Gå til innhold

Er abort en etisk handling?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På Friday, October 26, 2018 den 17.05, loveli skrev:

Bryr meg ikke om hva folk gjør med ufødte fostre som ikke engang føler smerte, så for meg er det etisk nok. :)

Men hvordan kan du egentlig vite om foster kan føle smerte / ubehag, eller ikke? 

Slike foster har jo selvfølgelig ingen metoder for å varsle om ubehagelige opplevelser... 

Anonymkode: cc68f...bda

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan du egentlig vite om foster kan føle smerte / ubehag, eller ikke? 

Slike foster har jo selvfølgelig ingen metoder for å varsle om ubehagelige opplevelser... 

Anonymkode: cc68f...bda

Hm... ingen husker noe fra fosterstadiet.

Kan godt være smerte registreres der og da, men den blir glemt. Et foster er uansett ikke ved bevissthet. Så da går det bra for meg.

Skrevet

Nei, det er uformelt drap som er uetisk av aller høyeste grad. Og det verste er at kvinnene som har gjennomført mord av sitt eget kjøtt og blod er stolte av det i ettertid.

Anonymkode: f859b...301

Skrevet

Helt ærlig så klarer jeg ikke å se argumentet med at det er et liv. Når blir fosteret et menneske da? Med en gang sædcellen fester seg på eggcellen? Eller etter et par dager? Ei uke? Et par uker? Svaret er at man ikke har en ordentlig grense for når celleklumpen blir et menneske, eller får et liv.

Noen mener at man først er verdig et liv når man blir selvbevisst (ref. Singer), som jo ikke er før etter et par år etter  fødsel. Denne tanken fungerer godt filosofisk, men kanskje ikke i den virkelige verden ettersom det kunne blitt katastrofalt om det skulle blitt lovlig å ta livet av barn på et år eller to. Andre mener grensen for når man får et verdig liv er ved fødsel. Dette er logisk nok, likevel skorter noe når en 23 ukers gammel baby skal ivaretas dersom den er født, men ikke dersom samme baby er inni magen. Andre setter grensen for når en celleklump får verdig liv tidligere, feks tolvte svangerskapsuke eller det øyeblikket når sædcellen smelter sammen med eggcellen.

Jeg mener uansett at det er helt utrolig trangsynt å kategorisere abort som en uetisk handling. Vi bor for det første på en overbefolket planet, så man burde ikke oppfordre folk til  å fostre opp et hvert potensiale til liv. Dessuten er ikke fosteret bare ikke selvbevisst, men det har aldri levd. Betyr det at angrepille heller ikke er greit? Eller hva med prevensjon? Det er jo en sjanse for et liv der også. Det å på død og liv skulle beskytte noe som kan bli et menneske ser jeg ikke poenget i. Jeg ønsker ikke å miste livet, og er glad for at jeg er født, men hvis min mor hadde tatt abort da jeg var i hennes mage - hva så? Jeg ville jo ikke visst om det uansett.

I bunn og grunn er det kvinnens valg om hun ønsker å bære fram noe eller ikke. Man kan ikke pålegge et menneske å gå gjennom ni tunge og belastende måneder og deretter gå gjennom en svært smertefull fødsel, bare for at man ikke skal ta bort potensialet til liv som har oppstått inne i henne.

Anonymkode: 04083...f9f

• Liker 3
Skrevet
På 31.10.2018 den 0.09, loveli skrev:

Hm... ingen husker noe fra fosterstadiet.

Kan godt være smerte registreres der og da, men den blir glemt. Et foster er uansett ikke ved bevissthet. Så da går det bra for meg.

Vil det si at det er greit å drepe mennesker som er i koma, siden de ikke er ved bevissthet? 

Skrevet

Abort har ihvertfall med etikk å gjøre. Om det er uetisk eller ikke er vanskelig å si. Men jeg synes det ihvertfall er uetisk hvis man forsvarer abortering av Downs  men ikke av kjønn. Tillater man abort av Downs er det like riktig at man aborterer fordi fosteret er ei jenta.

Anonymkode: 36486...251

• Liker 1
Skrevet
På 25.10.2018 den 20.28, Oddy skrev:

Hva mener du? Er abort etisk eller en uetisk handling å gjøre? 

Selvsagt er det etisk. Alle som snylter av andre har ikke livets rett. Abortgrensen bør settes til sånn uke 872 eller noe. 

Skrevet
50 minutter siden, herzeleid said:

Vil det si at det er greit å drepe mennesker som er i koma, siden de ikke er ved bevissthet? 

Det er annerledes med et selvbevisst menneske som er i en unntakstilstand. For det første fordi dette faktisk er et liv, ikke et potensiale til et liv (som er tilfelle for et foster). For det andre fordi han har et liv og har levd (helt frem til koma). Det betyr at det sannsynligvis finnes mennesker som er glade i ham, og han har smakt på livet og ønsker forhåpentligvis å fortsette det.

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, herzeleid said:

Da blir det mer riktig å sammenligne et bevisstløs foster med en bevisstløs plante

Planter er jo liv de også, synes du det er feil å drepe dem? Spise dem?

Hva med griser som er bevisste? Er det ok å drepe dem? De har mer bevissthet og er mer utviklet enn fostre.

• Liker 2
Skrevet

Abort er drap 

Anonymkode: 9cfd4...b81

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Abort er drap 

Anonymkode: 9cfd4...b81

Nei. Det må være et menneske eller et dyr for at noe skal kunne drepes. Det å gjøre en levende plante livløs er ikke drap, ei heller er det å fjerne en celleklump drap.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er annerledes med et selvbevisst menneske som er i en unntakstilstand. For det første fordi dette faktisk er et liv, ikke et potensiale til et liv (som er tilfelle for et foster). For det andre fordi han har et liv og har levd (helt frem til koma). Det betyr at det sannsynligvis finnes mennesker som er glade i ham, og han har smakt på livet og ønsker forhåpentligvis å fortsette det.

1 time siden, magikeren skrev:

Da blir det mer riktig å sammenligne et bevisstløs foster med en bevisstløs plante

Planter er jo liv de også, synes du det er feil å drepe dem? Spise dem?

Hva med griser som er bevisste? Er det ok å drepe dem? De har mer bevissthet og er mer utviklet enn fostre.

Vedkommendes argument var at siden det ikke er bevisst er det greit å ta livet av det. Derav spørsmålet. 

Skrevet

Nei. Det må være et menneske eller et dyr for at noe skal kunne drepes. Det å gjøre en levende plante livløs er ikke drap, ei heller er det å fjerne en celleklump drap.

er ikke en celleklump i uke 12, dermed er det et drap

Anonymkode: 98f5e...b61

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

er ikke en celleklump i uke 12, dermed er det et drap

er ikke et menneske i uke 12, dermed er det ikke drap

• Liker 2
Skrevet

er ikke et menneske i uke 12, dermed er det ikke drap

Et foster er et menneske, abort er drap

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Et foster er et menneske, abort er drap

Det er ikke en sannhet. Du må skrive at du mener at et foster er et menneske, men dette er ikke gitt.

• Liker 2
Skrevet (endret)
23 timer siden, herzeleid skrev:

Tja...

Jeg har sagt til mine nærmeste at jeg ikke vil holdes kunstig i live. Vil ikke akkurat kalle det drap nei.

Endret av loveli
Skrevet
2 timer siden, loveli skrev:

Tja...

Jeg har sagt til mine nærmeste at jeg ikke vil holdes kunstig i live. Vil ikke akkurat kalle det drap nei.

Tja, her er det nok flere momenter som gjør påstanden din lite relevant:

For det første snakker du om en selvstendig avgjørelse du selv har truffet. Det er selvfølgelig noe annet enn om noen andre velger å ta livet av en person som ikke har valgt dette selv.

For det andre har jeg litt vondt for å tro at du har bedt din familie ta livet av deg om du er i en koma du etter all sannsynlighet vil komme ut av i god helse. Det er tross alt dette som er sammenligningsgrunnlaget her. 

Skrevet
På 26.10.2018 den 7.30, herzeleid skrev:

Det er i alle fall stort sett en grunnleggende egoistisk handling der en prioriterer egen komfort, helse og bekvemmelighet fremfor et annet liv. Med det sagt er det veldig forståelig at en velger det bekvemme og egoistiske i slike tilfeller, og jeg skal ikke påstå at jeg ville ha valgt noe annet selv om situasjonen var tilstrekkelig vanskelig. Dermed ser jeg på abortspørsmålet som minst like mye et praktisk som et etisk ett. En kan godt argumentere med at det er såpass etisk vanskelig at det ikke skal være tillatt, eller i alle fall ikke være noe staten sponser, men så lenge etterspørselen vil være så stor og etterspørrerne så høylytte tviler jeg meg frem til at den beste løsningen er den vi har i dag. 

Hva med begrep som: å velge bort selvdestruksjon/ gå til grunne/ partnertap/ utbrenthet og dype psykologiske problemer? Skyldfølelse og skam også såklart. Jeg synes samtlige av de som er så skråsikre på at abort er uetisk i alle situasjoner skulle tatt på seg døgnkontinuerlig ansvar for et barn med tung cerebral parese diagnose i 1mnd. Dere hadde ikke holdt ut en uke en gang..! Vit hva dere dømmer folk til! Dere forsøker å sette folk til et fysisk og psykisk slavearbeid dere ikke evner å sette dere inn i uten å ha opplevd det. Deres moral gjør at sårbare mennesker går til grunne, hva skjer så med oppfølgingen av barnet tror vi?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Ansagt skrev:

Hva med begrep som: å velge bort selvdestruksjon/ gå til grunne/ partnertap/ utbrenthet og dype psykologiske problemer? Skyldfølelse og skam også såklart. Jeg synes samtlige av de som er så skråsikre på at abort er uetisk i alle situasjoner skulle tatt på seg døgnkontinuerlig ansvar for et barn med tung cerebral parese diagnose i 1mnd. Dere hadde ikke holdt ut en uke en gang..! Vit hva dere dømmer folk til! Dere forsøker å sette folk til et fysisk og psykisk slavearbeid dere ikke evner å sette dere inn i uten å ha opplevd det. Deres moral gjør at sårbare mennesker går til grunne, hva skjer så med oppfølgingen av barnet tror vi?

Det er vanskelig å se hvordan det du svarer meg skulle være noe svar til det jeg faktisk skriver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...