure eller ei, men hold på tanken om at du ER kvalifisert, og i den store sammenhengen har det lite å si om du er gravid nå eller om to år. Ikke unnskyld deg for å være gravid, det er ingen skam og du har ikke gjort noe galt.

Ei venninne av meg begynte i ny jobb 5 mnd gravid. Hun ble også sykemeldt pga alvorlige problemer i svangerskapet. Sjefen hennes ble lynforbanna, kalte henne inn og kjeftet henne huden full og mente hun burde si opp. Det var ikke noe gøy! Men, i dag, noen år etter, er hun forfremmet til en lederstilling og veldig verdsatt på jobben. Hun stortrives. Så selv kjipe historier kan ende godt!  Ledere er forskjellige, og noen kan reagere veldig feil og fly i flint der og da (uprofesjonelt, men sånn er det), men så går det seg til når de kommer over det. Det ordner seg til sist! 

Annonse

1 time siden, Albbas skrev:

Jeg er ikke i helt samme situasjon, ettersom jeg opplyste om graviditet på intervju. Men det var tydeligvis ikke noe som virket avskrekkende på dem. 

Du har jo fått denne jobben fordi de anså deg som kvalifisert. Det er umulig å forutsi om de blir sure eller ei, men hold på tanken om at du ER kvalifisert, og i den store sammenhengen har det lite å si om du er gravid nå eller om to år. Ikke unnskyld deg for å være gravid, det er ingen skam og du har ikke gjort noe galt.

Ei venninne av meg begynte i ny jobb 5 mnd gravid. Hun ble også sykemeldt pga alvorlige problemer i svangerskapet. Sjefen hennes ble lynforbanna, kalte henne inn og kjeftet henne huden full og mente hun burde si opp. Det var ikke noe gøy! Men, i dag, noen år etter, er hun forfremmet til en lederstilling og veldig verdsatt på jobben. Hun stortrives. Så selv kjipe historier kan ende godt!  Ledere er forskjellige, og noen kan reagere veldig feil og fly i flint der og da (uprofesjonelt, men sånn er det), men så går det seg til når de kommer over det. Det ordner seg til sist! 

Så sjefen selv hvordan han oppførte seg? 

19 minutter siden, Bokdamen said:

Så sjefen selv hvordan han oppførte seg? 

Tviler på det, men jeg vet ikke. Han er en sånn type som fort flyr opp og blir sint, og så ikke skjønner hvorfor alle andre er sure når han etterpå har blitt blid igjen. Dette var i en mannsdominert bransje. 

2 timer siden, Albbas skrev:

Dette er vel ulovlig? 

Ts, du var ikke forpliktet til å si fra at du var gravid, for det er uansett ikke lov til å diskriminere mot gravide. De har heller ikke lov å gi deg konsekvenser for det. På en annen side så vet man aldri hva folk tenker i sitt stille sinn. Noen er rett og slett dårlige ledere.

Det du må huske er at du er ansatt fordi du er godt kvalifisert, og en nyansettelse er en langvarig investering. At det er et stort firma er noe jeg ville sett på som tryggere i utgangspunktet. Og som du sier ville du fungere i jobb i graviditeten, og det taler positivt for din person. Dessuten kommer ikke nye jobber rekende på ei fjøl for de fleste av oss. De kommer ofte når det passer dårlig å bytte.

Staten ønsker at kvinner skal føde flere barn, de vil også ha kvinner i arbeid i svangerskap og så fort som mulig etter. De vil også ha flere kvinner i lederstillinger. Hvordan skal vi få til alt dette om vi står og trår i den samme stillingen bare fordi vi planlegger eller venter barn?

Personlig synes jeg det er trist at du gruer deg til dette. Å få barn må da være det mest meningsfulle vi gjør vi livet (mange av oss). Men så blir du redd for å si fra fordi arbeidslivet er så krevende som det er. Jeg skjønner at du ikke vil være "hu der", men jeg håper at du klarer å gå inn i det med rak rygg. Hvis du leser deg opp på rettighetene dine på forhånd så tror jeg det blir enklere for deg. Da vet du at du egentlig ikke har gjort noe galt. Samtidig håper jeg at du er i såpass god form fremover at du får vist hva du er god for. Men er du ikke det, så er du ikke det. Sånn er livet noen ganger. 

Anonymkode: 82acf...ab9

Jeg ble gravid samme måned jeg startet i ny jobb. Var litt ekkelt å fortelle at jeg var gravid siden jeg hadde jobbet der så kort, men alle syntes bare det var hyggelig. Det er bare sånn det er - det er kvinner som føder barn. 

Anonymkode: 801a4...3ef

Jeg hadde ventet til magen hadde begynt å vises (hos meg selv, ikke nødvendigvis utad), og så fortalt en liten hvit løgn om at det ikke var planlagt, men veldig ønsket. Grunnen til du ikke sa det ved ansettelse var rett og slett at du ikke hadde oppdaget det før. Det hadde jeg gjort. 

Ellers så bør det ikke ha noe å si om du har jobbet der i 6 mnd eller 6 år. Kvinner får barn, så utgiften kommer uansett en eller annen gang. 

Anonymkode: 72ccd...36d

På jobben min ansatte de ei som viste seg å være gravid da hun ble ansatt. Jeg er i ledergruppa, så jeg fikk med meg på ledermøtet hvordan de reagerte på det, og det var virkelig ikke noe problem. De mente det var noe å regne med når man ansetter unge kvinner, og man kan ikke la være å ansette dem fordi de kan bli gravide. Det var henne de ville ha da de skulle ansette, og hun kommer jo tilbake etter permisjon :)

Jeg fikk ny jobb og ble så gravid, både ønsket og planlagt. Måtte fortelle sjefen det før jeg startet, mye tidligere enn jeg ønsket, men kunne ikke komme etter ferien med den magen. Jobbet 4 mnd før jeg gikk ut i permisjon. Sjefen ble veldig stille da jeg fortalte det, men tok det greit. Vi har fleipet om det i ettertid. Det som nok var verre for sjefen var at to andre på teamet mitt også ble gravid, så tre av fire måtte erstattes i løpet av 6 mnd. Smittsomt med graviditet 😉

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ventet til magen hadde begynt å vises (hos meg selv, ikke nødvendigvis utad), og så fortalt en liten hvit løgn om at det ikke var planlagt, men veldig ønsket. Grunnen til du ikke sa det ved ansettelse var rett og slett at du ikke hadde oppdaget det før. Det hadde jeg gjort. 

Ellers så bør det ikke ha noe å si om du har jobbet der i 6 mnd eller 6 år. Kvinner får barn, så utgiften kommer uansett en eller annen gang. 

Hvorfor i alle dager skal man lyve å si det ikke var planlagt? Man har da ingen plikt til å fortelle om graviditet ved ansettelse, akkurat som man ikke skal bli spurt. Tullete å drive å dra seg inn i løgner som gjør at man uttrykker at graviditet er en byrde.

For familien er det veldig viktig at mor faktisk har jobb, og dermed opparbeider seg økonomiske rettigheter i tillegg til permisjonsrettigheter for far. 

Til ts: Du har ikke gjort noe galt, fortell om graviditeten når det passer for deg. Det er helt ok å takke ja til en jobb som gravid. Håper du får et fint svangerskap og trives i ny jobb 😊

Anonymkode: d26ed...2d7

• Liker 1
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal man lyve å si det ikke var planlagt? Man har da ingen plikt til å fortelle om graviditet ved ansettelse, akkurat som man ikke skal bli spurt. Tullete å drive å dra seg inn i løgner som gjør at man uttrykker at graviditet er en byrde.

For familien er det veldig viktig at mor faktisk har jobb, og dermed opparbeider seg økonomiske rettigheter i tillegg til permisjonsrettigheter for far. 

Til ts: Du har ikke gjort noe galt, fortell om graviditeten når det passer for deg. Det er helt ok å takke ja til en jobb som gravid. Håper du får et fint svangerskap og trives i ny jobb 😊

Anonymkode: d26ed...2d7

Synes ikke at man sier at barnet var ønsker er det samme som å si at det er en byrde. 

Jeg personlig synes bare det er flaut å tre inn i en stilling under falske forutsetninger. Hun skjulte bevisst at hun var gravid, fikk jobben og nå skal hun fortelle. For meg hadde det vært mindre ukomfortabelt å fortelle om graviditeten om jeg «ikke visste» det før ansettelsen. Men jeg jobber også veldig tett på min sjef og kollegaer, så da blir det kanskje mer ubehagelig enn om det er i et stort firma. 

Ellers synes jeg heller ikke det er noe galt å takke ja til en jobb i svangerskapet, og det sa jeg også. En eller annen gang vil nok en ung kvinne bli gravid, så om det skjer før eller senere spiller liten rolle. Det er bare ubehaget jeg liker å unngå, jeg er nok litt konfliktsky :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...