Gå til innhold

Jobbe "for mye" med gradert sykemelding...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er vel i skjæringspunktet mellom jus og karriere, beklager evt feilpost....

Her på jobb har vi en kollega som er gradert sykemeldt. Men h*n velger likevel å jobbe fullt og vel så det. (Vedkommende jobber 100% i 8-12 timer hver dag, pluss 6-10 timer på lørdagen) 

Spørsmål 1 blir da; dersom dette blir oppdaget av noen (hvem forresten???), hvem blir da straffet? Vedkommende som gjør dette på eget initiativ, eller bedriften som toer sine hender og lar h*n jobbe "for mye" ?

Spørsmål 2; H*n mener at overskytende timer (alt over 37,5) kan taes ut i overtid/avspasering, uavhengig av sykemelding. Det synes jeg skurrer?? 

Spørsmål 3: h*n mener videre at det er OK å ta ut disse timene som avspasering (oppimot 30 timer pr uke, i lengre periode) kombinere med den graderte sykemeldingen og dra på lang ferie til et annet kontinent. 

Jeg er ikke så flink i lovverk og sånn, men alle disse tingene skurrer for meg, men jeg vil gjerne sjekke...

Anonymkode: 50c13...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gradert sykemelding betyr ikke nødvendigvis at du skal jobbe færre timer, det betyr også at du kan være på jobb alle timene du pleier å være, men kun gjøre halvparten av oppgavene. 

Anonymkode: cd894...eae

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er pliktig til å melde inn at han jobber mer enn han skal ift. sykmeldingen når han sender inn sin del av skjemaet til nav. Han kan heller ikke reise til utlandet som sykmeldt uten godkjenning fra lege på at det ikke forverrer sykdommen hans, da kan han bli fratatt sykepengene. Men det forutsetter at han oppgir dette korrekt i sin del av sykmeldingsskjemaet til nav (samme som over). 

Anonymkode: 642ea...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er vedkommende sykemeldt når han/ hun likevel håndterer jobben sin? 

Å ikke bry seg er feil, tenk hvordan verden hadde blitt om alle sluttet å bry seg.

Ta det opp med sjefen, og si at sånn ordnings vil du også ha, om du blir syk en gang :) 

Anonymkode: b5dec...a20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gradert sykemelding betyr ikke nødvendigvis at du skal jobbe færre timer, det betyr også at du kan være på jobb alle timene du pleier å være, men kun gjøre halvparten av oppgavene. 

Ts her.. h*n arbeider fullt, altså alle oppgavene sine på 7,5 timer, deretter gjør h*n nye oppgaver i 2-3-4-5 timer for å opparbeide seg overtid/avspasering... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her.. h*n arbeider fullt, altså alle oppgavene sine på 7,5 timer, deretter gjør h*n nye oppgaver i 2-3-4-5 timer for å opparbeide seg overtid/avspasering... 

Men dette er uansett ikke ditt problem. Hvordan han melder fra hva han jobber er en sak mellom han, sjefen og nav, DU er ikke en del av denne ligningen, og kjenner neppe alle sakens forhold. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Det kan bli problemer for begge parter det. Siden han jobber 100% og vel så det, så trenger han jo strengt tatt ikke sykemelding, og mottar han sykepenger i tillegg til lønn kan det bli ansett som trygdesvindel. 

2) Kommer helt an å arbeidskontrakten. Er man ordinært ansatt og ikke har overtid bakt inn i lønnen, så kan ekstra timer utløse rett til overtid og/eller avspasering. 

3) Det er arbeisgiver som styrer når man kan ta ut avspasering, og det er i utgangspunktet ikke noe man skal kunne kombinere med "ekstra timer" man sparer på grunn av sykemelding. I alle tilfeller må man uansett søke om å dra til utlandet, da det i utgangspunktet ikke er lov å dra utenlands hvis man er sykemeldt og mottar sykepenger. 

Anonymkode: fe916...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gradert sykemeldt, og jeg jobber ofte mer enn jeg skal timesmessig mtp prosenten, men aldri mer enn 37,5 timer i uka. Jeg kan ikke opparbeide meg overtid/avspasering pga sykmeldingen, så det er vel der vedkommende kan få problemer.

Anonymkode: 5ecfd...3db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
2 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmål 2; H*n mener at overskytende timer (alt over 37,5) kan taes ut i overtid/avspasering, uavhengig av sykemelding. Det synes jeg skurrer?? 

Man kan ikke opptjene avspasering når man er delvis sykemeldt. Man skal kun jobbe i henhold til sykemeldingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke opparbeid seg overtidstimer til avspasering under gradert sykemelding fikk jeg beskjed om. 

Anonymkode: 49f0c...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV legger seg ikke opp i hva som skjer mellom arbeidstaker og arbeidsgiver dersom det ikke utbetales sykepenger.

Dersom denne personen jobber fullt men skriver i søknad om sykepenger at man kun jobber den delen man er friskmeldt, da er det trygdesvindel. Forvaltningsavdelingen som beregner sykepenger ser ofte på inntektene måned for måned dersom noe skurrer, da kan det enkelt bli oppdaget dersom noen har grunn til å sjekke.

Dersom kollegaen derimot skriver i søknad at man faktisk jobber fullt, da er ikke det noe problem. NAV vil nok etter hvert lure på hvorfor man har sykmelding, men det er ikke i seg selv et problem å gjøre det slik.

De andre forholdene mellom arbeidstaker og arbeidsgiver kan jeg ikke kommentere på.

Anonymkode: daa72...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...