Gå til innhold

Folk som finner på navn til barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hva som er greia med at foreldre idag nærmest finner opp navn som.de gir barna sine? Hva er greia? Ser i barnehagen vår at ca halvparten av barna har navn som nærmest er helt ukjent for meg. Altså navnene har sikkert en betydning, enten norsk men mest sannsynlig internasjonalt. Jeg kunne sikkert satt sammen 4 5 eller 6 bokstaver selv og skapt et navn/ord som lyder fint og som sikkert har en betydning i ett eller anna land i verden. 

Men hva er altså greia? Er det om å være mest mulig unik eller hva? Hva er så feil med å bruke vanlige norske navn for tiden? 

Anonymkode: 0170d...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja bedre oss for dem som ikke kan ha gode gamle norske navn og ikke finne på noe nytt. La oss alle hete Hårfagre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rullestolbruker skrev:
 

Ja bedre oss for dem som ikke kan ha gode gamle norske navn og ikke finne på noe nytt. La oss alle hete Hårfagre :P

Harjavaldar passer jo fint... 😁 nei men sånn seriøst... hva er greia med alle som skal finne opp ett navn til barnet? 

 

Anonymkode: 0170d...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Harjavaldar passer jo fint... 😁 nei men sånn seriøst... hva er greia med alle som skal finne opp ett navn til barnet? 

 

Anonymkode: 0170d...d96

Synes det er mange flotte navn til barn nå jeg. Man trenger ikke alle hete Halvar, Erik, Olaug, Edny osv. Inn med litt friskhet.

Så la foreldre gi barnet sitt navn selv er tingen synes jeg, helt seriøst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rullestolbruker skrev:
 

Ja bedre oss for dem som ikke kan ha gode gamle norske navn og ikke finne på noe nytt. La oss alle hete Hårfagre :P

Ja, for det er jo ingen mellomting, liksom...

Noen «finnepånavn» er sikkert fine, men de fleste er enten kombinasjon av allerede eksisterende navn+ en feiende endelse eller en haug med vokaler. Særlig jentenavn har ofte denne vokalsyken, hvor navnet gud forby ikke må slutte på noe annet enn -a, og hvor man har ispedd en og annen konsonant for at det ikke skal høres ut som det reneste fyllerør.  Siden folk ikke har større fantasi enn som så, ender vi opp med guttenavn a’la Alexandrinius, eller jentenavn som Aleiaya.

Jeg har ikke noe imot utvikling, men man kan jo lure på hva som motiverer noen til å på død og liv måtte finne på noe så forbasket unikt til babyen sin. Det finnes rimelig mange navn å velge mellom, liksom, så man skulle tro det var NOE som kunne falle i smak. 

Endret av Ullvott
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rullestolbruker skrev:
 

Synes det er mange flotte navn til barn nå jeg. Man trenger ikke alle hete Halvar, Erik, Olaug, Edny osv. Inn med litt friskhet.

Så la foreldre gi barnet sitt navn selv er tingen synes jeg, helt seriøst.

Joda for all del... jeg har ikke sagt noe om at de ikke skal gjøre det. Hehhe. Lurer bare på hvorfor det er slik...

Anonymkode: 0170d...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ullvott skrev:
 

Ja, for det er jo ingen mellomting, liksom...

Noen «finnepånavn» er sikkert fine, men de fleste er enten kombinasjon av allerede eksisterende navn+ en feiende endelse eller en haug med vokaler. Særlig jentenavn har ofte denne vokalsyken, hvor navnet gud forby ikke må slutte på noe annet enn -a, og hvor man har ispedd en og annen konsonant for at det ikke skal høres ut som det reneste fyllerør.  Siden folk ikke har større fantasi enn som så, ender vi opp med guttenavn a’la Alexandrinius, eller jentenavn som Aleiaya.

Jeg har ikke noe imot utvikling, men man kan jo lure på hva som motiverer noen til å på død og liv måtte finne på noe så forbasket unikt til babyen sin. Det finnes rimelig mange navn å velge mellom, liksom, så man skulle tro det var NOE som kunne falle i smak. 

Ja for Hårfagre var jo en spøk liksom....

