Gå til innhold

Japan, har noen av dere vært der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min snakker om å reise til Japan. Vi vil sette av 14 dager på turen.

Vi tenkte å lande i Narita og reise rundt med bil i mesteparten av landet.

Er det lettvint å komme seg rundt i landet med bil, få plass til overnattinger osv?

Vi skal iallefall til Nagasaki, Hiroshima og Tokyo. I Tokyo skal vi ikke kjøre bil, det ser vi for oss som ett helvete.

Jeg vil gjerne høre noen reisetips av dere som har vært der.

Anonymkode: 5a6be...519

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å lese Hamaca reiseblogg -Japan reiseguide 😊

Skrevet

Anbefaler Japan railpass. Må kjøpes i Norge før avreise. Du kommer raskt og effektivt mellom ulike byer og steder. 

Skrevet

Japan er fantastisk. En helt egen stemning og orden. Hadde dog aldri falt meg inn å bruke bil som transportmiddel, tog er tingen. I tillegg til det du har på listen ville jeg i alle fall lagt inn Kyoto og Koya-san. Sistnevnte innebærer overnatting i et tempel i fjellene, i fascinerende omgivelser. 

Skrevet

Hei. Det er noen år siden jeg var der men det var et fasinerende land å reise rundt i. Folk var høflige, ting er veldig organisert, tog går på tiden, toaletter var rene og velholdte selv på store togstasjoner etc. Som nevnt allerede, vil jeg anbefale rail pass. Men shinkansen kommer du deg veldig raskt rundt! Vi kunne f.eks. bo i Kyoto men allikevel ta en dagstur til Hiroshima. Jeg har laget et reisebrev som kanskje kan være av interesse - du finner det her: http://gardkarlsen.com/japan_tokyo.htm . Jeg skal til Japan igjen neste år for å gå på ski og gleder meg til det 😉

Skrevet
3 timer siden, gard skrev:

Hei. Det er noen år siden jeg var der men det var et fasinerende land å reise rundt i. Folk var høflige, ting er veldig organisert, tog går på tiden, toaletter var rene og velholdte selv på store togstasjoner etc. Som nevnt allerede, vil jeg anbefale rail pass. Men shinkansen kommer du deg veldig raskt rundt! Vi kunne f.eks. bo i Kyoto men allikevel ta en dagstur til Hiroshima. Jeg har laget et reisebrev som kanskje kan være av interesse - du finner det her: http://gardkarlsen.com/japan_tokyo.htm . Jeg skal til Japan igjen neste år for å gå på ski og gleder meg til det 😉

Takk for veldig gode tips.

Er Japan såpass stort at det å farte nesten iver det hele er uoverkommelig?

Hvor lang tid tar det feks fra Tokyo til Narita? Tokyo-Hiroshima? Er alt sånne lyntog?

Vi regner med å pakke lett og drasse rundt på dette store deler sv tiden, men hvis det går ann å ha en fast base for overnattinger og tog til alle retninger hver dag så høres det helt fint ut.

Skrevet
18 timer siden, gard skrev:

Nå har jeg lest en del på siden din og det var veldig interessant. Det høres utrolig stressende ut, men vi skal nok klare det. Vi er begge tidlig i 50 årene.

Jeg har ikke rukket å lese alt ennå, men alt skal leses. Jeg takker deg for alle tipsene du kommer med i de reisebrevene 😊

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg lest en del på siden din og det var veldig interessant. Det høres utrolig stressende ut, men vi skal nok klare det. Vi er begge tidlig i 50 årene.

Jeg har ikke rukket å lese alt ennå, men alt skal leses. Jeg takker deg for alle tipsene du kommer med i de reisebrevene 😊

Ja, det er knallhardt å være på ferie 😋 Vi pleier å dra på turer og ferier med intensjon om å slappe av men så ender vi som regel opp med å gjøre en del.

Når det gjelder japen: med rail pass for man tilgang til noen av hurtigtogene (shinkansen) men de kommer i forskjellige varianter. Jeg tror ikke vi fikk tilgang til de aller raskeste den gangen men de som vf fikk tilgang til, tok oss ganske raskt rundt i landet. Japan er et langstrakt land så Tokyo til Hiroshima er f.eks. 80 mil. Men med Shinkansen så kan en ta turen dit på ca 5 timer ifølge Google maps.

Hvis dere lander på Narita så mener jeg at det er en Narita express tog som dere kan bruke for å komme inn til byen. Så kan dere bytte over til undergrunn for å komme videre.

Håper du fant nyttige ting i reisebrevet - lykke til med planleggingen 🙂

Skrevet

Dropp bilen, bruk tog, undergrunn, buss og taxi. Google maps finner alltid beste veivalget for deg, på t-banen i Tokyo er det en must. Og Hyperdia for tog. Det er venstrekjøring, byene er enorme, og det er en del andre utfordringer som gjør at bil i Japan er håpløst. Kjører heller i New York enn i Tokyo. Rail Pass er tingen, mener prisen er ca 6 000 for to stk i 14 dager. Må kjøpes før man drar hjemmefra! Er kun noen ytterst får avganger den ikke går på. Planlegg alle rutene, og ta turen innom billettkontoret og løs ut billetter tidlig i oppholdet, Shinkansen blir raskt full. 

Planlegg en gjennom-landet-tur. Bo 2-4 netter per plass. Landet er for stort for å kun ha en base. Fly heller opp til Tokyo igjen på slutten. Eller enda bedre, fly hjem fra Seoul. 

Som nevnt i innlegget over er Narita express beste løsningen fra flyplassen, den ligger langt utenfor byen. Men ta gjerne en taxi videre til hotellet, det er veldig trygt og ordentlig i Japan. Vil ikke anbefale å gi seg løs på t-banen (som kan være veldig forvirrende) med bagasje og jet-lag. 

Og skaff dere wifi-router (leies) eller SIM kort, man er ganske avhengig av nett om man skal farte rundt på best mulig måte. 

Anonymkode: 73e6a...38a

Skrevet

Anbefaler også en tur innom Hiroshima :-) Og Itsukushima.

Anonymkode: fe5bf...958

Skrevet

Hvis dere skal til Tokyo, bør dere dra på uglecafèen. 

Anonymkode: 40c3e...8c0

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere skal til Tokyo, bør dere dra på uglecafèen. 

Anonymkode: 40c3e...8c0

Uenig, det var ikke en god opplevelse.

Apatiske og redde ugler som står bundet fast med en fotlenke på 5-10 cm, for vår underholdning. Om man ønsker å støtte arbeidet med å redde ugler kan man heller gi en donasjon. 

Skrevet

Hei! Har bare vært i Tokyo, og har skrevet noen innlegg på reisenettstedet mitt om spisesteder, fiskemarkedet og shopping, samt en guide fra A til Å med alt fra hvordan en finner frem til hva som kan være spennende i ulike nabolag. http://alltidreiseklar.no/category/japan/tokyo/

Skrevet
7 minutter siden, Alltidpånett skrev:

Hei! Har bare vært i Tokyo, og har skrevet noen innlegg på reisenettstedet mitt om spisesteder, fiskemarkedet og shopping, samt en guide fra A til Å med alt fra hvordan en finner frem til hva som kan være spennende i ulike nabolag. http://alltidreiseklar.no/category/japan/tokyo/

Obs på at fiskemarkedet flyttet for to ukers tid siden, så den informasjonen er ikke riktig lenger. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
Den er god! Det har vært rykter om at det skulle legges ned/flyttes i årevis, så har hatt et lite øye til den infoen. Takk :)

Obs på at fiskemarkedet flyttet for to ukers tid siden, så den informasjonen er ikke riktig lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...