Gå til innhold

Er det vanlig at andre foreldre tar nesten en «vurdering» av barnet, når det er på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5- åring. Opplever ofte at når barnet mitt har vært hos noen av vennene i bhg, og jeg henter barnet, at jeg får en vurdering på hvorfan barnet mitt er.. Gjerne de positive sidene. For all del, veldig hyggelig., Men, jeg pleier å kun fortelle hva vi har gjort og at alt har gått bra.. Sier sjeldent noe om hvor flink barnet som har vært på besøk er, eller hva han klaret etc. Hvs sier dere når barna dere har hatt på besøk, hentes?

Anonymkode: 1325e...ec5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forteller om hva de har gjort, eller gir tilbakemelding på om de har hatt det bra. Og dersom jeg ønsker å rose barnet for noe, så gjør jeg også det. Det har ingenting med å vurdere barna å gjøre. Det handler kun om å være hyggelig og imøtekommende. 

Anonymkode: c86c8...336

• Liker 19
Skrevet

Vurdering? De gir vel komplimementer? Det er helt vanlig å si: For en hyggelig gutt, de lekte så fint sammen, han var flink til å spise/rydde/det har gått så greit. Lurer du ikke på det?

Anonymkode: 11049...9bf

• Liker 24
Skrevet

Sist vi hadde en venn til femåringen på besøk her, ga jeg tilbakemelding om at det hadde gått så fint og at de hadde lekt så bra. Og så fremhevet jeg st barnet hadde satt skoene på plass og hengt jakka på knaggen helt automatisk. Noe jeg må minne mitt barn på... 

Det er ikke en vurdering, det er jo en tilbakemelding på at barnet er hyggelig å ha på besøk. Har aldri sett noe feil i det?

• Liker 24
Skrevet

Jeg tror kanskje du har misforstått?

At du ikke har opptattet den sosiale kotymen bak dette muligens? Dette er som regel ment som kompliment, og helt vanlig mellom foreldre. Det er ikke en vurdering av barnet - men sies som ros.

Anonymkode: 64bd6...214

• Liker 15
Skrevet

Jeg synes også det er rart. Jeg regner med at de sier fra om noe har gått galt, men de trenger ikke rose barnet til meg. 

Men det er visst vanlig, så jeg prøver å tilpasse meg 😄

Anonymkode: 9ffff...615

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er rart. Jeg regner med at de sier fra om noe har gått galt, men de trenger ikke rose barnet til meg. 

Ts her

enig 

Anonymkode: 1325e...ec5

• Liker 1
Skrevet

De fleste foreldre setter pris på å få positive tilbakemeldinger om ungene sine. 

Anonymkode: 03483...4be

• Liker 13
Skrevet

Sønnen min på 4,5 år hadde vært med en i barnehagen hjem, da jeg hentet skrøt moren av hvor høflig han var, takket for middagen, og takket når han fikk ett glass vann ol. Jeg ble veldig glad for å høre at det jeg har lært (noe av det hvetfall) husker han, og at om han er aldri så umulig hjemme noen ganger oppfører han seg ute hos andre. 

Anonymkode: 9a52a...90e

• Liker 16
Skrevet

Jeg gir ofte en positiv tilbakemelding om barnet om jeg har lagt merke til noe særlig positiv, feks høfflig, flink til å ta hensyn i leken eller lignende. Det er jo ikke ment som en vurdering, bare en bemerkning av noe positivt jeg la merke til. Skryter ganske ofte av barn til foreldrene deres jeg, har aldri fallt meg inn at dette er noe annet enn hyggelig

Tror du er litt vel sensitiv når du tolker skryt av barnet ditt som en vurdering

Anonymkode: ad45e...9d1

• Liker 14
Skrevet

Vesla hadde forresten spontant besøk av en av klassens 'umuliuser' for en stund siden. (Vesla har adhd og kompisen er under utredning.) Far og alle ungene var i nærheten og guttungen ville så gjerne innom. Og når de andre måtte dra, så ville han gjerne bli igjen. Når faren hentet et par timer senere, fikk jeg inntrykk av at han var litt stresset over om det hadde gått bra. Da var det veldig fint å kunne skryte litt av gutten. For han har mange positive egenskaper, de blir bare gjemt litt bort når han er gira/har lavt blodsukker/er utilpass. Han glemmer å tenke seg om, er spontan og flyktig, mangler fokus og kan være snarsint/eksplosiv. Ikke så ulikt vesla. Herlige unger begge to, men definitivt utfordrende å veilede/oppdra og tildels omgås. Selvfølgelig hadde ungene et par småkonflikter mens han var her, det er å forvente med deres vansker, men hvorfor snakke om dét når alle er klar over det og det er så mye positivt å si? Jeg har liksom en følelse av at akkurat dette foreldreparet ikke får for mye positiv feedback på guttungen - jeg kjenner meg igjen på det, kan man si.

Anonymkode: 03483...4be

• Liker 13
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke hyggelig å høre at barnet har hatt det fint og oppført seg bra? Kjekt å høre et kort resyme om hva de har gjort også, for å kunne samtale med barnet om det på vei hjem f.eks. eller ved kveldsmaten. Vil ikke kalle det for en vurdering av barnet, men for en dialog/samtale. 

Endret av Veslefrikk
  • Liker 3
Skrevet

Jeg vil gjerne få en liten tilbakemelding på om barna mine oppfører seg når de er borte hos andre. Og litt hva de har holdt på med så vi kan snakke om det på vei hjem.

Jeg vurderer også andre barn som er her, hvor godt oppdratt de er. Hvordan personligheten er, gøy å bli kjent med andres barn. De fleste barn er hyggelige og søte gjester. Noen få er frekke uoppdragne som f.eks går igjennom skap på kjøkkenet på jakt etter snacks. Da oppmuntrer jeg i mindre grad til vennskap i den retningen, selv om jeg ikke nekter.

Anonymkode: 9c474...b16

Skrevet

Mange unger er troll hjemme, men kan oppføre seg nydelig borte. Min er en av dem. Fordi jeg ofte er drittlei av å mase om å rydde, takke for maten etc så er det utrolig godt å få høre at noe har sunket inn og at han ter seg ute blant folk. Så jeg roser også andre barn. Jeg trenger ikke å fortelle om dårlig bordskikk eller horrible dovaner. Det er nok foreldrene klar over. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg sier som de fleste andre, jeg har også brukt å gi positive tilbakemeldinger om barn som har vært på besøk her.  :)

Men når du snakker om vurdering.
Mitt barn var et "annerledesbarn" (innenfor autismespekteret), og han ble analysert opp og ned og i mente.
Når jeg hentet han fra besøk fikk jeg gjerne en tilbakemelding om hvordan han var, hva vi burde gjøre for å bedre funksjonsevnen, og hvordan det burde gjøres.
Det kunne jeg godt vært foruten, vi klarte oss godt med rådene vi fikk fra PPT og BUP.

Men å kommentere generelle små ting, som beskrevet i flere innlegg over, ser jeg ingenting galt med.

Anonymkode: 591a6...58c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier som de fleste andre, jeg har også brukt å gi positive tilbakemeldinger om barn som har vært på besøk her.  :)

Mitt barn var et "annerledesbarn" (innenfor autismespekteret), og han ble analysert opp og ned og i mente.
Når jeg hentet han fra besøk fikk jeg gjerne en tilbakemelding om hvordan han var, hva vi burde gjøre for å bedre funksjonsevnen, og hvordan det burde gjøres.
Det kunne jeg godt vært foruten, vi klarte oss godt med rådene vi fikk fra PPT og BUP.

Men å kommentere generelle små ting, som beskrevet i flere innlegg over, ser jeg ingenting galt med.

Ojsann......DET hadde jo jeg og reagert på. Men dette er jo sosialt sett to helt forskjellige ting tenker jeg.

Det du beskriver er jo rævva oppførsel, det TS beskriver er sosiale koder hun ikke forstår/helt klarer fortolke.  

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ojsann......DET hadde jo jeg og reagert på. Men dette er jo sosialt sett to helt forskjellige ting tenker jeg.

Det du beskriver er jo rævva oppførsel, det TS beskriver er sosiale koder hun ikke forstår/helt klarer fortolke.  

Det kom kanskje ikke helt frem, men det var dette som var poenget mitt også.

Hadde hun snakket om slikt som sønnen min ble utsatt for, hadde jeg forstått henne.
Men små positive kommentarer som det hun beskriver, det er da en helt normal samtale i en slik setting.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig å kunne gi en liten positiv kommentar til foreldre når de henter barna hos oss. Det er absolutt ikke ment som en vurdering, men generelt tenker jeg at vi er litt lite flinke til å gi komplimenter, så prøver å bli flinkere på det. Jeg synes det er kjempekoselig når andre roser mine barn også! På samme måte som jeg synes det er hyggelig å få en SMS med f.x «Takk for at Sindre fikk være med Håkon hjem i dag! Han storkoste seg!». 

Anonymkode: 5f758...850

• Liker 1
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Senest i går gjorde jeg det da moren hentet en unge som var på besøk. Jeg skrøt av hvor grei og enkel han er å ha i hus, og hvor høflig og snill han er.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et barn i klassen som iblandt er med hjem, som jeg vet har mye utfordringer. Moren er åpen om status overfor andre foreldre i klassen. Det tror jeg er veldig lurt. Delvis for at vi er forberedt, delvis for at hun nok trenger mer enn andre å få høre at det har vært et hyggelig besøk, alle har kost seg og velkommen tilbake. Tror hun føler stor lettelse ved det.

Anonymkode: 9c474...b16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...