Har ingenting imot utvikling nei? sier jo mot deg selv der litt. Ha ellers en videre god kveld og resten av uken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da "finnepå navn"? Folk kan jo ikke kalle barna hva som helst, så har du noen eksempler??

Anonymkode: 6c1c2...e9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ullvott skrev:
 

Ja, for det er jo ingen mellomting, liksom...

Noen «finnepånavn» er sikkert fine, men de fleste er enten kombinasjon av allerede eksisterende navn+ en feiende endelse eller en haug med vokaler. Særlig jentenavn har ofte denne vokalsyken, hvor navnet gud forby ikke må slutte på noe annet enn -a, og hvor man har ispedd en og annen konsonant for at det ikke skal høres ut som det reneste fyllerør.  Siden folk ikke har større fantasi enn som så, ender vi opp med guttenavn a’la Alexandrinius, eller jentenavn som Aleiaya.

Jeg har ikke noe imot utvikling, men man kan jo lure på hva som motiverer noen til å på død og liv måtte finne på noe så forbasket unikt til babyen sin. Det finnes rimelig mange navn å velge mellom, liksom, så man skulle tro det var NOE som kunne falle i smak. 

Endelig en som forstod hva jeg.mente

Anonymkode: 0170d...d96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rullestolbruker skrev:
 

Ja for Hårfagre var jo en spøk liksom....

Har ingenting imot utvikling nei? sier jo mot deg selv der litt. Ha ellers en videre god kveld og resten av uken ;)

Møter motbør og må forte seg og påstå at det var ment på tull, ja :fnise: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva da "finnepå navn"? Folk kan jo ikke kalle barna hva som helst, så har du noen eksempler??

Anonymkode: 6c1c2...e9e

Hvis det er meg du mener, så gir jeg et par fiktive eksempler i innlegget mitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ullvott skrev:
 

Hvis det er meg du mener, så gir jeg et par fiktive eksempler i innlegget mitt :) 

Det var TS jeg ment.....

Anonymkode: 6c1c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rullestolbruker skrev:
 

Synes det er mange flotte navn til barn nå jeg. Man trenger ikke alle hete Halvar, Erik, Olaug, Edny osv. Inn med litt friskhet.

Så la foreldre gi barnet sitt navn selv er tingen synes jeg, helt seriøst.

Edny? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Maleficenta skrev:
 

Edny? 

Edny står på en liste over gamle navn. Men kunne jo skrevet Odny også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ullvott skrev:
 

Møter motbør og må forte seg og påstå at det var ment på tull, ja :fnise: 

 

Om du ikke så denne :P så la meg bruke den igjen :P Den står underst :P

Fornøyd? ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår heter Rustica og sønnen Salodonado og alle i barnehagen synes det er fine navn. Skjønner ikke dere gammeldagse jantelovtilhengere. La folk kalle barna sine hva de vil. 

Anonymkode: 922b8...281

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fordi foreldre som gir slike navn til barna er white trash

Anonymkode: 866f1...820

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Datteren vår heter Rustica og sønnen Salodonado og alle i barnehagen synes det er fine navn. Skjønner ikke dere gammeldagse jantelovtilhengere. La folk kalle barna sine hva de vil. 

Anonymkode: 922b8...281

Seriøst? Søte navn... men litt komiske også. Sorry. Salodonadooooo ikke krangle med rustica! Ærlig talt...

Anonymkode: 0170d...d96

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Datteren vår heter Rustica og sønnen Salodonado og alle i barnehagen synes det er fine navn. Skjønner ikke dere gammeldagse jantelovtilhengere. La folk kalle barna sine hva de vil. 

Anonymkode: 922b8...281

Dra det helt ut og kall datteren Cavalleria Rusticana.

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Datteren vår heter Rustica og sønnen Salodonado og alle i barnehagen synes det er fine navn. Skjønner ikke dere gammeldagse jantelovtilhengere. La folk kalle barna sine hva de vil. 

Anonymkode: 922b8...281

Selvfølgelig sier de i bhg at det er fine navn, noe annet ville vært dårlig folkeskikk. Hva de tenker, derimot, kan jeg live deg at er noe helt annet enn hva de sier. 

Jeg mistenker at du er sarkastisk. Eller, jeg håper det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...