Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle! 

For nå litt over to år siden så startet jeg som lærling, der skrev jeg under en kontrakt som sa jeg skulle tjene 40% av en fagarbeiderlønn som er på 400 000 i året. I denne kontrakten hadde jeg ikke betalt lunsj, jeg hadde 7,5t arbeidstid. 

Etter jeg besto fagbrevet fikk jeg tilbudet om 100% arbeid noe jeg takket ja til, og jeg la også fram at jeg hadde krav på betalt lunsj da jeg ikke kan forlate arbeidsplassen. (Vakttelefon) Dette var også greit. 
I samtalen før jeg la frem det med lunsj ble jeg tilbudt 420 000kr i året.(Sjefen sa at jeg fikk 20 000kr i ansiennitet for at jeg hadde gjort en bra jobb og kunne jobben fra før)  
Og når jeg ser kontrakten så er årslønnen min 420 000kr. Her mener jeg lunsjen min har blitt glemt bort og at det bare står på kontrakten for pynt. Det står i kontrakten at lunsjen er betalt, men ikke sum. 
Jeg regnet ut at lunsjen i året er 24 tusen kroner. og når jeg da ble tilbudt 20 tusen ekstra mener jeg at totalt summen skal havne på 444 000kr i året. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke betalt lønn i tillegg til grunnlønnen. 

• Liker 4
Skrevet

Betalt lunsj betyr at de disponerer din tid i lunsjen og at du ikke fritt kan dra rundt og gjøre private ting. Du får ikke noe ekstra penger for det ut over årslønn. 

Anonymkode: 8471e...d38

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalt lunsj betyr at de disponerer din tid i lunsjen og at du ikke fritt kan dra rundt og gjøre private ting. Du får ikke noe ekstra penger for det ut over årslønn. 

Anonymkode: 8471e...d38

Det jeg også mener, jeg er disponibel i alle lunsjene mine og det er sjeldent jeg kan sitte en hel lunspause uten å bli forstyrret. 
Det jeg mener er at jeg får like mye utbetalt om lunsjen er betalt eller ikke. 

Skrevet
7 minutter siden, Trikken skrev:

Du får ikke betalt lønn i tillegg til grunnlønnen. 

Det forstår jeg, men jeg syns det er rart at det ikke står spesifisert noen plass i kontrakten min på hvor mye jeg får utbetalt for denne betalte lunsjpausen. 
Det fins kolleger av meg med samme fagbrev og samme årslønn, de har like mye utbetalt som meg. Men de har IKKE betalt lunsj. 

Skrevet
3 minutter siden, Heihei94 skrev:

Det forstår jeg, men jeg syns det er rart at det ikke står spesifisert noen plass i kontrakten min på hvor mye jeg får utbetalt for denne betalte lunsjpausen. 
Det fins kolleger av meg med samme fagbrev og samme årslønn, de har like mye utbetalt som meg. Men de har IKKE betalt lunsj. 

Det varierer fra arbeidsplass om de trekker for lunsj. Men det betales ikke ekstra for betalt lunsj, er heller du ikke trekkes. Om du har 7.5 arbeidstimer og da en halvtime lunsj har du jo betalt. Ellers ville du ha fått betalt for 7 timer og hatt flere  arbeidsdager.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er journalist og har betalt lønn. Hg til det er at saker alltid kan dukke opp :)

Anonymkode: 54801...f4a

Skrevet
1 minutt siden, Trikken skrev:

Det varierer fra arbeidsplass om de trekker for lunsj. Men det betales ikke ekstra for betalt lunsj, er heller du ikke trekkes. Om du har 7.5 arbeidstimer og da en halvtime lunsj har du jo betalt. Ellers ville du ha fått betalt for 7 timer og hatt flere  arbeidsdager.

Jeg er på jobb 8 timer om dagen, jeg får betalt 7,5 time. 
Jeg har ikke mulighet til å reise hjem da jeg tar av meg låsing, jeg har heller ikke mulighet til å reise bort fra jobb i lunsjen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er journalist og har betalt lønn. Hg til det er at saker alltid kan dukke opp :)

Anonymkode: 54801...f4a

Håper da inderlig det. Kjedelig med ubetalt lønn :fnise:

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, Trikken skrev:

Har man betalt lunsj har man 40 timers uker, ikke 37,5

Anonymkode: cfee9...da5

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 40 timer og får betalt for 37,5. 

Hilsen ts 

Skrevet
19 minutter siden, Heihei94 skrev:

Jeg jobber 40 timer og får betalt for 37,5. 

Hilsen ts 

Da sier du det til arbeidsgiver. At siden lunsjen ikke er betalt kan du gå et annet sted å spise lunsj.

Anonymkode: ed588...a8c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da sier du det til arbeidsgiver. At siden lunsjen ikke er betalt kan du gå et annet sted å spise lunsj.

Tingen er at jeg ikke har mulighet til å gå en annen plass å spise, samt at jeg har en telefon som ringer og gjør at jeg blir avbrutt., 

Skrevet
7 minutter siden, Heihei94 skrev:

Tingen er at jeg ikke har mulighet til å gå en annen plass å spise, samt at jeg har en telefon som ringer og gjør at jeg blir avbrutt., 

Ja, derfor må du si det til arbeidsgiver:) at om du skal ha telefonen må du få betalt lunsj elle gå en halvtime tidligere.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Heihei94 skrev:

Når du har ubetalt lunsj kan ikke arbeidsgiveren kreve at du skal være standby/tilkallingsvakt. Her må du nok snakke med din fagforening og rydde opp i kontrakten din.

Anonymkode: 99679...abf

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du har ubetalt lunsj kan ikke arbeidsgiveren kreve at du skal være standby/tilkallingsvakt. Her må du nok snakke med din fagforening og rydde opp i kontrakten din.

Anonymkode: 99679...abf

Det er sant. Det som gjør det litt vanskelig er at i min kontrakt står det at jeg har betalt lunsj, men det står at jeg jobber 37,5 timer. Mens jeg jobber 40 timer. 
Men jeg skal se hvordan jeg får lagt det frem og satser på det beste. 
Ser ikke for meg å gå opp i lønn, men få endre kontrakten slik at jeg får den rett. 

Skrevet
2 hours ago, Heihei94 said:

Jeg er på jobb 8 timer om dagen, jeg får betalt 7,5 time. 
Jeg har ikke mulighet til å reise hjem da jeg tar av meg låsing, jeg har heller ikke mulighet til å reise bort fra jobb i lunsjen. 

Du skal ha betalt for 8 timer, eller bare være på jobb i 7.5 time. Du må ta dette opp med arbeidsgiver hvordan de ønsker å løse det. Hvis du har fast lønn, og ikke timelønn, må grunnlønna di gjenspeile at du enten jobber en halvtime mer enn de andre (hvis du jobber 8 timer), eller arbeidstiden må reduseres til 7.5 uten at lønna justeres. Hvis du får timelønn skal du registrere lunsjen som arbeid. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Jeg har betalt lunsj og arbeidsdag på 37.5 time. Dette fordi 7.5 time er normal arbeidsdag, og siden lunsjen er betalt trenger jeg jo ikke jobbe en halvtime til. 

Har man ubetalt lunsj er det mest vanlig med 40 timer, hvorav 2.5 time er ubetalt lunsj. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...