Oddy Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Hva mener du? Er abort etisk eller en uetisk handling å gjøre?
magikeren Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Ja, om foreldrene har alvorlige arvelige sykdommer eller ikke er egnet som foreldre. Abort i seg selv er ellers en nøytral handling 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #4 Skrevet 25. oktober 2018 uetisk, i grunnen bare et annet ord for drap Anonymkode: 98f5e...b61 1
T-Rex Skrevet 25. oktober 2018 #5 Skrevet 25. oktober 2018 24 minutter siden, Oddy said: Hva mener du? Er abort etisk eller en uetisk handling å gjøre? For meg handler provosert abort om å sette født liv fremfor ufødt. Jeg mener det er riktig, med de begrensningene lovverket setter. 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #6 Skrevet 25. oktober 2018 Det er et vitenskapelig faktum at abort er å ta et liv. Å prøve å dehumanisere dette livet ved å kalle det en celleklump er både ulogisk og grusomt. Hvis man tar abort, så tar man "lovlig" livet av et annet menneske. Dette er den iskalde sannheten som mange ikke klarer å svelge. Er det uetisk? Ikke hvis man mener det er ok å drepe uskyldige mennesker. Anonymkode: 63e34...de2 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 Mer uetisk å få barn. Anonymkode: cb9de...dcb 7
herzeleid Skrevet 26. oktober 2018 #8 Skrevet 26. oktober 2018 Det er i alle fall stort sett en grunnleggende egoistisk handling der en prioriterer egen komfort, helse og bekvemmelighet fremfor et annet liv. Med det sagt er det veldig forståelig at en velger det bekvemme og egoistiske i slike tilfeller, og jeg skal ikke påstå at jeg ville ha valgt noe annet selv om situasjonen var tilstrekkelig vanskelig. Dermed ser jeg på abortspørsmålet som minst like mye et praktisk som et etisk ett. En kan godt argumentere med at det er såpass etisk vanskelig at det ikke skal være tillatt, eller i alle fall ikke være noe staten sponser, men så lenge etterspørselen vil være så stor og etterspørrerne så høylytte tviler jeg meg frem til at den beste løsningen er den vi har i dag. 1
Gjest Tamsi Skrevet 26. oktober 2018 #9 Skrevet 26. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et vitenskapelig faktum at abort er å ta et liv. Å prøve å dehumanisere dette livet ved å kalle det en celleklump er både ulogisk og grusomt. Anonymkode: 63e34...de2 Å slakte dyr, å fiske, tråkke på edderkopper er også å ta LIV. Jeg tenker at argumentet om liv faller bort for alle som spiser kjøtt, og det gjør de fleste av oss. Når de da følger opp med at det er sykt å sammenligne mennesker og dyr går de bare mot sitt eget argument - et liv er da et liv om det så er snakk om en maur. Skal man begrunne seg utifra et absolutt standpunkt bør man holde seg til det.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #10 Skrevet 26. oktober 2018 Kommer jo helt an på. Om en sbort forhindrer at et barn vokser opp under omsorgssvikt, seksuelt misbruk og vanskjøtsel samt psykisk misbruk, så er det riktig av kvinnen å innse sine begrensninger. Anonymkode: 78178...900 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg er for abort, men mener fortsatt at abort er en uetisk handling. I mange tilfeller er abort et mindre onde enn å måtte oppdra barnet. Anonymkode: c5c44...94a 1
LilleVanilje Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Uetisk å sette til livs en unge man ikke vil ha! Da er abort et bedre alternativ Endret 26. oktober 2018 av LilleVanilje 12
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 Da jeg tok abort var det for å unngå at barnet skulle måtte lide. Det ser jeg faktisk på som veldig etisk. Anonymkode: 6e651...98c 12
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 Uetisk. Men hvis ungen er for syk til å få et verdig liv, er skapt på spesielt uverdig måte som incest eller voldtekt, da kan nok abort være mer etisk. Anonymkode: c1305...779 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #15 Skrevet 26. oktober 2018 49 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer jo helt an på. Om en sbort forhindrer at et barn vokser opp under omsorgssvikt, seksuelt misbruk og vanskjøtsel samt psykisk misbruk, så er det riktig av kvinnen å innse sine begrensninger. Anonymkode: 78178...900 Stort sett så er det menn som står for seksuelt misbruk da, lille venn Anonymkode: f1f22...9fe 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #16 Skrevet 26. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Stort sett så er det menn som står for seksuelt misbruk da, lille venn Anonymkode: f1f22...9fe Ohhhh burn 😂😂😂 Trenger ett plaster her. Anonymkode: 1af08...5c3 2
NancyDrew Skrevet 26. oktober 2018 #17 Skrevet 26. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ohhhh burn 😂😂😂 Trenger ett plaster her. Anonymkode: 1af08...5c3 Trenger plaster over her også! 3
Sinsiew Skrevet 26. oktober 2018 #18 Skrevet 26. oktober 2018 Både og. Jeg syns det er like uetisk å sette et uønsket liv til verden, som det er å fjerne et embryo som har mulighet til å utvikle seg til et selvstendig vesen. 1
T-Rex Skrevet 26. oktober 2018 #19 Skrevet 26. oktober 2018 Angående etikk og abort, så er det jo sånn at 30% av alle ønskete svangerskap ender med abort. Hvis det er etisk feil med abort, er det vel Gud eller naturen som er den største synderen. Antallet provoserte aborter er veldig, veldig mye lavere enn dette. 7
linsejesus Skrevet 26. oktober 2018 #20 Skrevet 26. oktober 2018 29 minutter siden, T-Rex said: Angående etikk og abort, så er det jo sånn at 30% av alle ønskete svangerskap ender med abort. Hvis det er etisk feil med abort, er det vel Gud eller naturen som er den største synderen. Antallet provoserte aborter er veldig, veldig mye lavere enn dette. Tallet er sannsynligvis høyere siden man kan spontanabortere uten å vite at man er gravid. I de fleste tilfeller er det nok fordi det er noe alvorlig galt med fosteret, det er altså naturens måte å beskytte arten på. Det blir uansett ikke et godt argument for provosert abort, akkurat som dødelig sykdom ikke er et argument for at man skal kunne ta livet av folk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå