Gå til innhold

Noen som bor i Oslo, men studerer i Gjøvik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med å pandle frem og tilbake?

Er det dyrt med tanke på transport?

Er det mulig i det heletatt?

Anonymkode: 6b4c6...05f

Skrevet

Alt er mulig hvis du vil. 

Jeg pendler ikke den veien, men fra Hallingdal til Lillehammer, 2.5t hver vei. Det funker det. Blir jo dyrt med drivstoff, men har heldigvis diesel. 

Anonymkode: 3ed41...cd1

Skrevet

Mange son gjør det. Går på skole i Gjøvik og bor i Oslo

Anonymkode: 90d66...70b

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Kommer ann på hvilket studie du skal, dvs om du har mye obligatorisk oppmøte. Jeg ville ikke satset på å dra dit ofte ihvertfall. Om du skal kjøre selv går det jo fort to timer hver vei, med det drivstofforbruket det tilsvarer. Pluss 100kr i bompenger, hver vei. Toget på den strekningen koster litt over 200kr med studentrabatt hver vei

Skrevet

Du kan kjøpe månedskort på NSB. Hvis du er under 30 koster studentmånedskortet 1917 kr på denne strekningen. Tur - retur koster nesten 500 kroner med studentrabatt, så hvis du skal til Gjøvik mer enn 4 ganger per måned lønner det seg å kjøpe månedskort.

Vær obs på at første tog fra Oslo ikke er på Gjøvik før kl 0900, og du må regne litt tid fra jernbanen opp til NTNU, så hvis forelesningene er obligatoriske og begynner tidlig har du et problem. 

Hva er problemet med å bo på Gjøvik når du skal studere, egentlig? 

Skrevet
4 timer siden, Ullvott skrev:

Du kan kjøpe månedskort på NSB. Hvis du er under 30 koster studentmånedskortet 1917 kr på denne strekningen. Tur - retur koster nesten 500 kroner med studentrabatt, så hvis du skal til Gjøvik mer enn 4 ganger per måned lønner det seg å kjøpe månedskort.

Vær obs på at første tog fra Oslo ikke er på Gjøvik før kl 0900, og du må regne litt tid fra jernbanen opp til NTNU, så hvis forelesningene er obligatoriske og begynner tidlig har du et problem. 

Jobber i Oslo. Vil helst bo i Oslo.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt er mulig hvis du vil. 

Jeg pendler ikke den veien, men fra Hallingdal til Lillehammer, 2.5t hver vei. Det funker det. Blir jo dyrt med drivstoff, men har heldigvis diesel. 

Anonymkode: 3ed41...cd1

Jeg har ikke bil da.

Skrevet
7 timer siden, Ullvott skrev:

Får man noe støtte fra lånekassen med tanke på reise penger da?

Skrevet

Jeg skal studere i Gjøvik neste år, men bor i Trondheim. Det er obligatorisk oppmøte ca. annen hver uke. Vurderer å flytte til Oslo for å gjøre livet litt enklere, må nemlig ta buss fra Lillehammer også 😊 så jeg synes i hvert fall det virker overkommelig, så lenge det ikke er mye obligatorisk. 

Anonymkode: 202b6...803

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man noe støtte fra lånekassen med tanke på reise penger da?

Slik som jeg forsto det kan du få noen kroner per km så lenge studiestedet er langt unna hjemkommunen. Det er ment for at studenter skal komme seg hjem til jul og sommer, og ikke for pendlere. Men mulig du får noe, det regnes ut automatisk og er ikke noe man søker om. 

• Liker 1
Skrevet

For meg var det andre veien. Pendlet 2 timer att og fram, utenom tiden jeg brukte på å finne fram til skolen i Oslo. Betalte i underkant av 2K. Det som blir problematisk er som noen andre nevnte at tidligste du kan være i Gjøvik er 09. 

Anonymkode: 6c2ad...51e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal studere i Gjøvik neste år, men bor i Trondheim. Det er obligatorisk oppmøte ca. annen hver uke. Vurderer å flytte til Oslo for å gjøre livet litt enklere, må nemlig ta buss fra Lillehammer også 😊 så jeg synes i hvert fall det virker overkommelig, så lenge det ikke er mye obligatorisk. 

TS

For det studiet jeg tenker å ta står det 

Obligatoriske aktiviteter

• "Obligatoriske arbeidskrav." Med tanke på innleveringer osv.  Det er jo forelesninger, gruppearbeid osv, men det står ingen obligatoriske oppmøter. 

På de fleste emnene. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

For det studiet jeg tenker å ta står det 

Obligatoriske aktiviteter

• "Obligatoriske arbeidskrav." Med tanke på innleveringer osv.  Det er jo forelesninger, gruppearbeid osv, men det står ingen obligatoriske oppmøter. 

På de fleste emnene. 

Obligatorisk gruppearbeid er det verste.. Da jobber man gjerne sammen flere dager i uka, og du må være der hver gang. Dette får jeg heldigvis unntak fra. Ta kontakt med NTNU og spør hvor ofte du må møte opp på det aktuelle studiet, og om du kan slippe noe obligatorisk. 

Skrevet

Er jobben eller studiet viktigst for deg? Det der høres ut som et helvetes prosjekt spør du meg. Flytt nærmere, eller vurder å studere et annet sted. Å ikke møte opp på noen forelesninger eller å kunne være med medelever (spesielt i forbindelse med gruppearbeid, som er veldig vanlig på de fleste studier) kan gi deg noen tøffe år. 2K i måneden høres også rimelig pricey ut.

Anonymkode: 38d40...024

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...