Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. mars 2005 #1 Skrevet 22. mars 2005 ... Men hva skal jeg bake for noe? Forslag? Oppskrifter? Er skikkelig blank nå...
Gjest Formosiss Skrevet 22. mars 2005 #2 Skrevet 22. mars 2005 Jeg har boller i ovnen nå, men ikke vanlige boller - disse har en bit lys kokesjokolade i midten. Det er sååå snask når de er nystekte :-D
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. mars 2005 #3 Skrevet 22. mars 2005 Jeg har allerede en bolle i ovnen... Men kanskje det blir flere likevel? Tenkte jeg skulle bake litt og putte i fryser'n til barselsbesøket kommer rasende inn.
Mona Skrevet 22. mars 2005 #4 Skrevet 22. mars 2005 Kardemommehorn (Nydelig gjærbakst som er suverent å ha i frysen) 100 g smør 3 1/3 del melk ca 1 l hvetemel 50 g gjær 1 dl sukker 1 ts kardemomme Egg til pensling Perlesukker Bland smeltet smør og melk til ca 37 grader. Bland det tørre og elt alt sammen. (Kan bruke både tørrgjær og ferskgjær) Hev deigen. Del den så i 3 deler, kjevle ut store sirkler og del hver i 8 som du ruller til horn og du får 24 nydelig av dem! Pensle med egg og strø perlesukker på og stek på 225 grader i ca 10 minutter. (Til de er gylne)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. mars 2005 #5 Skrevet 22. mars 2005 Takk for oppskrift, Mona! Ligner veldig på bolleoppskrifta mi... Forresten er det nybakte boller i Bjørnehiet nå for alle som vil ha!
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2005 #6 Skrevet 24. mars 2005 Har du flere igjen.....? *slikkmunnsulten*
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 24. mars 2005 #7 Skrevet 24. mars 2005 Masse i fryser'n, bare å forsyne seg
tommeline Skrevet 25. mars 2005 #10 Skrevet 25. mars 2005 Kardemommehorn (Nydelig gjærbakst som er suverent å ha i frysen) 100 g smør 3 1/3 del melk ca 1 l hvetemel 50 g gjær 1 dl sukker 1 ts kardemomme Egg til pensling Perlesukker Bland smeltet smør og melk til ca 37 grader. Bland det tørre og elt alt sammen. (Kan bruke både tørrgjær og ferskgjær) Hev deigen. Del den så i 3 deler, kjevle ut store sirkler og del hver i 8 som du ruller til horn og du får 24 nydelig av dem! Pensle med egg og strø perlesukker på og stek på 225 grader i ca 10 minutter. (Til de er gylne) Et tips til horn: fyll dem med ferdig vaniljekrem før du ruller dem sammen. Nam nam
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. mars 2005 #11 Skrevet 26. mars 2005 I går bakte jeg eplekake med kanel og sukker, sjokoladekake i langpanne, eplekake med vaniljefyll og vannbakkels. Hva skal jeg finne på i dag da...
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2005 #12 Skrevet 26. mars 2005 I går bakte jeg eplekake med kanel og sukker' date=' sjokoladekake i langpanne, eplekake med vaniljefyll og vannbakkels. Hva skal jeg finne på i dag da...[/quote'] Spise dem.
Mona Skrevet 27. mars 2005 #14 Skrevet 27. mars 2005 Hva skal jeg finne på i dag da... Prinsessekake 100 g smør 3 dl melk ca 500 g hvetemel 25 g gjær 1/4 ts salt 4 ss sukker 1 ts kardemomme Vaniljekrem: 4 eggeplommer 4 ss sukker 8 ts hvetemel 4 dl melk 1 ts vaniljesukker Vaniljekremen røres på svak varme til den tykner. Kjevle deigen ut til en rektangel. Fyll med vaniljekrem (spar litt krem til å ha mellom bitene i formen også) og rull sammen. Skjær opp i biter, sett sammen i en rund form. Gradene husker jeg ikke... Dette er veldig godt!!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2005 #15 Skrevet 27. mars 2005 Spise dem. Akkurat som om ikke jeg er rund nok fra før!
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #16 Skrevet 27. mars 2005 Prinsessekake 100 g smør 3 dl melk ca 500 g hvetemel 25 g gjær 1/4 ts salt 4 ss sukker 1 ts kardemomme Vaniljekrem: 4 eggeplommer 4 ss sukker 8 ts hvetemel 4 dl melk 1 ts vaniljesukker Vaniljekremen røres på svak varme til den tykner. Kjevle deigen ut til en rektangel. Fyll med vaniljekrem (spar litt krem til å ha mellom bitene i formen også) og rull sammen. Skjær opp i biter, sett sammen i en rund form. Gradene husker jeg ikke... Dette er veldig godt!! Enig. Farlig godt. Måten jeg lager denne kaken på er: Bruker ferdig vaniljekrem (4 dl) og rosiner og knuste mandler (100 g av hver). 1/3 av deigen kjevles ut og legges i bunnen og litt oppover kanten av en 26 cm springform. Legg på 2 dl vaniljekrem og 50 g rosiner. Så skal resten av deigen kjevles ut til en rektangel på 20x40 cm. Legg på resten av vaniljekremen, rosinene og alle mandelbitene. Rull sammen og del pølsen i 10 biter, hver 4 cm brede og legg i formen (bitenes snittflate mot bunnen og oppover) Dette må så heves på nytt og stekes på 200 grader i 25 - 30 minutter i nederste del av ovnen. Pensle med egg før den går i ovnen. Da dette blir mye deig og fuktighet på et lite område så bør den kanskje stå litt lenger for å unngå å den blir rå inni tilslutt. Dette avhenger av ovnen. Det er iallefall min erfaring. Hmm, der kom lysten sinkende til å lage denne gitt.
Mona Skrevet 28. mars 2005 #17 Skrevet 28. mars 2005 Måten jeg lager denne kaken på er: 1/3 av deigen kjevles ut og legges i bunnen og litt oppover kanten av en 26 cm springform. Legg på 2 dl vaniljekrem og 50 g rosiner. Så skal resten av deigen kjevles ut til en rektangel på 20x40 cm. Legg på resten av vaniljekremen, rosinene og alle mandelbitene. Rull sammen og del pølsen i 10 biter, hver 4 cm brede og legg i formen (bitenes snittflate mot bunnen og oppover) Hm, det er visst noen år siden jeg har laget denne. Selvsagt legger man også deig i bunnen!
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #18 Skrevet 28. mars 2005 Jeg har After eight brownies i ovnen!
mrs williams Skrevet 28. mars 2005 #19 Skrevet 28. mars 2005 Hva ed fine horn? Du kan ha forskjellig fyll i dem: Ost og skinke nam nam når de er nysekte, kan fryses ned og tines i ovnen, like gode da Eler sjokoladeog nøtter, nam nam
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #20 Skrevet 1. april 2005 Jeg har After eight brownies i ovnen! Oi-oi-oi!!!!!! Mulighet for oppskrift, kanskje???? Pliiis-pritti-pliiis???? With sugar on?????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå