Gå til innhold

Paralgin Forte

Anbefalte innlegg

Skrevet
Har du link til disse vitenskapelige bevisene, eller er det bare noe du tror? Jeg vet at de som først har blitt avhengige av paralgin forte, føler en sterk avslappende følelse i kroppen når de hiver innpå sin "dose" med paralgin forte. De har en fryktelig uro og abstinensfølelse i kroppen før de får tatt "dosen" sin. Dette gjelder både de som tar medisinen for sterke smerter, og de som bare tar den pga av roen den gir.

Hei du, hehe, nei jeg skriver ikke at det er vitenskaplig bevist om det bare er noe jeg tror...hehe! Jeg smertebehandles gjennom smerteklinikk, med leger spesialisert på smertelindring av kroniske smerter, så jeg har hørt det blitt sakt veldig mange ganger når jeg har blitt anbefalt å begynne på diverse preparater som jeg har blitt forespeilet. Men nok om meg; dette er hentet fra pasienthåndboka:

"Morfin er et narkotisk stoff, men det betyr ikke at den som tar det blir narkoman. Det har avgjørende betydning for virkningen i hvilken hensikt brukeren tar morfin:

I ulovlig ikke­medisinsk bruk tas morfin oftest som injeksjon med sprøyte for å oppnå rus. For å oppnå rus kreves snart høyere dose. Den narkomanes adferd er preget av den stadige jakten etter mer stoff. Han har utviklet psykisk avhengighet av morfin. Svært mange mister dessverre kontrollen over forskjellen på rusdose og overdose med fatale følger for brukeren.

Tar brukeren morfin i smertelindrende hensikt, er det smertelindring som er målet, og ikke rus. Morfin gis vanligvis som depottabletter, ikke som injeksjon med sprøyte. De få som merker tendens til rusvirkning, synes det er ubehagelig. Så lenge behandlingen ledes av kvalifisert lege, er det liten sjanse for farlig overdosering. Psykisk avhengighet uteblir. Sjansen for at en pasient som tar morfin mot smerter skal utvikle misbruk og bli narkoman, er derfor svært liten. Dette er vitenskapelig dokumentert i store internasjonale undersøkelser.

Pasienter som har stått fast på morfin i mer enn to uker, bør ikke bråstoppe behandlingen. I såfall er det store sjanser for at de blir rammet av abstinensfenomener som svettetokter, hurtig puls, skjelvinger og diaré. Disse skyldes at pasienten har utviklet fysisk avhengighet som er noe annet enn psykisk avhengighet eller narkomani. Dersom årsaken til smertene er borte, kan behandlingen avvikles problemfritt ved at morfindosen nedtrappes i løpet av syv til ti dager."

Skrevet

At smertelindring er målet, betyr ikke at rus ikke oppleves. Det skrives også i pasienthåndboka at noen opplever rus. Poenget mitt var uansett ikke om rus oppnås eller ikke. Poenget var at man blir avhengig av paralgin forte, som er basert på samme innholdsstoff som heroin. Jeg sa ikke at man blir hverken like rusa eller like avhengig av paralgin forte som av heroin. Jeg sa at avhengighetsfaren var veldig stor.

Det er forresten en kjent sak, at de mest virksomme legemidler vi har mot smerter, er basert på narkotiske stoffer. Vær bevisst på det, slik at man ikke tilvenner kroppen et smertestillende middel som sovemiddel, slik som paralgin forte som er smertestillende medisin med narkotisk innhold. Paralgin forte inneholder et narkotisk stoff, kodein, som er et opiat. Som stammer fra opium. Mange rusmisbrukere utvinner kodeinet fra paralgin forte for å få seg en rus. Sånn er det bare. Men rusen de får er bare sløvende, slik som all rus fra opiatbaserte midler er. Men det er veldig lett å bli avhengig av det.

EOD.

• 2 uker senere...
Skrevet
At smertelindring er målet, betyr ikke at rus ikke oppleves. Det skrives også i pasienthåndboka at noen opplever rus. Poenget mitt var uansett ikke om rus oppnås eller ikke. Poenget var at man blir avhengig av paralgin forte, som er basert på samme innholdsstoff som heroin. Jeg sa ikke at man blir hverken like rusa eller like avhengig av paralgin forte som av heroin. Jeg sa at avhengighetsfaren var veldig stor.

Det er forresten en kjent sak, at de mest virksomme legemidler vi har mot smerter, er basert på narkotiske stoffer. Vær bevisst på det, slik at man ikke tilvenner kroppen et smertestillende middel som sovemiddel, slik som paralgin forte som er smertestillende medisin med narkotisk innhold. Paralgin forte inneholder et narkotisk stoff, kodein, som er et opiat. Som stammer fra opium. Mange rusmisbrukere utvinner kodeinet fra paralgin forte for å få seg en rus. Sånn er det bare. Men rusen de får er bare sløvende, slik som all rus fra opiatbaserte midler er. Men det er veldig lett å bli avhengig av det.

EOD.

Jepp enig i alt du sier :-), men bare spørr en farmasøyt eller en lege; det er faktisk slik at om man har sterke smerter, kjenner de fleste ikke rus, i forhold til om man tar det uten smerter.

• 9 måneder senere...
Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Hei alle dere!

jeg er sykepleier som jobber på en akutt avd. Jeg har hatt alvorlige smerter i den ene skulderen. Jeg har gått på Paralgin Forte i 2 år. Jeg har tatt opptil 15 stk om dagen. Nå er jeg operert i skulderen og vil slutte med denne selv-medisineringen. Jeg har vært uten PF i to dager nå og jeg sliter noe veldig. Jeg er kvalm, føler jeg har "maur" under huden, og er ikke noe spesiellt hyggelig selskap for min mann. Jeg ser at jeg har brukt denne "dritt-medisinen" alt for lenge. IKKE bruk denne medisinen!!!! Den ødelegger leveren din og gjør deg til et spøkelse etterhvert.

Jeg skjønner at mange av dere føler at dere trenger disse pillene, og jeg respekterer dere alle som en. MEN; slutt.. dette er noe av det verste du kan gjøre mot kroppen din. Jeg snakker både som fagperson og som en som har "spist" alt for mange av disse rosa tablettene..

Jeg ville kansje ikke brukt paralgin til å få sove med. Men at dem kan virke sløvende er sant.

Så i et sjeldent tilfelle er det nok ingen skade.....

Jeg fikk 100 paralgin forte for 3 uker siden pga sterke smerter i skuldra. For at dem skal hjelpe skikkelig må jeg ta 2 stk. Har ca 80 igjen og boksen står på stuebordet. Personlig er jeg ikke redd for å bli avhengig, for jeg prøver ikke ta dem hvis ikke jeg virkelig må. Mens en kompis har fortalt at han har vært avhengig av dem. Så tror det går mye på person også.......

• 1 år senere...
Skrevet

Paralgin forte funker FETT for meg når det gjelder å få sove! Tok det en gang kun for mensensmerter, men så oppdaget jeg hvor deilig det var og hvor lett man fikk sove av de. Men man må være veldig forsiktig, fordi det er SVÆRT avhengighetsskapende. Jeg begynte å ta det regelmessig i flere mnd :/

• 2 år senere...
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg går på en stk Paralgin Forte nå pga menssmerter og jeg merker ingenting som gjør at folk får lyst til å misbruke pillene! Er første gangen jeg prøver nå, og ikke store effekten, utenom at den spiser opp smertene. Er ganske trøtt nå, men det er jeg uansett på denne tiden. Har ikke brukt andre piller på lang tid, er ikke snakk om krysstoleranse el. noe lignende.

Skrevet

Det finnes også ting som Valerina, som er tabletter som skal hjelpe deg å sove uten at de er sovetabletter. De fåes kjøpt i helsekostbutikken og er ikke vanedannende.

Ikke vanedannende fordi de ikke har virkestoffer som fungerer for noe.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg går på en stk Paralgin Forte nå pga menssmerter og jeg merker ingenting som gjør at folk får lyst til å misbruke pillene! Er første gangen jeg prøver nå, og ikke store effekten, utenom at den spiser opp smertene. Er ganske trøtt nå, men det er jeg uansett på denne tiden. Har ikke brukt andre piller på lang tid, er ikke snakk om krysstoleranse el. noe lignende.

Hvorfor bruker du ikke heller Naprosyn og lignende preparater?

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Hvorfor bruker du ikke heller Naprosyn og lignende preparater?

Fordi jeg var nysgjerrig på hva slags vidundermirakelmedisin Paralgin Forte egentlig er. Fant ut at det ikke levde opp til ryktet sitt, nå har jeg gått over til Naproxen igjen.

Skrevet

Har gått på Paralgin Forte en gang, pga store smerter etter at jeg falt av en hest. Synes pillene hadde ganske kjipe bivirkninger, ble fryktelig trøtt, klarte ikke fokusere på noen ting, og ble akutt kvalm av ingen ting. De funker jo som rakkern mot smerter, men vil nok ikke akkurat anbefale de som sovemedisin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...