Sussis Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Naboen til en venn av meg har 2 ponnier i ett boligstrøk. Når jeg kommer på besøk står de alltid ute i en ganske liten innhegning som er gjørmete. Størrelsen på innhegningen er nok etter forskriftene, men jeg lurer på om det finnes noen regler for krav om leskur eller lignende? De har en stall som de er inne i om natten. Har prøvd å søke på nettet men finner ingenting om dette. I dag pøsregner det ute, og jeg får vondt i hjertet av å se de stå der uten mulighet for å gå under ett tak 😔 Noen som vet hvilke regler som gjelder? 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #2 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, Sussis skrev: Naboen til en venn av meg har 2 ponnier i ett boligstrøk. Når jeg kommer på besøk står de alltid ute i en ganske liten innhegning som er gjørmete. Størrelsen på innhegningen er nok etter forskriftene, men jeg lurer på om det finnes noen regler for krav om leskur eller lignende? De har en stall som de er inne i om natten. Har prøvd å søke på nettet men finner ingenting om dette. I dag pøsregner det ute, og jeg får vondt i hjertet av å se de stå der uten mulighet for å gå under ett tak 😔 Noen som vet hvilke regler som gjelder? Ring mattilsynet og spør og også fortell om din bekymring, for å få vite hvilke regler som gjelder, dersom du ikke får svar her. Det er fint at du bryr deg Anonymkode: db95d...72b 5
Sussis Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring mattilsynet og spør og også fortell om din bekymring, for å få vite hvilke regler som gjelder, dersom du ikke får svar her. Det er fint at du bryr deg Anonymkode: db95d...72b Takk! Håper noen her har litt peiling, synes det er litt skummelt å skulle ringe dem 😳 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #4 Skrevet 25. oktober 2018 Akkurat nå, Sussis skrev: Takk! Håper noen her har litt peiling, synes det er litt skummelt å skulle ringe dem 😳 Jeg forstår. Men det er ikke noe skummelt i å ringe og spørre. De er vant til at folk ringer og spør om ting de er usikre på. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: db95d...72b 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #5 Skrevet 25. oktober 2018 Det er ikke krav til leskur når de har stall, og ponnier har ikke vondt av å stå ute i regnet, det er et verre problem at hestene ikke har tørr mark eller grus å stå på. Gjørme skaper problemer for høvene og kan gi sykdom og betennelse. Den innhegningen deres må dreneres og gruses med matte under så det ikke blir sånn. Anonymkode: b6544...84d 9
Sussis Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke krav til leskur når de har stall, og ponnier har ikke vondt av å stå ute i regnet, det er et verre problem at hestene ikke har tørr mark eller grus å stå på. Gjørme skaper problemer for høvene og kan gi sykdom og betennelse. Den innhegningen deres må dreneres og gruses med matte under så det ikke blir sånn. Anonymkode: b6544...84d Selv om de ikke har mulighet til å gå inn i stallen når de vil? Takk for svar! 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 Det er nå litt vanskelig å si uten å ha sett det, men jeg tipper at ponniene ikke lider noen nød. Det er kanskje ikke helt optimalt, men det er nok neppe noen sak for Mattilsynet tenker jeg. Har selv holdt på med hest i ti år, og mine hester har ikke alltid hatt leskur å gå inn i. Det er (etter min erfaring) ganske vanlig at hester går ute uten skur/tak på dagtid. Så lenge de får komme inn i stallen sin på natten, så tåler hester å stå ute i regnet - sånn i utgangspunket. Hadde de stått ute hele døgnet hadde saken vært en helt annen. Da er det vel påkrevd med noen form for leskur. Anonymkode: 8f7c2...1c8
Drakan Skrevet 25. oktober 2018 #8 Skrevet 25. oktober 2018 Som noen alt har skrevet, gjørme er langt farligere for hester og ponnier. Ville tatt kontakt med mat tilsynet over det. Har sett hester dø på grunn av gjørme. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, Drakan skrev: Som noen alt har skrevet, gjørme er langt farligere for hester og ponnier. Ville tatt kontakt med mat tilsynet over det. Har sett hester dø på grunn av gjørme. Hvorfor døde de på grunn av gjørme? Hvordan syke ble de? Anonymkode: db95d...72b
Sussis Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter #10 Skrevet 25. oktober 2018 3 minutter siden, Drakan skrev: Som noen alt har skrevet, gjørme er langt farligere for hester og ponnier. Ville tatt kontakt med mat tilsynet over det. Har sett hester dø på grunn av gjørme. Huff 😟 Synd når ikke sånne forhåndsregler blir tatt.. De har hatt ponniene der siden i vår, rart de ikke har gjort noe med det ennå
Drakan Skrevet 25. oktober 2018 #11 Skrevet 25. oktober 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor døde de på grunn av gjørme? Hvordan syke ble de? Anonymkode: db95d...72b Hovene ble ubrukelig. Dyp infeksjon. Hester og ponni er svært avhengig av føttene sinne, gjørme skal man være obs på. Endret 25. oktober 2018 av Drakan 1
