Gå til innhold

Har noen her tatt en NAV klagesak videre fra trygde- til lagmannsretten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått bekreftet et avslag om en NAV-sak i trygderetten. Det kom litt uventet da alle i helsevesenet var enige med meg, og også den rettslige vurderingen er nokså éntydig. Men trygderetten nærmest ignorerer hovedargumenta.

Min umiddelbare reaksjon er å prøve å ta dette videre til lagmannsretten. Men jeg vet ikke om jeg orker. Det er jævlig tøft å kjempe mot et slikt system, og jeg er uføretrygdet med god grunn...det koster krefter jeg rett og slett ikke har!

Så jeg lurer på om noen har tatt dette steget videre? Hvordan gikk det? Hva var kostnadene med det? Setter pris på alle som orker å dele sine erfaringer her.

Anonymkode: 64fb3...9be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har. Dvs for en klient da. Han fikk avslag på uførepensjon som følge av karensbestemmelsen. Fikk ikke medhold i trygderetten, men han vant saken i lagmannsretten. De fant at Trygderetten mest sannsynlig hadde lagt til grunn feil faktum. Kostnadene hans i saken var et utlegg på 30.000,-. Resten ble dekket av hans innboforsikring. Alle innboforsikringer har en rettshjelpsforsikring som kan aktiveres i slike tilfeller. Han fikk tilbake pengene sine ettersom han vant. Og han ble tilstått uførepensjon. Dersom han hadde tapt hadde han (i tillegg til de 30.000) måtte dekke Statens advokatkostnader. Jeg husker ikke i farten hvor mye de krevde. Var vel mellom 30 og 50 tusen. Men det fikk de altså ikke. 

Første steg for deg er nok å sende trygderettsavgjørelsen til en advokat og få en vurdering av det vi kaller prosessrisiko (dvs sannsynligheten for å få medhold og hva det vil koste å føre saken).

PM meg gjerne om du har spørsmål og det ikke passer å "blottlegge" i åpent forum. Lykke til uansett

• Liker 1
Skrevet

Hei, takk for svar! 30-80 tusen kroner i saksomkostninger er jo en kolossal terskel for noen som går på uføretrygd på 2G...hvilken kostnad ligger i prosessrisikovurderingen? Skal gruble litt på dette, så kan det hende du hører fra meg!

Skrevet

mulig du har rett på fri rettshjelp TS??

Anonymkode: 546da...878

• Liker 1
Skrevet
On 10/27/2018 at 4:54 AM, AnonymBruker said:

mulig du har rett på fri rettshjelp TS??

Anonymkode: 546da...878

Fri sakførsel i tilfelle da det er snakk om domstolsprøving. Men ja, det er jo mulig hun kan få. Normalt egenandel både på fri rettshjelp og fri sakførsel, men den er jo gjerne lavere enn egenandelen på forsikringen. 

• Liker 1
Skrevet
On 10/26/2018 at 8:39 AM, AnonymBruker said:

Hei, takk for svar! 30-80 tusen kroner i saksomkostninger er jo en kolossal terskel for noen som går på uføretrygd på 2G...hvilken kostnad ligger i prosessrisikovurderingen? Skal gruble litt på dette, så kan det hende du hører fra meg!

Prosessrisikovurdering i en slik sak koster normalt noen få tusenlapper. 2-4 tusen kroner er sikkert også mye for deg, men om du går videre med saken kan man sikkert se på den betalinga som part av egenandelen som du uansett må ut med. Dette er jo helt opp til deg. Som du skriver innledningsvis. Det koster å kjempe. At ikke alle orker ta belastningen (også den økonomiske biten) har jeg full forsåelse for

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, BetterCallSaul skrev:

Prosessrisikovurdering i en slik sak koster normalt noen få tusenlapper. 2-4 tusen kroner er sikkert også mye for deg, men om du går videre med saken kan man sikkert se på den betalinga som part av egenandelen som du uansett må ut med. Dette er jo helt opp til deg. Som du skriver innledningsvis. Det koster å kjempe. At ikke alle orker ta belastningen (også den økonomiske biten) har jeg full forsåelse for

Tusen takk for så gode svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...