Gå til innhold

Krf krever økt barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

"KrF legger nå fram krav om at barnetrygden må økes til 20 000 kroner i året, fra dagens nivå på litt under 12 000 kroner. 

Ifølge nestleder Kjell Ingolf Ropstad vil det være et tiltak mot barnefattigdom og stimulere til at det fødes flere barn i Norge. Det vil koste 10 milliarder kroner årlig. KrF vil trappe opp over tre år gjennom økt trinnskatt."

Dette er bare helt fantastisk! :) :) Er så glad nå om dette virkelig trer i kraft <3

Kvinner som får barn gjør en kjempejobb, da Norge trenger å få opp fødselsraten. For meg personlig er dette en lettelse, da jeg sliter med å få meg en jobb pga diskriminering. Jeg er mer enn god nok på papiret, men dumpes så snart jeg blir spurt om jeg har barn.. Derfor vil økt barnetrygd hjelpe meg utrolig mye som arbeidsledig.

Tusen takk, kjære Krf :hjerte: Takk for at dere tenker på oss mødre med barn.

Anonymkode: b06e4...c86

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs om det blir noe mer utbetalt da. Det er jo ogdå forslag om å gjøre den skattepliktig samtidig som man øker den. 

Anonymkode: 6362b...b8b

• Liker 2
Skrevet

Det hadde vært deilig! 

Samtidig er jeg litt på å behovsprøve barnetrygden. Ser i noen tråder her at folk sparer barnetrygden for å hjelpe til med hus/egenkapital etc, og da tenker jeg at det er penger man egentlig ikke har behov for. Hyggelig med egenkapital selvsagt, men hos oss går barnetrygden til mat og klær...

Anonymkode: 80168...c5d

• Liker 14
Skrevet

Så lenge man klager på uføretrygden, så burde man ikke gi mer i barnetrygd. Å få barn er frivillig, å bli syk er ikke det

Anonymkode: fc866...b11

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært deilig! 

Samtidig er jeg litt på å behovsprøve barnetrygden. Ser i noen tråder her at folk sparer barnetrygden for å hjelpe til med hus/egenkapital etc, og da tenker jeg at det er penger man egentlig ikke har behov for. Hyggelig med egenkapital selvsagt, men hos oss går barnetrygden til mat og klær...

Anonymkode: 80168...c5d

Samme her. Barnetrygd går til mat, klær og aktiviteter til barn. Det er så flott :) Dette gjør at det ikke vil være forskjell på barna ❤️

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

"KrF legger nå fram krav om at barnetrygden må økes til 20 000 kroner i året, fra dagens nivå på litt under 12 000 kroner. 

Ifølge nestleder Kjell Ingolf Ropstad vil det være et tiltak mot barnefattigdom og stimulere til at det fødes flere barn i Norge. Det vil koste 10 milliarder kroner årlig. KrF vil trappe opp over tre år gjennom økt trinnskatt."

Man burde vel kanskje revurdere hele barnetrygden. Barnefattigdom er et seriøst problem og da bør jo pengene brukes på det og ikke gis til alle som har barn. Mange foreldre har så god råd at de kan spare hele barnetrygden og gi den til ungene kontant når de blir 18. Har man så god råd så er det ingen grunn til at man skal få trygd. Bruk pengene på de som trenger det mest. 

Så kan man sette opp nivåer hvor de med dårligst råd får mest, de med middels råd får litt og de rikeste ikke får noen. 

Anonymkode: 00eb6...eae

• Liker 9
Skrevet

Barnetrygden burde fjernes fullstendig. De vi vil at skal få barn er, generelt sett, de som faktisk ikke har behov for barnetrygd. 

Anonymkode: 56fc2...3b3

• Liker 5
Skrevet

Bare tull. Må betale det i skatt så det blir bare en bløff. Prøver vel å redde ryktet sitt 😛 

Syns barnetrygden kunne blitt behovsprøvd. De som trenger den mest kunne fått den. Jeg hadde ikke brydd meg om det slutta å ramle inn 970 kr hver måned. 

Sinnsykt at man skal ha mulighet til å spare de pengene til barnets fremtidige egenkapital. Folk må gjerne spare, men det hadde ikke trengt å være folkets penger som blir brukt til det. Da er det bedre at de som ikke trenger den ikke får noe, også kan de som sliter få mer. 

Anonymkode: fdd98...904

• Liker 5
Skrevet

Å øke barnetrygden med litt over 600 kr i mnd får ikke ned barnefattigdom. Enig i at barnetrygden bør bli behovdsprøvd

• Liker 7
Skrevet

Behovsprøvd etter hvilke kriterier da? Kun inntekt? Eller etter antall barn? Antall forsørgere og samværsprosent? Bosted, lånebelastning, andre kriterier?

Bare lurer, siden vi er en familie med ganske god inntekt (og dermed toppskatt, makspris og hele bøtteballetten) og mange barn, og vi ikke tar oss råd til å sette barnetrygden på konto hver måned. Mange som mener barnetrygden bør behovsprøves har ikke egentlig tenkt mer enn at høy inntekt = trenger ikke barnetrygd, og det er jo i beste fall litt unyansert. Og med en gang noe skal behovsprøves grundig, blir det fryktelig tungvint og dyrt.

Sånn ellers er det vel barnetrygden overmoden for justering, den har jo stått stille i evig lang tid. Men om 8000 kroner i året er nok til å radere barnefattigdom er jeg mer usikker på. Tror det må flere samkjørte tiltak til for de familiene som er dårligst stilt.

Anonymkode: 5e3f2...adb

• Liker 12
Skrevet

De går til valg på dette. Og alle har da glemt innstrammingen av abort. 

Anonymkode: d79c8...f4b

Skrevet

Behovsprøving vil koste mer enn det gavner, pga byråkrati. Men jeg er heller for å fjerne barnetrygden helt, og heller omkalkulere eksisterende støtteordninger og gi mer til de som trenger det. For eksempel gratis barnehageplass/SFO. Eller økt støtte til aleneforsørgere, midler til å sponse studier og kommunale boliger til fattige familier. Hvis man frigir folk fra dårlig jobb/dyr bolig-komboen så er mye løst.

Anonymkode: 5386a...f08

• Liker 2
Skrevet

Forslaget er tullete, mener jeg. For det første vet vi at barnefattigdom i mange tilfeller handler om at foreldre prioriterer feil (røyk, alkohol, bil osv) eller ikke tar nok ansvar for eget liv (utdanning, jobb, gjeld mm).

For det andre vet vi at økte støtteordninger gjør folk mer hjelpeløse, altså mer avhengig og mindre selvstendige.

For det tredje ville beløpet uansett vært for lavt til å hjelpe.

For det fjerde skal pengene tas fra skatten, slik at vanlige folk må betale mer for at de som altså da ikke tar tak i eget liv skal kunne ha litt bedre råd. 

Anonymkode: 58e91...f4f

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behovsprøvd etter hvilke kriterier da? Kun inntekt? Eller etter antall barn? Antall forsørgere og samværsprosent? Bosted, lånebelastning, andre kriterier?

Bare lurer, siden vi er en familie med ganske god inntekt (og dermed toppskatt, makspris og hele bøtteballetten) og mange barn, og vi ikke tar oss råd til å sette barnetrygden på konto hver måned. Mange som mener barnetrygden bør behovsprøves har ikke egentlig tenkt mer enn at høy inntekt = trenger ikke barnetrygd, og det er jo i beste fall litt unyansert. Og med en gang noe skal behovsprøves grundig, blir det fryktelig tungvint og dyrt.

Sånn ellers er det vel barnetrygden overmoden for justering, den har jo stått stille i evig lang tid. Men om 8000 kroner i året er nok til å radere barnefattigdom er jeg mer usikker på. Tror det må flere samkjørte tiltak til for de familiene som er dårligst stilt.

Anonymkode: 5e3f2...adb

Enig. For hva skal kriteriene være? 

Som familie har vi god inntekt. Men pga høy skatt og høyt lån så har vi normal inntekt, ikke høy lenger. Ja, vi har selv valgt å ha et så høyt lån og bo der vi bor. Men vi klarer å betale det ned, men det går jo utover andre ting. Så her blir barnetrygden brukt til mat og klær. 

Og behovsprøving koster mye penger å utføre. 

Anonymkode: 3dd52...28f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare helt fantastisk! :):) Er så glad nå om dette virkelig trer i kraft <3

Kvinner som får barn gjør en kjempejobb, da Norge trenger å få opp fødselsraten. For meg personlig er dette en lettelse, da jeg sliter med å få meg en jobb pga diskriminering. Jeg er mer enn god nok på papiret, men dumpes så snart jeg blir spurt om jeg har barn.. Derfor vil økt barnetrygd hjelpe meg utrolig mye som arbeidsledig.

Nok et valgløfte som aldri kommer til å gagne de som faktisk trenger det.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare helt fantastisk! :) :) Er så glad nå om dette virkelig trer i kraft <3

Dette er vel egentlig typisk KrF. Dyre symbolske løsninger. Spre rundt seg med milliarder så de kan henge noe politiske seire.

Lærertetthet som blir sponset av sukkeravgiften har ingen beviselig effekt. Og man tar bort handlingsrommet til rektor. Godt fungerende klasser ender opp med flere enn nødvendig og dårlig fungerende klasser får ikke nok.

Kontantstøtten er grisedyr og holder de barna som trenger barnehage ute og deres mødre utenfor arbeidslivet samt hindrer integreringen.

Nå skal det drysses nye milliarder tynt utover kreti og plet. Behov eller ikke. Det er en meget god grunn for at den ikke er økt på 20år. Den er ikke et målrettet tiltak som har effekt for de som har behov. De pengene kunne vært brukt mye bedre.

Men dette er Krf. Dyrt, godhetsapostler og fiiiine tanker.

Bare så ekstremt trist at de er på vippen....

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Commander skrev:

Dette er vel egentlig typisk KrF. Dyre symbolske løsninger. Spre rundt seg med milliarder så de kan henge noe politiske seire.

Lærertetthet som blir sponset av sukkeravgiften har ingen beviselig effekt. Og man tar bort handlingsrommet til rektor. Godt fungerende klasser ender opp med flere enn nødvendig og dårlig fungerende klasser får ikke nok.

Kontantstøtten er grisedyr og holder de barna som trenger barnehage ute og deres mødre utenfor arbeidslivet samt hindrer integreringen.

Nå skal det drysses nye milliarder tynt utover kreti og plet. Behov eller ikke. Det er en meget god grunn for at den ikke er økt på 20år. Den er ikke et målrettet tiltak som har effekt for de som har behov. De pengene kunne vært brukt mye bedre.

Men dette er Krf. Dyrt, godhetsapostler og fiiiine tanker.

Bare så ekstremt trist at de er på vippen....

Hvis du tror 970 kr er det som holder barn borte fra bhg, gjør så kvinner ikke arbeider og hindrer integrering, må jeg si du mangler noe.. 

Anonymkode: 4893e...46d

• Liker 1
Skrevet

Det er bare et forslag, og det er langt frem til gjennomføring. De skal også finansiere dette ved å sette opp toppskatt, så barnløse med høy lønn må betale for barnefamiliene. Jeg synes at jeg som singel og eneboende allerede betaler uforholdsmessig mye i avgifter sammenlignet med par med barn, så er ikke udelt positiv til dette, nei. 

Anonymkode: 4ca71...ddc

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror 970 kr er det som holder barn borte fra bhg, gjør så kvinner ikke arbeider og hindrer integrering, må jeg si du mangler noe.. 

Anonymkode: 4893e...46d

Hvis man har 5 barn. Barnetrygd+ kontantstøtte+ Evt uføretrygd på toppen. Forskjellen på nettolønn og trygd vil bli så liten at jobb er helt uinteressant. Rett i trygdefella.

For gruppen som er storforbukere av trygd og stønader er dette bare en et skritt bort fra arbeidslivet. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare et forslag, og det er langt frem til gjennomføring. De skal også finansiere dette ved å sette opp toppskatt, så barnløse med høy lønn må betale for barnefamiliene. Jeg synes at jeg som singel og eneboende allerede betaler uforholdsmessig mye i avgifter sammenlignet med par med barn, så er ikke udelt positiv til dette, nei. 

Anonymkode: 4ca71...ddc

Du må være en egoist. Motstander av KrFs varme samfunn. Ikke minst "think of the children".

Anonymkode: c69da...a1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...