Drakan Skrevet 25. oktober 2018 #12 Skrevet 25. oktober 2018 9 hester ble avlivet i Tromsø for en stund tilbake siden, hvor eieren nektet å tilrettelegge seg og endre marka hvor hestene løp fritt. De var i meter dyp gjørme, var vitne til hendelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #13 Skrevet 25. oktober 2018 12 minutter siden, Sussis skrev: Selv om de ikke har mulighet til å gå inn i stallen når de vil? Takk for svar! Det er (desverre) ikke noe krav til at hestene skal ha noe leskur ute, så lenge de har tilgang på stall på kveld. Med de aller fleste hesteeiere setter hesten ut noen timer, å tar de inn igjen, hvis det pøsregner. Anonymkode: c24dc...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #14 Skrevet 25. oktober 2018 Gjørme er selvsagt ikke optimalt, men vi skal ikke umiddelbart slå fast at «ponniene kommer til å dø» heller da. Er det snakk om mye gjørme? Litt søle kan noen ganger være vanskelig umulig å unngå, særlig vår og høst. Er det slik hele året eller bare i perioder - nesten vanskelig å forestille seg at det har vært gjørmete i sommer med det været som var... Er hele området gjørmete eller bare noen steder? Alt dette spiller jo inn. Det er selvsagt ikke bra hvis ponniene står i søle. Men kanskje dette er noe som er på veg til å bli utbedret når eierne ser hvor ille det blir? Det er bra du følger med TS ☺️ Anonymkode: 8f7c2...1c8 3
Sussis Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter #15 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gjørme er selvsagt ikke optimalt, men vi skal ikke umiddelbart slå fast at «ponniene kommer til å dø» heller da. Er det snakk om mye gjørme? Litt søle kan noen ganger være vanskelig umulig å unngå, særlig vår og høst. Er det slik hele året eller bare i perioder - nesten vanskelig å forestille seg at det har vært gjørmete i sommer med det været som var... Er hele området gjørmete eller bare noen steder? Alt dette spiller jo inn. Det er selvsagt ikke bra hvis ponniene står i søle. Men kanskje dette er noe som er på veg til å bli utbedret når eierne ser hvor ille det blir? Det er bra du følger med TS ☺️ Anonymkode: 8f7c2...1c8 Det er store vanndammer i innhegningen, men så vet jo ikke jeg hva som er vanlig for hester, har null erfaring. Synes bare det ser veldig trist og stusselig ut. Det er ett lite område rett utenfor inngangen til stallen som ikke er fullt så gjørmete som resten. Jeg kan jo prøve å kontakte eierne, men det føles litt rart da jeg ikke vet noe om hvem de er og ikke engang bor i nærheten 😶
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #16 Skrevet 25. oktober 2018 23 minutter siden, Drakan said: 9 hester ble avlivet i Tromsø for en stund tilbake siden, hvor eieren nektet å tilrettelegge seg og endre marka hvor hestene løp fritt. De var i meter dyp gjørme, var vitne til hendelsen. Det var jo langt i fra bare det som var grunnen!! Hestene der gikk uten nok mat og vann, uten hovstell og med skader og sykdommer som ikke ble behandlet. Anonymkode: 8db74...b29
Drakan Skrevet 25. oktober 2018 #17 Skrevet 25. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var jo langt i fra bare det som var grunnen!! Hestene der gikk uten nok mat og vann, uten hovstell og med skader og sykdommer som ikke ble behandlet. Anonymkode: 8db74...b29 Som sagt infeksjon i hovene.... du sier jo det samme som meg. De ville omplassere hestene men eiere avlivet noen selv... 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #18 Skrevet 25. oktober 2018 32 minutter siden, Sussis skrev: Huff 😟 Synd når ikke sånne forhåndsregler blir tatt.. De har hatt ponniene der siden i vår, rart de ikke har gjort noe med det ennå Det koster fort femti tusen å drenere og gruse paddock. Sikkert derfor. Min er drenert men ikke gruset så det blir gjørmete. Sikkert ikke så gjørmete som hos de du nevner da, for min paddock er veldig stor så det blir mindre tråkk. Gjørme er nesten uungåelig fordi det tråkkes mye rundt. Anonymkode: 07f99...919
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #19 Skrevet 25. oktober 2018 Herregud! Udugelige hesteeiere! Ring Mattilsynet ASAP. Jeg hadde ikke gitt meg på harde møkka før disse drittfolk 1. Skjerpet seg enormt 2. De overfører eierskap til meg/andre jeg kjenner. Anonymkode: e4582...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #20 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud! Udugelige hesteeiere! Ring Mattilsynet ASAP. Jeg hadde ikke gitt meg på harde møkka før disse drittfolk 1. Skjerpet seg enormt 2. De overfører eierskap til meg/andre jeg kjenner. Anonymkode: e4582...ac3 Fordi ponniene står i regn? Nå får du gi deg. Anonymkode: b6544...84d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå