Gå til innhold

Er det kcal eller kj jeg skal se på når jeg handler mat???😊

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg telle kalorier?

Er det kcal eller kj jeg skal se på når jeg handler mat???😊

Bør jeg være helt fanatiker når det gjelder å telle kalorier hele tiden??

Anonymkode: 86be4...0a3

Fortsetter under...

Og skal du ned i vekt, så ja, da må du se til at du spiser mindre enn du forbrenner.Lifesum er en fin app du kan loggføre alt du spsier. Absolutt alt, ogaå kaloriholdig drikke.

Anonymkode: 57bef...24c

• Liker 1

Mat er komplisert, og noen tror at for eks det selv om nøtter har høye kalorier så tar ikke menneskekroppen opp så mye av kaloriene og man kan derfor spise mye nøtter uten å bli tjukk

Tenker du burde fokusere på å spise så mange "rene" matvarer som mulig. Å steke et stykke kjøtt med mye grønnsaker er aldri feil. Å lage linsesuppe med grønnsaker er aldri feil 

Anonymkode: 1f58e...f84

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal ikke bry meg om KJ men heller KCAL??

Det er enklere, tror 1 Kj er ca 3.9 kcal. Men du kan jo regne som du vil. Men regner du 2000 kcal til dagen må du regne med kcal. Det er bare ulike måleenheter.

Anonymkode: 9c389...b28

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er enklere, tror 1 Kj er ca 3.9 kcal. Men du kan jo regne som du vil. Men regner du 2000 kcal til dagen må du regne med kcal. Det er bare ulike måleenheter.

Anonymkode: 9c389...b28

Du tenker bakvendt. 1 kalori=4,1868 joule

• Liker 1

Det er ikke rart du blir forvirret :) når vi til daglig snakker om kalorier mener vi "tusen kalorier", så kcal er den du skal se på.

Dette er fordi energi regnes i to enheter som begge er ganske lite energi- calorie (kalori) og joule. k-en foran betyr at det er 1000 av den enheten, akkurat som km vs m. Og det er tusen calories som har blitt vanlig å bruke, fordi det ville blitt så store tall ellers - altså teller du kcal hvis du vil telle det som i dagligtale kalles kalorier.

Når det er sagt, så spiller det jo ingen rolle om du sier hvor mange km eller m eller engelske miles du bør gå på en dag, så lenge du regner om riktig. Og på samme måte spiller det ingen rolle hvilken enhet du ser på, så lenge du bruker riktig referanse. Så man kan si at normalt inntak er rundt 2000 kcal eller ca 8500 kJ. Men ikke prøv å holde deg til 2000 kJ, det  er bare rundt 500 "kalorier" :)

• Liker 2
2 timer siden, Snowbrigade skrev:

Det er ikke rart du blir forvirret :) når vi til daglig snakker om kalorier mener vi "tusen kalorier", så kcal er den du skal se på.

Dette er fordi energi regnes i to enheter som begge er ganske lite energi- calorie (kalori) og joule. k-en foran betyr at det er 1000 av den enheten, akkurat som km vs m. Og det er tusen calories som har blitt vanlig å bruke, fordi det ville blitt så store tall ellers - altså teller du kcal hvis du vil telle det som i dagligtale kalles kalorier.

Når det er sagt, så spiller det jo ingen rolle om du sier hvor mange km eller m eller engelske miles du bør gå på en dag, så lenge du regner om riktig. Og på samme måte spiller det ingen rolle hvilken enhet du ser på, så lenge du bruker riktig referanse. Så man kan si at normalt inntak er rundt 2000 kcal eller ca 8500 kJ. Men ikke prøv å holde deg til 2000 kJ, det  er bare rundt 500 "kalorier" :)

Takk. Enkelt forklart.😊😊

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...