Gå til innhold

Røntgen + Graviditet

Pia_1991

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Var uheldig idag å datt å slo meg skikkelig i foten :( var på legevakt, men de ville ikke ta røntgen fordi det er så farlig for babyen.. skal tilbake om jeg ikke er bedre over helgen..

er 17uker på vei.

noen her som har tatt røntgen under graviditet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal man helst unngå ja. Men det gjøres jo unntaksvis. 

Anonymkode: 98bf8...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal man helst unngå ja. Men det gjøres jo unntaksvis. 

Men om anklen ikke blir bedre og den er knekt noe jeg tror - så må jo det gjøres noe med.. kan ikke gå som dette til barnet er ute 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pia_1991 skrev:

Men om anklen ikke blir bedre og den er knekt noe jeg tror - så må jo det gjøres noe med.. kan ikke gå som dette til barnet er ute 🙈

Hvis du ikke blir bedre og de mistenker brudd vil de nok ta røntgen ja. God bedring, håper det ordner seg fort! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røntgen er ikke så farlig. De unngår det fordi folk er redde.

Anonymkode: fc5e2...444

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feltet skal være nokså nære mageregionen før det betyr noe, så det skal ikke hindre noe. De har i tillegg masse blyfrakker tilgjengelig. Jeg ville dratt tilbake, ankler er ikke til å spøke med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig lite stråling  fosteret får om du tar et ett av ankelen. 

Jeg leste på rtg.  Av lungene da jeg måtte ta det. Mengden stråling som fosteret får måles i mgy. Det anses som skadelig om fosteret får mer en 100 mgy, og et rtg. Av lungene tilsvarer da 0.01 mgy. På ankelen er det nok enda mindre siden det blir lengere borte. Verre med CT, da er det mer stråling.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rontgenstraling-under-graviditet/

Anonymkode: f1405...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem ville ikke ta MR eller CT av hodet når jeg var gravid. 

Anonymkode: e9b44...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dem ville ikke ta MR eller CT av hodet når jeg var gravid. 

Anonymkode: e9b44...e88

MR medfører ikke stråling. Om de velger å ta CT eller rtg. På en gravid avhenger av alvorlighetsgraden.

Feks. Om en gravid kvinne har pustebesvær og det mistenkes blodpropper i lungene vil det være en sterk indikasjon for CT selv om man i utgangspunktet vil unngå det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lite stråling  fosteret får om du tar et ett av ankelen. 

Jeg leste på rtg.  Av lungene da jeg måtte ta det. Mengden stråling som fosteret får måles i mgy. Det anses som skadelig om fosteret får mer en 100 mgy, og et rtg. Av lungene tilsvarer da 0.01 mgy. På ankelen er det nok enda mindre siden det blir lengere borte. Verre med CT, da er det mer stråling.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rontgenstraling-under-graviditet/

Jeg leste linken selv før jeg dro på legevakten.. så er igrunn veldig skuffet over behandlingen.. har over 1time å kjøre til legevakten, så skal de sende meg fram og tilbake som en kasteball.. det finner jeg meg ikke i.. 

takk for godt svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tamsi skrev:

Feltet skal være nokså nære mageregionen før det betyr noe, så det skal ikke hindre noe. De har i tillegg masse blyfrakker tilgjengelig. Jeg ville dratt tilbake, ankler er ikke til å spøke med. 

Takk for godt svar  

nei, ankler er ikke å spøke med 😫 ankelen på motsatt fot har jeg knekt to ganger 🙄 #jegerenKlovn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knakk beinet samtidig som jeg fikk positiv test så jeg var litt tidligere i svangerskapet enn deg men jeg måtte inn en del og ta røntgen i tiden etter for å se at bruddet leget. Da sa de at det ikke var fare for fosteret fordi strålingen er veldig lokalisert på det stedet de røntger. Som en skriver over at skaden skal være veldig nært magen for at baby skal ta noen skade. 

Anonymkode: fd36d...b8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tas fortrinnsvis ikke røntgen av gravide pga påvirkning på fosteret. Men er det indikasjon for å ta det av foten (sterk mistanke om brudd) så kan det likevel tas bilde, men da bør du får en blyfrakk over magen for å beskytte fosteret. Må du opereres tas det jo også masse røntgenbilder underveis, så to bilder på legevakt bør gå bra. God bedring til deg :)

Anonymkode: 7ae2d...ca6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle gode svar og gode ønsker må få ordnet denne ankelen, føler meg så hjelpesløs 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...