Memira Skrevet 25. oktober 2018 #1 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg sluttet på pillen for 3 måneder siden. Sambo og jeg har siden vært aktive prøvere. Jeg har alltid hatt uregelmessig menstruasjon siden jeg var 13 år. De siste tre syklusene etter pilleslutt har vært på 30 dager, 42 dager, og jeg er nå på syklusdag 43 uten tegn til mens og negativ test. Jeg er jo såklart bekymret for pcos mtp sjeldne og uregelmessige sykluser, selvom jeg ikke har andre symptomer. Jeg er 23 år, slank, sunn og ellers helt frisk. Trener 2-4 ggr per uke. Mitt spørsmål er da, hvor tidlig kan jeg be m undersøkelser for dette hos lege? Må vi prøve et helt år før jeg kan be om dette? eller kan jeg ytre bekymringen min allerede nå?
Memira Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter #2 Skrevet 25. oktober 2018 Kan også tilføye at jeg denne syklusen har testet etter eggløsning uten å treffe. Men jeg har bare testet en gang for dagen de to siste ukene. Og har sluttet med det nå..
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #3 Skrevet 25. oktober 2018 Mest sannsynlig må du vente et år før noe blir gjort, men du kan kontakte lege hvis du absolutt har behov. Anonymkode: 5e9b6...41e
NancyDrew Skrevet 25. oktober 2018 #4 Skrevet 25. oktober 2018 Da jeg sluttet på pillen tok det opp mot syv, åtte måneder før alt «var på plass.» Har forstått det sånn at det var relativt tidlig i forhold til mange. Det er vel derfor de har satt ett år som en viss tidsramme. Tre mnd synes jeg i hvert fall blir alt for kort tid, etter pilleslutt. Det er jo nærmest ingenting. Det vil nok også legen din si. Men så klart, ta alltid kontakt med lege om du føler for det. 1
Memira Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 25. oktober 2018 Okei, takk for svar! Jeg får ha is i magen. Jeg har vel sett for meg at, «jo før, jo bedre» var det å finne ut om pcos var aktuelt ettersom det gjør ting vanskeligere. Men vi er unge enda og har jo tid. Så får vi bare håpe at vi ikke får problemer med å klare det selv
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #6 Skrevet 25. oktober 2018 Det gir ingen mening med utredning, foreløpig er alt normalt hos deg etter omstendighetene. Det er ikke grunnlag for å gi utredning, da kunne alle bedt om det. Nesten alle kvinner har uregelmessigheter ifbm syklus eller underliv som er normalt ifbm pilleslutt/tidvis spotting eller annet. «Kuren» er jo å forsøke diverse medikamenter, og det gir ikke mening etter så kort tid. Anonymkode: eb51e...0cd 2
NancyDrew Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 44 minutter siden, Memira skrev: Okei, takk for svar! Jeg får ha is i magen. Jeg har vel sett for meg at, «jo før, jo bedre» var det å finne ut om pcos var aktuelt ettersom det gjør ting vanskeligere. Men vi er unge enda og har jo tid. Så får vi bare håpe at vi ikke får problemer med å klare det selv Forstår at du tenker sånn Men ingen leger vil nok bruke ressurser når det har gått så kort tid. Som AB over her skrev. Det kan ta veldig lang tid før kroppen går tilbake til normalen etter pilleslutt, og det er nok det som er tilfellet her. Og som du selv sier, dere er fortsatt unge Lykke til videre, krysser fingrene for dere!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #8 Skrevet 25. oktober 2018 Du må nok vente et år ja, det kan dessverre ta sin tid. Hadde en syklus som var veldig lang, da så forøvrig legen at om den varte over 100 dager kunne jeg ta kontakt. Anonymkode: 2f01c...5e2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 Dette er jo helt normalt etter at man slutter med piller. Du får mens, og vil ikke få noen utredning før du har prøvd ett år: som alle andre. Slapp av og gi kroppen din tid. Syklusene dine er så lange foreløpig at det kan bli vanskelig å finne noen eggløsningstidspunkt i en så lang syklus, så kanskje like greit å bare ha hyppig sex. Anonymkode: 2a3eb...eca
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Det regnes som normalt at det kan ta opptil ett år før kroppen har stabilisert seg etter man har sluttet med hormonprevensjon. Så du må nok ha is i magen. Og som skrevet over her, så er behandlingen av manglende eggløsning hormoner. Noe kroppen din ikke trenger nå. Det er bare helt spesielle situasjoner man starter en utredning før det har gått 1 år. Anonymkode: fa078...bda
Gjest Katteelskeren Skrevet 25. oktober 2018 #11 Skrevet 25. oktober 2018 Men jeg tolker det slik at Ts hadde uregelmessig mens før hun startet med prevensjon også? I så fall kan du sikkert få time til gynekolog for å sjekke det.
ViljaH Skrevet 25. oktober 2018 #12 Skrevet 25. oktober 2018 Du må regne et år for å nullstille kroppen hormonelt. Deretter er det vanlig med flere måneders prøving før spiren sitter. Det er kun hos noen veldig få spiren sitter på første forsøk. Så litt tålmodighet er nok lurt.
Memira Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter #13 Skrevet 26. oktober 2018 4 timer siden, Katteelskeren skrev: Men jeg tolker det slik at Ts hadde uregelmessig mens før hun startet med prevensjon også? I så fall kan du sikkert få time til gynekolog for å sjekke det. Det stemmer, «alltid» hatt uregelmessig mens. Men har dog gått på prevensjon siden jeg var 16 og har liksom ikke tenkt over eller telt syklusdager fra jeg var 13-16 år😅 på prevensjon har jeg mistet mensen helt (cerazette, p-sprøyte og stav). Fikk bortfallsblødning et par dager etter pilleslutt nå og første mens et par uker senere, så alt virker greit der. Men vi smører oss med tålmodighet og satser på at kroppen ordner opp selv! Er vel lett for å krisemaksimere og bekymre seg når man så gjerne ønsker at det sitter med en gang 😅 hvertfall når bestevenninnen med tre barn fikk de to første på første pp og sistemann på pillen 😃 takker for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 4 timer siden, Memira skrev: Det stemmer, «alltid» hatt uregelmessig mens. Men har dog gått på prevensjon siden jeg var 16 og har liksom ikke tenkt over eller telt syklusdager fra jeg var 13-16 år😅 på prevensjon har jeg mistet mensen helt (cerazette, p-sprøyte og stav). Fikk bortfallsblødning et par dager etter pilleslutt nå og første mens et par uker senere, så alt virker greit der. Men vi smører oss med tålmodighet og satser på at kroppen ordner opp selv! Er vel lett for å krisemaksimere og bekymre seg når man så gjerne ønsker at det sitter med en gang 😅 hvertfall når bestevenninnen med tre barn fikk de to første på første pp og sistemann på pillen 😃 takker for alle svar! Helt vanlig å ha uregelmessig mens mellom 13 og 16 😊 Anonymkode: dbd30...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #15 Skrevet 26. oktober 2018 Jeg er 26 år og gravid for andre gang nå, har et barn fra før. Har også pcos, men ble gravid spontant begge ganger. Har ikke gått på prevensjon siden jeg var 18 år da, pga at jeg har tålt hormonprevensjon så dårlig. Er normalt slank og sunn, men sleit litt med at syklusen var enten fraværende eller helt uregelmessig. Før første graviditet brukte jeg en stund en progesteronkrem for å hjelpe kroppen og syklusen igang. Det funka for meg! Har forstått det sånn at vi med pcos ofte mangler progesteron, fordi økt testosteronproduksjon gir økt østrogenproduksjon og så blir det så mye av de to (særlig hvis man i tillegg går på hormonprevensjon med østrogen) at kroppens hormonregulering (som i utgangspunktet er skakkjørt pga pcos) blir helt overstyrt. Finnes masse å lese om det, prøv å Google pcos og progesteron. Progesteronkrem kjøpes reseptfritt på helsekost, og det er ikke farlig å bruke ettersom kroppen bare tar opp det den trenger. Resten blir skilt ut. Bare en ide jeg tenkte å videreformidle. Vet hvor frustrerende det er når kroppen ikke jobber på lag. Og du har både alder og fysikk med deg uansett, så ingen grunn til katastrofetanker😊 Lykke til! Anonymkode: 9a0ad...0d9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #16 Skrevet 26. oktober 2018 4 timer siden, Memira skrev: Det stemmer, «alltid» hatt uregelmessig mens. Men har dog gått på prevensjon siden jeg var 16 og har liksom ikke tenkt over eller telt syklusdager fra jeg var 13-16 år😅 på prevensjon har jeg mistet mensen helt (cerazette, p-sprøyte og stav). Fikk bortfallsblødning et par dager etter pilleslutt nå og første mens et par uker senere, så alt virker greit der. Men vi smører oss med tålmodighet og satser på at kroppen ordner opp selv! Er vel lett for å krisemaksimere og bekymre seg når man så gjerne ønsker at det sitter med en gang 😅 hvertfall når bestevenninnen med tre barn fikk de to første på første pp og sistemann på pillen 😃 takker for alle svar! Det er ingen grunn til å reagere på ustabil syklus i tenår når du ikke samtidig har uttalte symptomer i tillegg. Jeg hadde det akkurat som deg i tenår, og har ikke PCOS. Det er normalt å prøve inntil 1,5 år. Du kan ikke belaste helsesystemet med ubegrunnet bekymring. Selv er jeg 38 år og langtidsprøver på nummer 2, har endometriose og er gang med IVF pga det. Jeg drar ikke selv til lege sånn helt uten videre - det er tross alt folk som virkelig trenger hjelp på grunn av åpenbare symptomer. Ett av de symptomene SKAL være at man har prøvd 1 år - og med prøving menes regelmessig sex rundt EL. Ikke bare generelt ha sex. Anonymkode: eb51e...0cd 1
Gjest Albbas Skrevet 26. oktober 2018 #17 Skrevet 26. oktober 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Ett av de symptomene SKAL være at man har prøvd 1 år - og med prøving menes regelmessig sex rundt EL. Ikke bare generelt ha sex. Anonymkode: eb51e...0cd Det er ikke så ensidig som at man SKAL ha prøvd ett år. Har man problemer som er uforenlig med å bli gravid får man hjelp før. Jeg hadde en sykluslengde som gjorde det umulig å bli gravid, og ble derfor henvist videre samtidig som vi bestemte oss for å prøve. Har mannen beviselig for dårlig sædkvalitet trenger man heller ikke vente. Eller hvis man beviselig ikke har eggløsning eller menstruasjon på tross av at man har gått uten hormoner. Men akkurat TS må nok prøve ett år ja, fordi hun foreløpig opplever noe som er ganske innenfor normalen. men kravet om ett år gjelder altså bare dem hvor man ikke har stor grunn til å mistenke fertilitetsproblemer.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #18 Skrevet 26. oktober 2018 Det er mange som går til lege/ gyn for en undersøkelse i forbindelse med at de ønsker å bli gravide. Spørsmål rundt helse, om alt ser bra ut osv. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for å gjøre. Du stjeler ikke mer tid fra verken behandler eller andre pasienter enn 75år gamle Gunda som har inngrodd tånegl... Jeg har endometriose, ble mistenkt PCO i tillegg men det ble tilbakebevist, og vi måtte ha prøverør. Er ikke innesluttet og bitter fordi noen ønsker å drøfte sin egen helse med en behandler...det er nettopp derfor de er der.. Anonymkode: 92962...522 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #19 Skrevet 26. oktober 2018 Frem til jeg begynte på pilla som 18 åring hadde jeg mensen kanskje hver andre måned, var jo bare veldig glad for det der og da. Sluttet rundt 20/30, og etter fire måneder stabile sykluser på 28/29 dager, gravid etter 8 måneder. Stabil etter at mens kom tilbake etter fødsel. Så "problemer " i tenårene trenger ikkje betyr noe. Anonymkode: c8c58...b87
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #20 Skrevet 26. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som går til lege/ gyn for en undersøkelse i forbindelse med at de ønsker å bli gravide. Spørsmål rundt helse, om alt ser bra ut osv. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for å gjøre. Du stjeler ikke mer tid fra verken behandler eller andre pasienter enn 75år gamle Gunda som har inngrodd tånegl... Jeg har endometriose, ble mistenkt PCO i tillegg men det ble tilbakebevist, og vi måtte ha prøverør. Er ikke innesluttet og bitter fordi noen ønsker å drøfte sin egen helse med en behandler...det er nettopp derfor de er der.. Anonymkode: 92962...522 Men man har ikke krav på utredning før det er gått ett år dessverre:) Anonymkode: 2f01c...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå