AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg så på det intervjuet som nettopp er avsluttet. Jeg har tvilt på hva jeg skal tro om Joshua og Tjostolv. Jeg kom til at de var noen menn med stor eventyrlyst som ville tjene penger på det. Etter intervjuet må jeg si Joshua ikke ga meg noen grunn til å tro dette lenger. Jeg tror de begge var skyldig i drapet på sjaføren og nå er det kun Joshua som sitter igjen med den fulle sannheten. Jeg synes Joshua ga meg ett veldig dårlig inntrykk. Han er en kynisk person. Som kjæreste, stefar, sønn og venn er han nok alle tiders, men for andre rundt så er han ingen person jeg ville hatt noe med å gjøre. Hva synes dere andre som så dette på tv2? Anonymkode: fae77...ea3 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg har sett. Jeg har derimot aldri vært i tvil om ev. skyld og tenker at noe har nok skjedd der som gjør at de ikke er fullstendig uskyldig som de har påstått i starten. At han nå innrømmer at det var et oppdrag inni bildet forandrer ikke på noe av det jeg har ment tidligere. Jeg tenker at det begynner å bli lenge siden dette skjedde. Han har sitti fengsla lenge i Kongo noe som må ha ført med seg en del refleksjon og ettertanke. I tillegg mista han en god venn i denne perioden på en forferdelig måte. Derfor håper jeg han er lært og jeg føler på en viss sympati. Han er ingen unggutt lenger. Han har blitt voksen. Håper han har brukt tida etter han kom til Norge godt og at han ikke vil slite for mye med psyken i etterkant, men at han får brukt de opplevelsene sine til noe nyttig og meningsfullt her i gamlelandet. Prisen for de umodne valgene han tok i tyveårene mener jeg han har betalt og han fortjener å være fri og bli behandlet rettferdig. Noe han aldri opplevde i all den tid han var i Kongo. Anonymkode: 5a6df...a9a 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Kynisk morder sponsa av både israel og norske stat. Han skulle bare råtna i kongo. At han får bli redda av 4,7 millioner norske skattepenger og være i rampelyset nå er en stor stor skam! Ingenting "tøft", "nyttig", "spennende", "heltedådig" eller "sterk" det han gjorde og det han har vært gjennom. Han slapp så billig unna at han har ingenting å spille offer for. Står der å ler når han snakker om skytespill verdenen de levde i. Forkastelig kvalmt! Anonymkode: ceddc...95f 10
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #4 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg har ingen tro på at dette drapet ar planlagt, hvis det var tilfelle at Joshua og Tjostlov som sto bak. En teori er at de var ute på oppdrag. Moland har vist senere at han var psykisk psyk, psykotisk? under rettsaken. Han kan ha vært disponibel for dette tidligere .De har vært ute på dette oppdrager, og han kan ha blitt paranoid, fått vrangforestillinger trodd at de var utsatt for et komplott og at sjåføren ville drepe dem. Dette støttes jo opp under forklaringen fra vitne, og kan også forklare bildet som ble tatt. At Joshua ikke ville fortelle dette under rettsaken er trolig for at han ikke ville angi kameraten, og at de naturlig nok var de redde for konsekvensene. At han ikke forteller i ettertid er naturlig, da han ikke vil sverte sin avdøde kamerat som nå er død. Jeg tenker at han har tatt sinn straff etter så mange år under de forholdene. Synes det er bra han har fått komme tilbake til Norge. Anonymkode: 1c9b0...610 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #5 Skrevet 27. oktober 2018 On 10/25/2018 at 9:07 PM, AnonymBruker said: Jeg har sett. Jeg har derimot aldri vært i tvil om ev. skyld og tenker at noe har nok skjedd der som gjør at de ikke er fullstendig uskyldig som de har påstått i starten. At han nå innrømmer at det var et oppdrag inni bildet forandrer ikke på noe av det jeg har ment tidligere. Jeg tenker at det begynner å bli lenge siden dette skjedde. Han har sitti fengsla lenge i Kongo noe som må ha ført med seg en del refleksjon og ettertanke. I tillegg mista han en god venn i denne perioden på en forferdelig måte. Derfor håper jeg han er lært og jeg føler på en viss sympati. Han er ingen unggutt lenger. Han har blitt voksen. Håper han har brukt tida etter han kom til Norge godt og at han ikke vil slite for mye med psyken i etterkant, men at han får brukt de opplevelsene sine til noe nyttig og meningsfullt her i gamlelandet. Prisen for de umodne valgene han tok i tyveårene mener jeg han har betalt og han fortjener å være fri og bli behandlet rettferdig. Noe han aldri opplevde i all den tid han var i Kongo. Anonymkode: 5a6df...a9a La oss ikke late som han var en unggutt da han begikk drapene. Han var en voksen mann i slutten av 20 årene med flere års tidligere militær erfaring da han fant ut det var gøy å være leiesoldat i Afrika. Han skjønte akkurat hva han drev med. Anonymkode: db5c6...380 15
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #6 Skrevet 27. oktober 2018 Jeg har ennå ikke skjønt hva de to skulle evt. ha å tjene på å drepe sjåføren sin ??? Anonymkode: 45a1f...dd8 4
bettsa Skrevet 27. oktober 2018 #7 Skrevet 27. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ennå ikke skjønt hva de to skulle evt. ha å tjene på å drepe sjåføren sin ??? Anonymkode: 45a1f...dd8 Jeg tror ikke de drepte sjåføren sin. 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #9 Skrevet 27. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ennå ikke skjønt hva de to skulle evt. ha å tjene på å drepe sjåføren sin ??? Anonymkode: 45a1f...dd8 Tror de hadde behov for bilen og gikk tom for penger. Anonymkode: 5432a...488 9
Pingvin1 Skrevet 28. oktober 2018 #10 Skrevet 28. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen tro på at dette drapet ar planlagt, hvis det var tilfelle at Joshua og Tjostlov som sto bak. En teori er at de var ute på oppdrag. Moland har vist senere at han var psykisk psyk, psykotisk? under rettsaken. Han kan ha vært disponibel for dette tidligere .De har vært ute på dette oppdrager, og han kan ha blitt paranoid, fått vrangforestillinger trodd at de var utsatt for et komplott og at sjåføren ville drepe dem. Dette støttes jo opp under forklaringen fra vitne, og kan også forklare bildet som ble tatt. At Joshua ikke ville fortelle dette under rettsaken er trolig for at han ikke ville angi kameraten, og at de naturlig nok var de redde for konsekvensene. At han ikke forteller i ettertid er naturlig, da han ikke vil sverte sin avdøde kamerat som nå er død. Jeg tenker at han har tatt sinn straff etter så mange år under de forholdene. Synes det er bra han har fått komme tilbake til Norge. Anonymkode: 1c9b0...610 Moland hadde vel ikke vist noe tegn på psykisk sykdom tidligere, så det blir bare spekulasjoner. At han knakk sammen psykisk pga soningsforhold er ikke rart? Han fikk vel også malaria som spredde seg til hjernen (mener jeg å ha lest?), Tror de aller fleste hadde blitt skadet psykisk under slike forhold. 11
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #11 Skrevet 28. oktober 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ennå ikke skjønt hva de to skulle evt. ha å tjene på å drepe sjåføren sin ??? Anonymkode: 45a1f...dd8 De kom i konflikt. Sjåføren var også en del av den politiske siden de var mot. Altså flere motiver. Anonymkode: f9aa4...2ed 3
tirben Skrevet 28. oktober 2018 #12 Skrevet 28. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De kom i konflikt. Sjåføren var også en del av den politiske siden de var mot. Altså flere motiver. Anonymkode: f9aa4...2ed Hvor har du det fra? Link?
Hamhamham Skrevet 28. oktober 2018 #13 Skrevet 28. oktober 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ennå ikke skjønt hva de to skulle evt. ha å tjene på å drepe sjåføren sin ??? Anonymkode: 45a1f...dd8 Sjåføren ville forlate dem midt i jungelen, en håpløs situasjon. De trodde han skulle kjøre dem mye lenger. De trengte bilen, og hadde ikke så mye valg da han protesterte. Les denne: https://www.gq.com/story/congo-prisoners-joshua-french-tjostolv-moland/amp 1
Hamhamham Skrevet 28. oktober 2018 #14 Skrevet 28. oktober 2018 (endret) 15 timer siden, bettsa skrev: Jeg tror ikke de drepte sjåføren sin. Den eneste sannsynlige forklaringen er nok at de gjorde det, og som det fremgår i lenken over hadde de sine motiver for dette. Og motivet for å lyve om det etterpå er opplagt: å få bistand fra norske myndigheter. Aldri hatt sansen for Aksel Hennie, men her har nok han og filmskaperne etter å ha gravd i saken funnet ut at det er liten grunn til å tro på bortforklaringene fra Moland/French. Endret 28. oktober 2018 av Hamhamham 2
Gliffy Skrevet 28. oktober 2018 #15 Skrevet 28. oktober 2018 9 minutter siden, Hamhamham said: Den eneste sannsynlige forklaringen er nok at de gjorde det, og som det fremgår i lenken over hadde de sine motiver for dette. Og motivet for å lyve om det etterpå er opplagt: å få bistand fra norske myndigheter. Aldri hatt sansen for Aksel Hennie, men her har nok han og filmskaperne etter å ha gravd i saken funnet ut at det er liten grunn til å tro på bortforklaringene fra Moland/French. Enig. Syns han French virker som en skikkelig ekkel mann. 4
aiba Skrevet 28. oktober 2018 #16 Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Fikk dessverre ikke sett det, men han holder visst foredrag i Litteraturhuset i Oslo Endret 28. oktober 2018 av aiba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #17 Skrevet 28. oktober 2018 Jeg har dessverre tenkt det samme som ts. Ikke snev av anger... Anonymkode: 95355...39a 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #18 Skrevet 28. oktober 2018 Bare har en sterk mistanke om at Joshua French lyver veldig mye? Anonymkode: 960b3...905 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #19 Skrevet 28. oktober 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen tro på at dette drapet ar planlagt, hvis det var tilfelle at Joshua og Tjostlov som sto bak. En teori er at de var ute på oppdrag. Moland har vist senere at han var psykisk psyk, psykotisk? under rettsaken. Han kan ha vært disponibel for dette tidligere .De har vært ute på dette oppdrager, og han kan ha blitt paranoid, fått vrangforestillinger trodd at de var utsatt for et komplott og at sjåføren ville drepe dem. Dette støttes jo opp under forklaringen fra vitne, og kan også forklare bildet som ble tatt. At Joshua ikke ville fortelle dette under rettsaken er trolig for at han ikke ville angi kameraten, og at de naturlig nok var de redde for konsekvensene. At han ikke forteller i ettertid er naturlig, da han ikke vil sverte sin avdøde kamerat som nå er død. Jeg tenker at han har tatt sinn straff etter så mange år under de forholdene. Synes det er bra han har fått komme tilbake til Norge. Anonymkode: 1c9b0...610 Hvis du hadde fått hjernemalaria og ingen behandling hadde du også blitt psykotisk. Han er tidliger klarer i forsvaret og har ingen psykisk sykdom. Jeg har ikke sansen for de to, men det får være måte på spekulasjoner. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ennå ikke skjønt hva de to skulle evt. ha å tjene på å drepe sjåføren sin ??? Anonymkode: 45a1f...dd8 Sjåføren ville dumpe dem halvveis til byen de ville til, i en jungellandsbyby uten muligheter for videre transport. De trodde nok som mange andre at vi "rike", hvite menn kan gjøre som vi vil mot de laverestående afrikanerene. Og det kunne de heldigvis ikke uten konsekvenser. Hvis du hører podcasten om den kan du høre den nedlatende holdningen til French, de drømte om å leve i kolonitiden da de kunne krige mot afrikanerene om herredømme over landet. De to er helt skyldig i drapet på sjåføren, ingen tvil. Anbefaler alle å høre "To hvite menn" podcasten på NRK, godt lagt, med mye bakgrunnsinfo, mange informanter fra ulike sider og også intervju med French. Har enda til gode å møte noen som tror de er uskyldige stakkarer på sydentur etter å ha hørt den podcasten. Anonymkode: f48c4...738 10
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #20 Skrevet 28. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De to er helt skyldig i drapet på sjåføren, ingen tvil. Anbefaler alle å høre "To hvite menn" podcasten på NRK, godt lagt, med mye bakgrunnsinfo, mange informanter fra ulike sider og også intervju med French. Har enda til gode å møte noen som tror de er uskyldige stakkarer på sydentur etter å ha hørt den podcasten. Men her får du ikke høre French selv snakke? Prøvde å høre på den podcasten, men synes ikke den var så bra. Veldig rundt grøtenfortellende og kjedelig. Anonymkode: cc5cc...020 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå