AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg er gift med en mann som har ett barn fra før, vi har tenkt til kjøpe oss bolig, for det begynner å bli trangt her med snart 3 barn😂 om min mann skulle dødd tidlig, kan dette barnet hans kreve at jeg må selge for å få arven sin med en gang? Får nesten lyst å skille meg å kjøpe alene om det er sant Anonymkode: 122f1...b03
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Ja, det stemmer. Han bør skaffe seg livsforsikring og begunstige deg i den. De pengene trenger ikke gå til særkullsbarnet mtp arv, forsikring holder utenom. Anonymkode: b0f8f...948
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 (Arveloven §9) Hvis avdøde hadde særkullsbarn (barn med noen annen enn sin ektefelle), kan disse kreve at gjenlevende skifter boet. Hadde avdøde både særkullsbarn og fellesbarn (fellesbarn = barn med ektefellen), er det en løsning å foreta delvis skifte, altså slik at særkullsbarna får utbetalt sin arv, mens fellesbarna venter med å få sin arv inntil den gjenlevende mor eller far er død. Delvis skifte kan innebære visse juridiske utfordringer. Det gjelder særlig der avdøde hadde med seg formue inn i ekteskapet eller senere har mottatt arv eller gave (skjevdeling). Anonymkode: dc2dd...a6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå