Gjest Lea Skrevet 22. mars 2005 #1 Skrevet 22. mars 2005 Har du et godt tips til enkle, rimelige og gode hverdagsmiddager? Del din beste oppskrifter. Hverdagslapskaus 400g karbonadedeig (eller kjøttdeig) 1 pose lapskausblanding 2 poser brun saus Pepper/Krydder Legg grønnsaksblandingen i microen mens du bruner kjøttet i en gryte. Rør inn sause-pulveret og tilsett vann (litt mindre enn oppgitt på posen og gjerne kokende). Kok kjøtt og saus i ca 5 minutter. Tilsett lapskausblandingen. La det hele putre i 30-45 minutter. Rør om av og til. Serveres med brød og smør eller flatbrød.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 22. mars 2005 #2 Skrevet 22. mars 2005 Ta en pose Toro mexikansk tomatsuppe, tilsatt litt ekstra chilli, masse brokkoli i små buketter og skinketerninger, evt karbinadedeig stekt med litt spisskummen og paprikapulver. Med litt grovt brød ved siden av har du full middag.
Gjest Lea Skrevet 22. mars 2005 #3 Skrevet 22. mars 2005 Tar en til, jeg. Gartinert pasta Kokte pastaskruer (eller rør) Karbonadedeig 1 glass Dolmio pastasaus (med ekstra krydder) Litt ost Stek kjøttet og hell over pastasausen (jeg pleier å ta litt vann i det tomme glasset og riste, slik at jeg får med alt, da blir ikke sausen så tykk) Legg pastaen i ildfaste former og hell sausen over. Strø litt ost over og sett i ovnen (200 grader) i ca 10 minutter. Serveres med brød.
Gjest piaf Skrevet 22. mars 2005 #4 Skrevet 22. mars 2005 Jeg synes fersk fisk er god hverdagsmat, og det er definitivt raskt å tilberede. Dessuten er f.eks. seifilet, lyrfilet eller laksekoteletter også billig mat. Ellers kan kanskje tunfiskpasta være et greit alternativ - det har vi hatt til middag idag. Surr løk, selleristang, purre, hvitløk og squash i olivenolje. Krydre med salt, pepper og oregano. Tilsett grillet rød paprika (eller rå, om du vil), friske tomater, gode, svarte oliven og en boks tunfisk i olje (til 2 pers, med oljen rent av), og surr videre til alt er gjennomvarmt. Ta av plata og rør inn lettrømme til du får en passelig konsistens. Vi pleier å spise tagliatelle til dette.
Blueberry Skrevet 26. mars 2005 #5 Skrevet 26. mars 2005 Tikka Masala! Nam! 1 pk strimlet kylling (eller strimle kyllingfileter selv...) 1 glass Uncle Bens Tikka Masala saus Jasminris 1 pk Nan-brød Dette holder til omtrent 3-4 personer og koster ca kr 100,-. Og det er gjort på ca 20 min.
Gjest Gjesta Skrevet 26. mars 2005 #6 Skrevet 26. mars 2005 Tunfiskpasta! 2 bokser tunfisk, et halvt glass pesto, litt vann og olivenolje, samt kvernet salt og pepper røres inn i nykokt pasta. Strø over masse revet parmesan, ristede pinjekjerner og et par spiseskjeer kapers fra glass. Av og til pleier jeg også å tilsette en boks artisjokkhjerter, som jeg har delt opp og stekt lett på forhånd.
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #7 Skrevet 26. mars 2005 En kilo høyrygg,okse. Kutt div.grønnsaker som: hodekål,kålrabi,gulrøtter,purre,sellerirot,poteter. når køttet er trekt i to timer kutter du det i terninger. ha i grønnsaker. trekk til de er møre. Spe i potetmosblanding til det er tykt. vips så ar du god lys lapskaus. Det blir en stor gryte, så du har flere dager.
Fakse Skrevet 26. mars 2005 #8 Skrevet 26. mars 2005 Tykk grønskaksuppe: 1 liter buljong (jeg bruker ofte kyllingbuljong eller grønsakbuljong) kokes opp. Det man ønsker av grønsaker kuttes i små terninger og puttes i den kokende buljongen. Rester av poteter eller grønsakere fra søndagsmiddagen er fint her. Gulrot, selerirot, løk, hvitløk, kålrot, brokoli, blomkål... Tar det jeg har og putter i. Når grønsakene er møre kjører jeg det hele glatt med stavmikser. Har i en skvett matfløte, litt soyaolje og krydder etter smak. F.eks er timian godt, salt og pepper er et must. Føler jeg for en litt het middag puttere jeg i litt chili. Gurkemeie settere fin farge om fargen blir grå. Tilbehør kan være litt sprøstekt bacon, hvitløksbaguetter eller grovt brød. Har noen ganger litt ost på toppen eller en klatt rømme i midten. Det beste med denne middagen er at den funker ypperlig med frosne grønnsaker eller grønnsaksrester, så man kan ha alle ingredienser i hus uten at de går ut på dato eller mugler i kjøleskapet.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #9 Skrevet 27. mars 2005 Kok et stort blomkålhode helt. ferdig kokt legger du det på et fat delt i fire. Slå over tykk hvit saus. strø over raspet ost og sprøstekt bacon. Server hvitløksbrød eller rundstykker til. mektig og godt.
kariannemor Skrevet 29. mars 2005 #10 Skrevet 29. mars 2005 Potetmos, pølsebiter og amrikansk grønnsaksblanding... Enkel og god mat for de travle dager Har man litt bedre tid.. grillpølser surret inn i brød deig.. stekes i ovnen. Serveres med en enkel salat.. Kjempe nam
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå