Gå til innhold

Er Oslo en storby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er den?

Anonymkode: 332ce...c1b

Skrevet

I norsk sammenheng ja, men ikke om man ser på verdensbasis. Da er det som en småby å regne.

Anonymkode: b44d1...a27

• Liker 6
Skrevet

Ja 

Anonymkode: a59bb...bb7

Skrevet

Oslo er den minste hovedstaden i de skandinaviske nasjonene, selv Gøteborg er en større by enn hva Oslo er.

Anonymkode: 89fbf...f42

• 1 måned senere...
Skrevet

Om ring to hadde strukket seg helt til Fetsund hadde den vært en storby på internasjonal skla. Og inneholdt over 10 millioner mennesker... 

Skrevet

Oslo er en storby i både norsk og internasjonal skala. Selv om det finnes mange byer i verden som er større enn Oslo betyr ikke det at Oslo ikke er en storby.

Definisjonen av storby er ikke «en by som den gjennomsnittlige KG-bruker synes er stor nok, kul nok og spennende nok til å kalles storby». Definisjonen i norsk sammenheng er en by med flere enn 50 000 innbyggere. I internasjonal sammenheng varierer definisjonen, men selv den tyske definisjonen er 100 000 innbyggere. Tenk da samtidig på hvor tettbefolket deler av Tyskland er. 

Oslo er altså en storby med kjempegod margin. Ser man på Oslo og de nærmeste omegnskommunene kan man jo snart kalle det en millionby. 

Anonymkode: 53ed0...39d

• Liker 3
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si. Oslo er stor i Norge, men spør noen fra New York eller Los Angeles for eksempel, og de vil kanskje synes det er ei koselig bygd;) Man er aldri med enn 15-20 min fra bondelandet/tykkeste skogen i Oslo. Folk i Los Angeles må kjøre i timesvis for å komme seg ut av betongjungelen. Derfor er det alltid vittig med de Oslofolka som kaller resten av Norge "distriktene", hehehe. I de fleste utlendingers øyne bor de nemlig på bygda selv 🙂

Skrevet
10 hours ago, dr_zhivago said:

Nei, det vil jeg ikke si. Oslo er stor i Norge, men spør noen fra New York eller Los Angeles for eksempel, og de vil kanskje synes det er ei koselig bygd;) Man er aldri med enn 15-20 min fra bondelandet/tykkeste skogen i Oslo. Folk i Los Angeles må kjøre i timesvis for å komme seg ut av betongjungelen. Derfor er det alltid vittig med de Oslofolka som kaller resten av Norge "distriktene", hehehe. I de fleste utlendingers øyne bor de nemlig på bygda selv 🙂

Øh, har du aldri hørt om "green belts"? De fleste byer er omringet av vernet natur. Dette gjelder også storbyer med høyere befolkningstall enn Norge. Byen jeg bor i nå har 9 millioner innbyggere og det tar meg 20 min før jeg er i naturen. 

Anonymkode: 0f6cd...356

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Øh, har du aldri hørt om "green belts"? De fleste byer er omringet av vernet natur. Dette gjelder også storbyer med høyere befolkningstall enn Norge. Byen jeg bor i nå har 9 millioner innbyggere og det tar meg 20 min før jeg er i naturen. 

Anonymkode: 0f6cd...356

naturen eller "naturen" ? det er klart det kan finnes områder med litt skog nær en storby, men Oslo er mer som en sebrastripe med hhv. natur og by enn en storby med et og annet skogsfelt. 9 millioner innbyggere er en skikkelig storby, det er jo 15 ganger fler enn i oslo.

Skrevet

Jeg anser byer på rundt 300k og oppover som storbyer. For eksempel Zürich, Oslo, Dresden, Stuttgart, Dublin, Edinburgh osv anser jeg som storbyer. Byer som NY, LA, London, Berlin, Paris, Beijing, Hong Kong osv. er jo på en annen skala, men det betyr ikke at det er kun de som er storbyer for meg.

Anonymkode: 1d66b...3d9

Skrevet

For meg er definisjonen til en storby at man kan traske rundt i den som temmelig anonym, uten å støte på bekjente hele tiden - samt at man stadig kan oppdage en ny kafé, bar eller restaurant om man beveger seg utenfor sine egne kvartaler. En by må gjerne ha minst noen hundretusen innbyggere for at dette skal være mulig.

For meg er Oslo en slik by. Jeg har bodd her i fire år nå, og selv om jeg har mange bekjente i byen, kan jeg fint gå på kafé eller konsert uten å se noen av dem. Det er også deler av byen jeg har lite oversikt over - vet lite om hva som finnes av spisesteder på Majorstua eller Frogner f.eks., fordi jeg bor på Sagene/Torshov og sjelden har behov for å bevege meg vest for Slottet.

Jeg er oppvokst i Stavanger, og det føles som en by, men ikke en storby. Når jeg er på besøk der, treffer jeg som regel en gammel kjenning uansett hvor jeg beveger meg. Man har også full oversikt over det meste av puber og spisesteder i bykjernen. En helt annen feeling enn i Oslo.

Det betyr selvsagt ikke at Oslo kan måle seg med New York eller Tokyo. Men de byene er ikke bare storbyer, de er metropoler. Det blir en helt annen liga.

Anonymkode: 953e4...030

• Liker 2
Skrevet

I Norge er den jo det, men til å være så liten er jeg oppgitt over hvor mye rus, tigging, uteliggere og kriminalitet det er. Dette burde man fint klare å rydde opp i når byen er så liten.

Anonymkode: 3e485...091

Skrevet (endret)

Storby for meg er London, New York osv Oslo er bare lite klatt i forhold og småby å regne i verdenssammenheng.

Endret av PaN
Skrevet (endret)
På 25.10.2018 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Oslo er den minste hovedstaden i de skandinaviske nasjonene, selv Gøteborg er en større by enn hva Oslo er.

Anonymkode: 89fbf...f42

FEIL

Gøteborg- folketall 

• City    572,779
 • Urban    581,821
 • Metro    1,015,974

Oslo- folketall 

• City    673,469
 • Urban   975,744
 • Metro   1,588,457

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 2
Skrevet
På 6.12.2018 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Oslo er en storby i både norsk og internasjonal skala. Selv om det finnes mange byer i verden som er større enn Oslo betyr ikke det at Oslo ikke er en storby.

Definisjonen av storby er ikke «en by som den gjennomsnittlige KG-bruker synes er stor nok, kul nok og spennende nok til å kalles storby». Definisjonen i norsk sammenheng er en by med flere enn 50 000 innbyggere. I internasjonal sammenheng varierer definisjonen, men selv den tyske definisjonen er 100 000 innbyggere. Tenk da samtidig på hvor tettbefolket deler av Tyskland er. 

Oslo er altså en storby med kjempegod margin. Ser man på Oslo og de nærmeste omegnskommunene kan man jo snart kalle det en millionby. 

Anonymkode: 53ed0...39d

Riktig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...