Gå til innhold

Paralgin Forte

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt
Skrevet

Jeg har det litt stritt om dagen og kroppen har dessverre sagt klart i fra.

Imidlertid har jeg problemer med å få sove selv om jeg er stuptrøtt - (3 timer forrige natt).

Er det noen som vet om det er ok at jeg tar en paralgin forte for å få sove - sovner jeg fortere av det? Jeg bruker normalt veldig lite tabeltter. Søvnproblemene er kun forbigående.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Paralgin Forte er smertestillende, ikke sovetabletter, selv om en av bivirkningene er at du kan bli søvnig/sløv.

Jeg ville ikke tatt dem hvis jeg ikke hadde vondt noe sted. Skumle tabletter.

Gjest Oppgitt
Skrevet
Jeg ville ikke tatt dem hvis jeg ikke hadde vondt noe sted. Skumle tabletter.

Jeg har "bare" vondt i sjelen min og nå er det så plagsomt å ikke få søvn.

Jeg har ikke så mye greie på tabletter så jeg forstår ikke hva du mener med at de er skumle tabletter. Tror du det er farlig å ta en tablett en stund før ejg skal legge meg over en 3-4 dager?

Jeg vil så gjerne få sove.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

De er skumle på den måten at de er avhengighetsskapende - veldig fort. Og så er de veldig sterke. Har tatt dem to ganger pga smerter, første gangen ble jeg helt borte og andre gangen kasta jeg opp - kvalme er også en bivirkning.

Skjønner godt at du vil sove, men jeg synes du heller skal ringe legevakta og høre om de kan hjelpe deg der. Da kan du få piller som er laget for å få deg til å sove i stedet.

Lykke til, vennen... :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk..og takk for svar. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

du blir sløv og litt søvnig av dem ja.

Skrevet

Nå er det ikke slik at man øyeblikkelig og "by accident" blir avhengig av tabletter. Selv blir jeg dødstrett av slike tabletter og dersom jeg ikke hadde hatt dem liggende og ikke hadde fått sove på flere netter, ville jeg utvilsomt ha tatt en eller to.

Farlig er det først når man ikke kan leve foruten den "roen" (Les; sløvheten) de gir. De gangene jeg har vært nødt til å ta slike tabletter p.g.a av smerter i operasjonssår o.l. har denne sløvheten bare irritert meg. Selv med relativt store doser over en to- tre ukers periode har jeg alltid bare vært glad for å slippe å ta dem!

Gjest Oppgitt
Skrevet

Takk for svar. Jeg fikk sove uten noen tabletter (og takk for det).

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes også ting som Valerina, som er tabletter som skal hjelpe deg å sove uten at de er sovetabletter. De fåes kjøpt i helsekostbutikken og er ikke vanedannende.

Skrevet

Paralgin Forte er en av "verstingene" når det gjelder medisinavhengighet. Styr unna denne !!

Gjest Gjesta
Skrevet

Prøv Imovane eller valerina natt. paralgin forte er et smertestillende, med bivirkninger..ikke bruk det!!! Egentlig burde du ikke bruke piller i det hele tatt. De kan føre til avhengighet og ja dessverre jeg vet veldig godt hva jeg snakker om...

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg bruker av og til Valerina forte. Den er fin og ikke vanedannende. Har i perioder hatt problemer med å bli overtrøtt og da får jeg ikke sove. Da tar jeg valerina forte og etter et par dager er jeg helt på topp igjen.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_haha_*
Skrevet

Jeg har tatt 6 paralgin forte tabl. idag, og de funker!

(1-2 tabl. 3 ganger om dagen)

Sliter mye med migrene og da er det godt å ha paralgin forte.

Men som sagt, de skal brukes ved forsiktighet!

Skrevet

Så lenge man er bevisst på at paralgin forte kan skape avhengighet, så kan man bruke den med måte for å gi kroppen ro om kvelden en sjelden gang. Men siden avhengighetsfaren er så stor, er dette ikke noen tablett man bør bruke regelmessig.

Den inneholder kodein, som er et opiat, det vil si det samme innholdsstoffet som finnes i heroin. Opiater er noe av de verste stoffer å bli avhengig av, det er veldig vanskelig å slutte og bruke dette, fordi folk blir så glad i den roen stoffet gir. Derfor bør man heller benytte andre legemidler til å få ro ved kvelden, feks ulike antihistaminer, som ikke skaper en avhengighet i kroppen.

Skrevet

Ja, jeg er enig i at man ikke skal ta paralgin forte som sovemedisin, men husk at det er veldig mange mennesker som lever med så sterke smerter at de må ta en del smertestillende. For de med sterke smerter gir ikke paralgin forte "rusfølelse", det er vitenskaplig dokumentert. Så de som leser denne tråden som har fått beskjed om å bruke dem for smerter, må ikke bli redd av det som skrives over!

Skrevet
For de med sterke smerter gir ikke paralgin forte "rusfølelse", det er vitenskaplig dokumentert.

Har du link til disse vitenskapelige bevisene, eller er det bare noe du tror? Jeg vet at de som først har blitt avhengige av paralgin forte, føler en sterk avslappende følelse i kroppen når de hiver innpå sin "dose" med paralgin forte. De har en fryktelig uro og abstinensfølelse i kroppen før de får tatt "dosen" sin. Dette gjelder både de som tar medisinen for sterke smerter, og de som bare tar den pga av roen den gir.

Men den rusfølelsen man får av paralgin forte kan nok ikke sammenlignes helt med den rusfølelsen som heroin gir. Sistnevnte gir en langt sterkere velværefølelse hos brukeren, pga at heroin inneholder opiat i langt større styrke enn det paralgin forte gjør. Tilsvarende vil naturligvis heroin gi langt sterkere abstinenser enn det paralgin forte vil gi. Men avhengighetsforholdet til opiatene er det samme. Det er bare styrkegraden i rusen som er ulik.

Skrevet

Morfin er også et opiatderivat, men enda sterkere enn paralgin forte. Bruk medisin med måte.

Skrevet
Jeg har det litt stritt om dagen og kroppen har dessverre sagt klart i fra.

Imidlertid har jeg problemer med å få sove selv om jeg er stuptrøtt - (3 timer forrige natt).

Er det noen som vet om det er ok at jeg tar en paralgin forte for å få sove - sovner jeg fortere av det? Jeg bruker normalt veldig lite tabeltter. Søvnproblemene er kun forbigående.

Har søvnproblemer selv i perioder, jeg har brukt valerina natt og valerina forte. Syns valerina natt var best faktisk.. Men jeg tar færre enn det som står at man kan ta, og det hjelper mer for meg.. aner ikke hvorfor:)

Har og prøvd Melissa, disse funker også. Men disse tar jeg over litt lenger perioder før de virker, men også her tar jeg litt færre enn anbefalt..og det funker bedre:)

Håper det ordner seg for deg, ikke bra å begynne å ta paralgin forte for dette. Lett å bli fristet til "å bare ta i natt og"... for det er grusomt å ligge våken!!

Lykke til :)

Skrevet
De er skumle på den måten at de er avhengighetsskapende - veldig fort. Og så er de veldig sterke. Har tatt dem to ganger pga smerter, første gangen ble jeg helt borte og andre gangen kasta jeg opp - kvalme er også en bivirkning.

Skjønner godt at du vil sove, men jeg synes du heller skal ringe legevakta og høre om de kan hjelpe deg der. Da kan du få piller som er laget for å få deg til å sove i stedet.

Det er VELDIG stor forskjell på hvordan folk reagerer på medisiner, også paralgin forte. Jeg tar i perioder en del paralgin forte og merker overhode ingenting til de bivirkningen du snakker. Men anbefaler likevel ikke å bruke disse som sovemedisin. Synes heller det kan være lurt å ta kontakt med fastlegen for å finne et bedre alternativt. Eller som andre sier, forsøke Valerina.

Ja, jeg er enig i at man ikke skal ta paralgin forte som sovemedisin, men husk at det er veldig mange mennesker som lever med så sterke smerter at de må ta en del smertestillende. For de med sterke smerter gir ikke paralgin forte "rusfølelse", det er vitenskaplig dokumentert. Så de som leser denne tråden som har fått beskjed om å bruke dem for smerter, må ikke bli redd av det som skrives over!

Jeg har aldri merket noe "rusfølelse" av paralgin forte. Jeg bruker 2 i slengen et par ganger for dag i perioder, og blir hverken sløv, trøtt eller rusa. Eneste som skjer er at noe av smertene blir borte. Har liksom aldri forstått andre som sier de blir såååååå sløv av paralgin, men skjønner jo at folk reagerer veldig forskjellig :)

Gjest Jentepusen
Skrevet

Jeg ville kansje ikke brukt paralgin til å få sove med. Men at dem kan virke sløvende er sant.

Så i et sjeldent tilfelle er det nok ingen skade.....

Jeg fikk 100 paralgin forte for 3 uker siden pga sterke smerter i skuldra. For at dem skal hjelpe skikkelig må jeg ta 2 stk. Har ca 80 igjen og boksen står på stuebordet. Personlig er jeg ikke redd for å bli avhengig, for jeg prøver ikke ta dem hvis ikke jeg virkelig må. Mens en kompis har fortalt at han har vært avhengig av dem. Så tror det går mye på person også.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...