AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Såå ja, jeg har veldig dårlig snitt fra videregåande skule. Grunnen er vel nok fordi jeg var veldig deprimert, så jeg jeg gjorde ikke hjemmeleksene mine og følte ikke med i timene. Men nå er eg 20 år, og har tenkt å søke meg inn på videreutdanning, så tror dere jeg har en sjans med 3 i snitt eller bør jeg bare gi opp?? Anonymkode: 75e2f...b15
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Ville bare legge til at jeg hadde 3,7 i snitt på påbygg, hvis det er av noe verdi. Så eg var i hvertfall litt mer motivert der enn eg var på 1. og 2. klasse Anonymkode: 75e2f...b15
Frostrose Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Det kommer an på hva du vil studere. Du kan komme inn på mye med 3 i snitt, men det er også mye du ikke vil kunne studere.
Ullvott Skrevet 25. oktober 2018 #4 Skrevet 25. oktober 2018 Regner med det er høyere utdanning du mener, ikke videreutdanning (videreutdanning er noe man tar etter at man har fullført en utdanning). Det kommer an på hva du vil bli om du har sjans til å komme inn. Hvis du går inn på Samordna Opptak sine nettsider kan du finne poenggrensene fra tidligere opptak på alle studier. Der det står «alle» har alle kvalifiserte søkere kommet inn. På de fleste studier betyr det rett og slett alle som har generell studiekompetanse. Det gjelder ganske mange studier. Poenggrensene kan svinge noe fra år til år, men jevnt over gir de en veldig god pekepinn om hvilket nivå man kan forvente, i alle fall. På noen studier kreves det at man har en viss minstekarakter i enkelte fag, og/eller at man har en viss fagsammensetning. Ingeniørstudier krever f.eks en viss mengde realfag. Lærerstudier krever at man har minst 3 i norsk og 4 i matte.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #5 Skrevet 25. oktober 2018 8 minutter siden, Frostrose said: Det kommer an på hva du vil studere. Du kan komme inn på mye med 3 i snitt, men det er også mye du ikke vil kunne studere. Hva kan jeg komme inn på da? Jeg er interessert i Engelsk og historie, men siden jeg ikke vil bli lærer, så tror ikke det er lurt å studere disse fagene. Anonymkode: 75e2f...b15
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #6 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan jeg komme inn på da? Jeg er interessert i Engelsk og historie, men siden jeg ikke vil bli lærer, så tror ikke det er lurt å studere disse fagene. Anonymkode: 75e2f...b15 Du vil få studiepoeng, som igjen vil gjøre det lettere å komme inn på det du vil. Anonymkode: 40118...6f8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 8 minutter siden, Ullvott said: Regner med det er høyere utdanning du mener, ikke videreutdanning (videreutdanning er noe man tar etter at man har fullført en utdanning). Det kommer an på hva du vil bli om du har sjans til å komme inn. Hvis du går inn på Samordna Opptak sine nettsider kan du finne poenggrensene fra tidligere opptak på alle studier. Der det står «alle» har alle kvalifiserte søkere kommet inn. På de fleste studier betyr det rett og slett alle som har generell studiekompetanse. Det gjelder ganske mange studier. Poenggrensene kan svinge noe fra år til år, men jevnt over gir de en veldig god pekepinn om hvilket nivå man kan forvente, i alle fall. På noen studier kreves det at man har en viss minstekarakter i enkelte fag, og/eller at man har en viss fagsammensetning. Ingeniørstudier krever f.eks en viss mengde realfag. Lærerstudier krever at man har minst 3 i norsk og 4 i matte. Haha, tror ikke jeg verken kan eller vil bli lærer... Jeg vil bare studere noe som sikrer meg en jobb i fremtiden. Jeg har hørt at snart vil det bli ganske vanskelig å få jobb uten enten fagbrev eller bachelor, derfor har jeg tenkt å studere hva som helst, så lenger jeg kommer inn Anonymkode: 75e2f...b15
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #8 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg syns du først skal tenke på hva du ønsker å jobbe med, og om det er lett å få jobb som det der du vil bo. Ikke kun tenke hva som hadde vært gøy å studere. Liker du å jobbe med mennesker? Jeg kan foreslå helsesekretær, bioingeniør, vernepleier, barnehagelærer, tannpleier. Anonymkode: 1ab55...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du vil få studiepoeng, som igjen vil gjøre det lettere å komme inn på det du vil. Anonymkode: 40118...6f8 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg syns du først skal tenke på hva du ønsker å jobbe med, og om det er lett å få jobb som det der du vil bo. Ikke kun tenke hva som hadde vært gøy å studere. Liker du å jobbe med mennesker? Jeg kan foreslå helsesekretær, bioingeniør, vernepleier, barnehagelærer, tannpleier. Anonymkode: 1ab55...9cd helsesekretær er ikke en høyere utdanning, den er yrkesfag, og jeg kan ikke bli det siden jeg har brukt opp ungdomsretten. Barnehagelærer høres interessant ut, men jeg vet ikke om jeg passer helt til det yrekt.... De andre alternativene tror jeg krever høye snitter, så dessvere kan jeg ikke velge dem Anonymkode: 75e2f...b15
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Wtf, det er noen studier som har under 3 i snitt... Og jeg som trudde man måtte ha et snitt som er over 3 for å komme inn på alle studiene... Jaja nå er jeg faktisk glad, til høsten skal jeg begynne på høyere utdanning!! Jeg er kjempe motivert og til å gjøre det bra, så tror det skal gå fint selv om jeg har et veldig dårlig snitt Anonymkode: 75e2f...b15 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #11 Skrevet 31. oktober 2018 På 25.10.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev: Wtf, det er noen studier som har under 3 i snitt... Og jeg som trudde man måtte ha et snitt som er over 3 for å komme inn på alle studiene... Jaja nå er jeg faktisk glad, til høsten skal jeg begynne på høyere utdanning!! Jeg er kjempe motivert og til å gjøre det bra, så tror det skal gå fint selv om jeg har et veldig dårlig snitt Anonymkode: 75e2f...b15 Hvorfor trodde du det? Snittet er ikke et slags krav, det viser bare hva den med lavest snitt som kom inn hadde i snitt. (For en klønete setning, sorry) Det er mange studier som ikke er så voldsomt populære, og der slipper alle inn. Det betyr ikke at det er studier for "dumme". F.eks. materialvitenskap for energi- og nanoteknologi på UiO er ikke bare-bare, men det er ikke så populært, så alle kommer inn. Har man studiekompetanse, kan man studere. Ferdig snakka. Anonymkode: 97c81...452
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå