Gjest truffel37 Skrevet 22. mars 2005 #1 Skrevet 22. mars 2005 var en tur på polet idag for å kjøpe meg en liten flaske vin og da så jeg at de hadde absinth der! jeg trodde slikt var forbudt jeg!? fordi absinth inneholder narkotika!! tror det var opium det var, mulig jeg tar feil. dette er vel ikke lov vel??
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. mars 2005 #2 Skrevet 22. mars 2005 Fullt lovlig. Bohemene i gamle dager (du vet, siste bohemregel var "du skal ta livet av deg") blandet opium i absinthen sin. Det er forøvrig ikke ordentlig absinth du får på polet heller, for ekte vare skal bli hvitaktig når du har vann i den - eller isbit, som vi andre bruker Men god er den for det! Og veldig sterk...
Gjest Sukkerert Skrevet 22. mars 2005 #3 Skrevet 22. mars 2005 Nei, det er ikke lovlig i Norge, og det er heller ikke ekte absinth du får på polet. Den er uten malurt.
Gjest truffel37 Skrevet 22. mars 2005 #4 Skrevet 22. mars 2005 nei nei bare se! http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/no/-/NOK/DisplayProductInformation-Start;$sid$QkKlnUJAfpOLie5z13NIqxi9tJV6aMW0?ProductID=Ht4KCgo6fm0AAADsvaukI0_K&PageableID=mDMKCgo6N4kAAAECl9fZ_cv2&PageableName=Matches&PageNumber=0&searchtype=meny&butikk_key_navn=&butikk_key_id=' target='_blank'>
Gjest truffel37 Skrevet 22. mars 2005 #5 Skrevet 22. mars 2005 linken ble for lang og jeg klarer ikke korte den ned :oops: men søk på absinth på vinmonopolet.no der står det at den inneholder malurt!
Gjest piaf Skrevet 22. mars 2005 #6 Skrevet 22. mars 2005 Absinthen du nå får på Polet kan nok ikke sammenliknes med den Christianiabohemen drakk likevel. Om den inneholder malurt, er det nok i forsvinnende små mengder i forhold til originalen. Dessuten hadde absinth opprinnelig en svært høy alkoholprosent i tillegg. Virkestoffet i malurt kalles forøvrig thujon, og samme stoff finner man faktisk i urten salvie, som jeg har tenkt å gi lammesteken min inn med denne påsken. Salvie er en gammel medisinplante som bl.a. virker sopp- og bakteriehemmende. Noen ganger er det jo slik at stoffer som gjør stor skade i store konsentrasjoner kan ha verdifulle helbredende effekt brukt i små mengder.
Gjest piaf Skrevet 22. mars 2005 #7 Skrevet 22. mars 2005 PS: Forresten så skal jeg ikke "gi lammesteken inn" da, stakkars, jeg skal gni den inn. Med salvie. Og rosmarin.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 22. mars 2005 #8 Skrevet 22. mars 2005 Absinth har de da hatt på polet i årevis, ihvertfall i Bergen. Dette er selvfølgelig en mildere variant enn den som ble forbudt i Europa (men faktisk aldri i Norge), som opprinnelig inneholdt 70% alkohol. Ellers kan man jo filosofere over hvorvidt det var den lille mengden malurt i drikken som gjorde folk "gale", eller det faktum at det var vanlig å tylle i seg en helflaske av drikken om dagen.......
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2005 #9 Skrevet 22. mars 2005 Huff, that brings back memories...Om den verste fylla jeg noensinne har vært på, der vi blant annet drakk absint, og de andre lurte sine glass over til meg da jeg ikke fulgte med.
Gjest truffel37 Skrevet 22. mars 2005 #10 Skrevet 22. mars 2005 jaja, jeg nekter å smake iallefall. jeg vil ikke ta narkotikadrikk. jeg vil ikke bli arrestert!
Leo Skrevet 22. mars 2005 #11 Skrevet 22. mars 2005 jaja' date=' jeg nekter å smake iallefall. jeg vil ikke ta narkotikadrikk. jeg vil ikke bli arrestert![/quote'] I den grad folk blir arrestert for å ha drukket ting de har kjøpt på polet, skyldes nok det først og fremst "følgeskader" av alkoholinntaket ikke konsentrasjonen av "narkotika" i varene...
Gjest seroxata Skrevet 23. mars 2005 #12 Skrevet 23. mars 2005 dessverre ikke ekte absinth nei:( men jeg har fått æren av å smake ekte vare, og det er en opplevelse! Og det er sterke saker! Men noe som smaker bedre skal du lete lenge etter.....
Gjest Fruktfat Skrevet 23. mars 2005 #13 Skrevet 23. mars 2005 jeg kjøpte den lille flaska med absinth, er ganske godt, men fryktelig sterkt, også blir man veldig full...
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2005 #15 Skrevet 23. mars 2005 Hvordan smaker det egentlig? Søtt; en blanding av gress og Zalo
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2005 #16 Skrevet 23. mars 2005 dessverre ikke ekte absinth nei:( men jeg har fått æren av å smake ekte vare' date=' og det er en opplevelse! Og det er sterke saker! Men noe som smaker bedre skal du lete lenge etter.....[/quote'] he he..jeg har også gjort det..ble fryktelig fjern...men det var for lenge siden da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå