Gå til innhold

Er 10 000kr mye for en vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp en fra Miele. Det er kongen av vaskemaskiner.

Anonymkode: c7e6a...a39

Det er (eller var, i alle fall) maskiner med lang livslengde, men de nyere maskinene har et menysystem som er ekstremt krøkkete (etter min og mange andres mening).

Nå er det jo også sånn at selv om en 20 år gammel maskin fungerer, har den ikke besparende funksjoner som vannmengde avhengig av tøymengde og sånn. Så å legge seg i mellomskiktet prismessig, tror jeg egentlig lønner seg, om det ikke er helt spesielle funksjoner man trenger. Det fordi maskinen kan være teknologisk utdatert etter ti år.

Da min 20 år gamle Miele oppvaskmaskin (kjøpt for 10.000 dengang) knelte, vurderte jeg å reparere den, men endte opp med å heller kjøpe en ny maskin av annet merke til 6000. Jeg har ikke angret på det - verden og teknologien har unektelig gått litt videre på de 20 årene. Den nye har neppe like lang levetid, men det får så være.

Endret av T-Rex
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg går ned til 9 kg..

Hva tenker dere om denne? Aldri hørt om merket, så blir veldig usikker. 

Har en mann som er idrettsutøver, så det blir treningstøy*2 m, 6 dager i uken, samt en førskolejente og 2- klassing. Blir utrolig mye klær av det.. 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/RPG964WEU/hotpoint-natis-vaskemaskin-rpg964weu

Anonymkode: 90f3a...579

Denne artikkelen er noen mnd gammel, men den er verd å lese før man tar besutning om hvilket merke man ønsker å dra inn i huset.

Anonymkode: 85c40...fd5

Skrevet

Nå skal det sies at både Miele, AEG, Siemens og Electrolux har gode maskiner til langt under 10` altså - så om pengene ikke var det største tankekorset for ny maskin ville jeg sett på bruksområde, kapasitet osv.

Om du har parkdresser for eksempel er det at maskinen kan ta over 8 kilo tøy greit å få med, at den har over 1200 rpm på sentrifuge osv..

Dersom du har treningstøy er det greit at maskinen har et godt øko program som vasker rent også på lave temperaturer da noe syntetisk stoff ikke alltid kan vaskes på 60 grader osv..

Om du som oss har mye skjorter og pentøy er damp / steam / fresh funksjon gull verdt

bare noen tanker i retning av bruk mer enn kost :)

Skrevet (endret)

Siden dette er en tråd om vaskemaskiner, så drister jeg meg til å låne litt spalteplass og stille et spørsmål om noe som står oppført på alle maskiner man vurderer å kjøpe: Antall kg den tar. Altså antall kilo tøy. Er det tørt tøy eller vått tøy??? Hvordan i alle dager skal man vite hva den bunten med håndklær veier vått hvis det er det? Da tar den jo ikke mye, for vått tøy er jo tungt!

Så....Er det tørt eller vått tøy som angis i det antall kg vaskemaskinen tar?

Endret av Million
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Siden dette er en tråd om vaskemaskiner, så drister jeg meg til å låne litt spalteplass og stille et spørsmål om noe som står oppført på alle maskiner man vurderer å kjøpe: Antall kg den tar. Altså antall kilo tøy. Er det tørt tøy eller vått tøy??? Hvordan i alle dager skal man vite hva den bunten med håndklær veier vått hvis det er det? Da tar den jo ikke mye, for vått tøy er jo tungt!

Så....Er det tørt eller vått tøy som angis i det antall kg vaskemaskinen tar?

Jeg er ganske sikker på at det er tørt tøy ja

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den hadde litt høyt lydnivå? 55 decibel under vask synes jeg var litt mye. De jeg har sett på, ligger på rundt 48.

Skrevet

Vi kjøpte ny vaskemaskin for 2 år siden til 6000; og den tar 12 kg, en fra Samsung. Den er jeg veldig fornøyd med. 

Skrevet
4 minutter siden, Million skrev:

Den hadde litt høyt lydnivå? 55 decibel under vask synes jeg var litt mye. De jeg har sett på, ligger på rundt 48.

Vi har vaskerom i underetasjen, så det har ikke så mye å si..

• Liker 1
Skrevet

Har man penger til det så hvorfor ikke ? 

Om det er en veldig bra maskin å verdt prisen hadde jeg kjøpt den om jeg hadde hatt en veldig god økonomi å mye penger å bruke på slikt. 

Anonymkode: 700af...186

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

My god😱😱. Velkommen til overflodssamfunnet! 

Hva med å halvere kjøpesum og gi til fattige etc? Ironien er barn sulter i verden, mens u-lands beboere bruker 26000 på en VASKEMASKIN! Forstå det den som kan...

Anonymkode: 2cd54...c1c

Kombinaskin, ikke vaskemaskin. Du står fritt frem til å donere alt du eier og har, ingen stopper deg. 

Skal man først ha kombimaskin må man opp i pris. Vi er langt fra rike, og har ikke plass på badet til vask og tørk så sånn måtte det bli. 

Anonymkode: aae10...26f

• Liker 2
Skrevet
På 25.10.2018 den 11.15, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg går ned til 9 kg..

Hva tenker dere om denne? Aldri hørt om merket, så blir veldig usikker. 

Har en mann som er idrettsutøver, så det blir treningstøy*2 m, 6 dager i uken, samt en førskolejente og 2- klassing. Blir utrolig mye klær av det.. 

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/RPG964WEU/hotpoint-natis-vaskemaskin-rpg964weu

Det er hotpoint vi har. Meget fornøyd. Ikke samme modell da

Anonymkode: d5a25...b56

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
På 25.10.2018 den 8.22, AnonymBruker skrev:

Eller passe pris? 2 voksne og 2 små barn. 

Vår første vaskemaksin AEG-halvautomtisk  "Jernhesten"  hadde vi i 35 år utan nevneverdige problemer m/ en fantastisk sentrifuge.    Da  denne vaskemaskinen omsider måtte parkeres så valgte vi på nytt en AEG -vaskemaskin  m / 1800 omdr. på sentrifugen.   (De fleste har sentrifuge på 1400 omdr).      Fordyrelsen m/ flere omdr. vil ein på kort tid spare innatt i tørketid dersom ein nytter en tørketrommel i tillegg som bruker vel 2 kw m/ strøm.

Skrevet

Tenker man får en like god maskin for 5000kr.

Anonymkode: 2834c...c3b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker man får en like god maskin for 5000kr.

Anonymkode: 2834c...c3b

Det å lage en god vaskemaskin - altså en som varer lenge - er en kostbar øvelse. Mange mekaniske komponeneter, mye slitasje, vann og vibrasjoner. En Miele til 10.000 varer > 20 år, gir 500kr/år. En jalla til 5000 varer neppe i 10 år, altså dyrere pr år. Og mindre miljøvennlig.

Anonymkode: 464d9...0c4

• Liker 2
Skrevet

Vi har Miele, og den kostet kr 10 000 på tilbud. I etterkant har jeg tenkt at jeg kanskje kunne ha kjøpt noe rimeligere. Men den har 20 års driftsgaranti, så fordelt på 20 år, er ikke 10 000 så mye. Jeg tror også merke har en del å si når man en gang kanskje ønsker å selge den. Jeg pleier alltid å lese tester før jeg kjøper ting, og på vaskemaskin kommer stort sett alltid miele godt ut. 

Anonymkode: 5e06d...fdf

Skrevet

Har en vaskemaskin og tørktetrommel fra AEG kjøpt sammen for 10 000 i 2011. Brukes daglig. Aldri hatt problemer med noen av maskinene.

Anonymkode: 293d9...872

Skrevet (endret)
On 10/25/2018 at 9:22 AM, AnonymBruker said:

Eller passe pris? 2 voksne og 2 små barn. 

Til circa 4-5000 kr får man en vaskemaskin av bra kvalitet som holder bra i noen år. Utover det betaler man mer egentlig bare til å få noen ekstra features og bedre utseende. Men 4-5000 kr er nøk til en bra kjøp.

Hvis man følger med, 1-2 ganger i året får man kjøpe Miele sin "entry level" modeller til 5-6000 kr, som er ganske bra og nesten sikkert utlever de fleste vaskemaskiner man kunne kjøpt til samme pris.

Hust forresten at vaskemaskiner er tunge greier og koster til å flytte eller få levert en ny. Så alltid bedre til å kjøpe en gang, har lang garanti, mange år med deler tilgenglig og blir ferdig med det.

Endret av Sam3
Skrevet
På 31.10.2018 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Vi har Miele, og den kostet kr 10 000 på tilbud. I etterkant har jeg tenkt at jeg kanskje kunne ha kjøpt noe rimeligere. Men den har 20 års driftsgaranti, så fordelt på 20 år, er ikke 10 000 så mye. Jeg tror også merke har en del å si når man en gang kanskje ønsker å selge den. Jeg pleier alltid å lese tester før jeg kjøper ting, og på vaskemaskin kommer stort sett alltid miele godt ut. 

Anonymkode: 5e06d...fdf

Den har ikke 20 års garanti, den er bare «testet» for å kunne teoretisk ha en levetid på 20 år. Garantien er fem år slik som andre vaskemaskiner.

Anonymkode: e1a6a...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...