AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg bor alene, og har ikke kone enda. Hva bør middag koste om jeg lager mat fra bunnen av? Jeg ønsker å spisse inn økonomien, og være veldig bevisst på budsjett. Dermed kan jeg ikke overskride budsjettet, dermed vil jeg se hvilke ramme jeg kan forholde meg til pr. måned. ps. jeg har ikke fryseboks og ønsker kun å forholde meg til ferske matvarer. Anonymkode: be276...d1a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 Uten fryser vil du tape mange penger om du har kjøttkost. Om du kun spiser kornvarer, frukt og grønt er det noe annet. En middag koster i snitt 40 kr. Noen ganger 25 om man er smart med å forberede masse av gangen man fryser ned og tar opp i porsjoner, andre ganger kan jo bare en porsjon spaghetti bolognese komme på 70 kroner om du må kjøpe kjøttdeig kun for dét og hive resten fordi du ikke har fryser. Anonymkode: 7754f...b9f 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #3 Skrevet 26. oktober 2018 Fryser er gull verdt når man bor alene. Trenger ikke være en svær fryseboks som tar masse plass og som man hamstrer full. Holder fint med et kjøleskap med en liten fryserdel til mer "korttidsfrysing" til å bare fryse ned rester så man slipper å kaste det som ikke blir spist. Dessuten kan man lage større mengder mat og fryse i porsjoner, samt kjøpe større og billigere "familiepakninger" av kjøtt som kan fryses ned deler av som man ikke bruker umiddelbart, istedenfor små dyrere pakker.. Spesielt med grønnsaker er det vanskelig å få brukt opp alt før det blir dårlig om man bare lager små porsjoner. Prisen kommer veldig an på hva slags mat du lager, og hvor flotte råvarer du unner deg. Anonymkode: 86dc2...2de 2
LittDiva Skrevet 26. oktober 2018 #4 Skrevet 26. oktober 2018 Fryser må du ha om du vil være økønomisk. Har ikke ofte regnet ut selve middagsprisen, men vi er to som spiser godt og bruker ca 3000 kroner på mat i måneden, da med alt av vaskemidler, dopapir osv inkludert. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #5 Skrevet 26. oktober 2018 7 timer siden, LittDiva skrev: Fryser må du ha om du vil være økønomisk. Har ikke ofte regnet ut selve middagsprisen, men vi er to som spiser godt og bruker ca 3000 kroner på mat i måneden, da med alt av vaskemidler, dopapir osv inkludert. er rammen spikret i budsjett der 3000 kr er grensen for innkjøp av mat. Det betyr middags valgene må være basert på summen i budsjettet? Kan være jeg må gjøre innkjøp av en liten fryser som kan fryse matvarer ned til -18. Jeg trodde ferskvare mat var tingen der man selv lagde mat fra bunnen av, uansett fryser. Kan jo lett produsere mindre mat i middag, samt detaljstyre hva hver enkelt matvare som brukes kan bli pris satt. ts Anonymkode: be276...d1a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #6 Skrevet 26. oktober 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Fryser er gull verdt når man bor alene. Trenger ikke være en svær fryseboks som tar masse plass og som man hamstrer full. Holder fint med et kjøleskap med en liten fryserdel til mer "korttidsfrysing" til å bare fryse ned rester så man slipper å kaste det som ikke blir spist. Dessuten kan man lage større mengder mat og fryse i porsjoner, samt kjøpe større og billigere "familiepakninger" av kjøtt som kan fryses ned deler av som man ikke bruker umiddelbart, istedenfor små dyrere pakker.. Spesielt med grønnsaker er det vanskelig å få brukt opp alt før det blir dårlig om man bare lager små porsjoner. Prisen kommer veldig an på hva slags mat du lager, og hvor flotte råvarer du unner deg. Anonymkode: 86dc2...2de tror ikke alle er flinke til å ta vare på matvarene og dermed ikke helt vet selv hva det koster, men gjør det av en vane fordi alle andre gjør det, og kan ikke sette pris på varene som blir brukt til en enkel middag som blir produsert i hjemmet. ts Anonymkode: be276...d1a
T-Rex Skrevet 26. oktober 2018 #7 Skrevet 26. oktober 2018 En kyllingfilét koster rundt 20 kroner. Du kan velge luksus, og spise den sammen med diverse tilbehør, eller du kan være sparsommelig, og bruke halvparten i en blandet rett med diverse grønnsaker. Jeg sier 20 kroner.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #8 Skrevet 26. oktober 2018 Alt fra 30 til 50 kr middagen er min normal Anonymkode: 201c2...4d9
Egenskap Skrevet 26. oktober 2018 #9 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) koster en del. Endret 26. oktober 2018 av Egenskap
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #10 Skrevet 26. oktober 2018 hellstrøm vil vel ikke si frysemat er innafor? Anonymkode: be276...d1a
applestories Skrevet 26. oktober 2018 #11 Skrevet 26. oktober 2018 14 timer siden, LittDiva skrev: Fryser må du ha om du vil være økønomisk. Har ikke ofte regnet ut selve middagsprisen, men vi er to som spiser godt og bruker ca 3000 kroner på mat i måneden, da med alt av vaskemidler, dopapir osv inkludert. Er det inkludert alle måltider? 50,- per person per dag for alt av mat og dagligvareprodukter er imponerende! 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2018 #12 Skrevet 27. oktober 2018 6 timer siden, applestories skrev: Er det inkludert alle måltider? 50,- per person per dag for alt av mat og dagligvareprodukter er imponerende! tittelen er middagsmåltider. Trenger ikke å komme med avsporing. Anonymkode: be276...d1a
LittDiva Skrevet 27. oktober 2018 #13 Skrevet 27. oktober 2018 10 timer siden, applestories skrev: Er det inkludert alle måltider? 50,- per person per dag for alt av mat og dagligvareprodukter er imponerende! Ja, det er det. Vi handler grønnsaker på Grønland og spiser mye sesongvarer osv.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #14 Skrevet 3. november 2018 50 kr pr. dag i en måned er kroner 1500kr. 40kr pr. dag i en måned er kroner 1200kr. Det betyr det ikke blitt noen restaurant besøk. Anonymkode: be276...d1a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #15 Skrevet 3. november 2018 På 26.10.2018 den 21.20, AnonymBruker skrev: hellstrøm vil vel ikke si frysemat er innafor? Anonymkode: be276...d1a ?? Hvis du fryser ned en ren råvare, eller fryser rester av mat du har laget fra bunnen, feks en gryte eller enn suppe, så blir det ikke "frysermat". Det inneholder nøyaktig de samme næringsstoffene, og unngår saltinnhold og tilsetningsstoffer i hel- og halvfabrikata like mye. En gjenoppvarmet gryte eller suppe fra fryseren vil ha litt mer vasne grønnsaksbiter, men vil antakelig også ha rikere smak. Kjøtt tåler frysing veldig godt, særlig om det ikke er for fett, og særlig om det tines over natten i kjøleskap. Følg med på hva feks Jamie Oliver sier om å bruke fryseren, så vil du lære litt. Selv er jeg nøye på fisk, så den vil jeg tilberede fersk. Fisk som har vært frossen taper seg mer enn kjøtt både mht konsistens og friskhet i smaken, og blir ikke like saftig ved tilberedning. Men rent ernæringsmessig er det null problem. Anonymkode: f4a53...70c 5
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #16 Skrevet 3. november 2018 Flere av mine koster 25-26 kr Anonymkode: 4496f...231
Alvario Skrevet 3. november 2018 #17 Skrevet 3. november 2018 Om du ikke har fryser blir du fort avhengig av å ha samme maten flere dagen på rad om du er alene. Evnt velger å kjøpe inn fisk, kjøtt osv fra ferskvaredisk og bare kjøpe det du trenger til ett måltid om gangen, men det er ofte dyrere. Vi er en familie på 6 og bruker ca 12000,- på mat i mnd, utenom når vi spiser ute. Vi spiser lite fabrikkert mat, og liker best «rene» produkter, selv om det kan dukke opp noe Toro innimellom. Av disse en mann og to store unger som spiser som menn, og tre som spiser moderate mengder. Beregning av noen typiske hverdagsmåltider sånn noenlunde fra bunn her: * Ørret med potet/grønnsaker og saus. 2•4 pk ørretfilet (200,-), ca 1 kg poteter (20,-), egg, melk/fløte, diverse og en potte urter til saus/topping (50,-), en pakke gulrøtter (20,-) og en brokkoli (20,-). Altså 310,- for middagen totalt, pluss olje/smør, salt, bakepapir osv. Si at du kunne hatt dette til 5 måltider om du fryste ned, men en sum på rundt 60,- per middag. * Stekt ris. Ca 500g ris (20,-), en helstekt kylling (60,-) en pk hakket skinke (35,-), 4 egg (15,-), litt gulrøtter, en løk, hvitløk, en potte krydder, soyaolje, matolje, en grønnsak (ca 70,-). Totalt 200,- Altså ca 40,- for deg om du deler opp. Skulle du kjøpt disse råvarene for ett og ett måltid hadde kostnaden blitt mye større. Alene ville jeg lagt meg på 100,- dagen for alle måltid + kosemat, og så lagt av litt ekstra til å spise ute av og til.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #18 Skrevet 3. november 2018 når jeg kjøper en torskefilet fra ferskdisken, frosne babygulrøtter, poteter med smør og annet garnytyr. Er det for kostbart eller bør jeg kjøpe industrimat eller gå på restaurant. Går vinningen opp i spinningen? Hilsen en mann som vil være økonomisk så mye jeg kan selv om jeg bor i Norge, og ikke enda har kone. Anonymkode: be276...d1a
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #19 Skrevet 3. november 2018 På 25.10.2018 den 17.06, AnonymBruker skrev: Jeg bor alene, og har ikke kone enda. Hva bør middag koste om jeg lager mat fra bunnen av? Jeg ønsker å spisse inn økonomien, og være veldig bevisst på budsjett. Dermed kan jeg ikke overskride budsjettet, dermed vil jeg se hvilke ramme jeg kan forholde meg til pr. måned. ps. jeg har ikke fryseboks og ønsker kun å forholde meg til ferske matvarer. Anonymkode: be276...d1a 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: når jeg kjøper en torskefilet fra ferskdisken, frosne babygulrøtter, poteter med smør og annet garnytyr. Er det for kostbart eller bør jeg kjøpe industrimat eller gå på restaurant. Går vinningen opp i spinningen? Hilsen en mann som vil være økonomisk så mye jeg kan selv om jeg bor i Norge, og ikke enda har kone. Anonymkode: be276...d1a Hva har det med saken å gjøre at du ikke har kone??😂 Anonymkode: 960d4...bab 8
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #20 Skrevet 3. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: når jeg kjøper en torskefilet fra ferskdisken, frosne babygulrøtter, poteter med smør og annet garnytyr. Er det for kostbart eller bør jeg kjøpe industrimat eller gå på restaurant. Går vinningen opp i spinningen? Hilsen en mann som vil være økonomisk så mye jeg kan selv om jeg bor i Norge, og ikke enda har kone. Anonymkode: be276...d1a Det kommer ann på inntekten din, hvor mye har du utbetalt? Anonymkode: 960d4...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå