AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Trenger er råd og to kanskje ti og .. Min svigerfar er «gift» med min svigermor. Min svigermor ligger på et aldershjem og er kraftig dement og ikke med i denne verden . Min svigermor har vært syk de siste 30 årene.Min svigerfar har vært pleier for sin kone å hatt henne hjemme helt til de siste 5 årene. Han har tatt godt vare på henne da se bodde sammen . Men så kommer twisten . Min svigerfar har møtt en ny dame. Er blitt samboer med henne men er fortsatt gift med svigermor .Han har nå flyttet 6 timer unna sin kone. Han besøker henne ikke mer. Sender henne ikke blomster på bursdager ,ingen julegaver . På 6 mnd så har han besøkt henne 2 ganger .Er besøk på 15-30 min . Svigerfar har også 4 barnebarn som han heller ikke besøker mer . Hans nye damer liker ikke at han besøker henne eller barnebarna uten at hun er enig .Hans nye dame forlanger når han snakker med sin sønn (min mann altså) så må han snakke på høyttaler . Den nye damen setter alle opp mot hverandre og er meget kontrollende og styrete. Den nye damen til svigerfar hater mer fordi jeg ikke wr enig med henne. Og jeg sier henne imot .Den nye damen er ingen god person . Min mann ble nå nylig formynder for sin mor .Grunnet mannen ikke tar vare på henne lenger(altså sin kone) . Så nå bestillte min mann tilgang til bankkontoen hennes for å kunne Styre pengene så hun kan få kjøpe seg ting og tang som hun vil ha. På 2 mnd så har min svigermor hatt 100kr i en konvolutt på gamlehjemmet . Men til våres store forskrekkelse så er mannen hennes (svigerfar ) inne på kontoen og tar penger . På 6 mnd så har han overført 50.000 til sin egen konto. Min mann har konfrontert sin far og lurt på hva pengene er blitt brukt til ,siden han må levere regnskap når man sitter som formynder . Det kunne han ikke svare på . Hans far ble fly forbanna og skal nå ringe til fylkesmannen og få fjernet min mann som formynder til sin mor. Fordi svigerfar mener sønnen sniker. Men en formynder skal iverta det økonomiske ansvaret. Ikke missbruke.Men nå vil altså svigerfar at min mann (hans sønn) ikke skal være formynder mer for da får ikke han ta penger fra henne mer. synes detter er så dårlig gjort . Sykehjemmet tar ca 70% av svigermor sin trygd så de skarve tusen lappene hun sitter igjen med må hun da få ha selv. Uten at hennes mann skal ta de. Hva gjør vi nå?? beklager for en kanslje litt rotete tråde .. men er rimelig frustrert og forbanna . Anonymkode: 8caea...cbc 1
Chablis Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Dere kutter kontakten og anmelder. For et jævla svin! Ring gjerne fylkesmann og forklar saken også. Stjele penger fra folk som ikke kan passe seg selv, fy søren så lavmål! 16
Chablis Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Og selvsagt, kutt alle hans tilganger umiddelbart! 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Ts: vi har sperrer alle tilganger. Anonymkode: 8caea...cbc 9
Duff Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 Kontakt fylkesmannen. Om du ikke når frem kontakter du advokat. 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 Hvilke ting og tang er det hun vil ha, når hun er kraftig dement og ligger der helt vekke? Hvis de har vært gift så lenge, så har de vel felleseie? Synes kanskje ikke det er så rart at svigerfar vil leve litt etter å ha vært pleier så veldig lenge. Selv om han uheldigvis har valgt en dårlig dame. Anonymkode: b8920...631 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke ting og tang er det hun vil ha, når hun er kraftig dement og ligger der helt vekke? Hvis de har vært gift så lenge, så har de vel felleseie? Synes kanskje ikke det er så rart at svigerfar vil leve litt etter å ha vært pleier så veldig lenge. Selv om han uheldigvis har valgt en dårlig dame. Anonymkode: b8920...631 Selv om hun er på institusjon så har hun behov som hun må dekke selv. Klær f.eks. Det blir slitasje på de selv om hun er "helt vekk" Medisiner, toalettsaker, frisør, sko, fotpleier, legebesøk. Lista kan bli ganske lang hvis man begynner å regne. At svigerfar vil leve livet nå er helt greit, men å forsyne seg av hennes eller deres felles konto er ikke greit. De pengene har han sikkert brukt på den nye dama også, han virker ganske kuet siden han lar henne dirigere han og hans liv. Anonymkode: a7b0b...ca3 10
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #8 Skrevet 25. oktober 2018 Det er selvsagt ikke greit å forsyne seg av deres felles konto, der burde din svigerfar ha snakket med barna sine, og særlig da sønnen som nå er formynder. Ut fra det ts skriver har ikke svigerforeldrene noe felles hjem lengre, men står deres gamle hus/leillighet tomt så må jo disse utgiftene dekkes (om de begge eier), likedan kan det være utgifter som stell av gravplass til din svigermors familie osv. Likevel er summen veldig høy, og siden din svigerfar har fått ny dame bør han ikke disponere felles konto uten å ha tatt et slags oppgjør med formynder/barna sine. Anonymkode: ada31...a35 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 Kan det være at svigerfar fortsatt er gift med svigermor for å sikre seg at han får etterlattepensjon? Hun nye damen virker ganske dominerende, så hun hadde vel neppe godtatt at han fortsatt er gift hvis det ikke var økonomisk gevinst ved det. Anonymkode: a7b0b...ca3 4
Eliza Doalot Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg er ikke så sikker på om svigerfar egentlig har gjort noe galt her, juridisk sett. De har sannsynligvis felleseie, og jeg mener det er helt innafor ( i alle fall juridisk sett) at svigerfar disponerer svigermors midler når hun er i den tilstanden hun er, så lenge de er gift. Om det er moralsk riktig, all den tid svigerfar nå har ny samboer kan sikkert diskuteres, men hverken fylkesmannen eller politiet vil gripe inn for manglende moral. Eier svigerforeldrene noe sammen? Hus, hytte? I så fall er det jo ikke urimelig at også svigermor betaler driftsutgifter for dette? At svigerfars nye samboer er ei røy er saken uvedkommende. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #11 Skrevet 25. oktober 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er selvsagt ikke greit å forsyne seg av deres felles konto, der burde din svigerfar ha snakket med barna sine, og særlig da sønnen som nå er formynder. Likevel er summen veldig høy, og siden din svigerfar har fått ny dame bør han ikke disponere felles konto uten å ha tatt et slags oppgjør med formynder/barna sine. Anonymkode: ada31...a35 Hvis svigerfar ikke vet at sønnen er blitt formynder, så bruker han vel igrunn sine egne penger? Sålenge svigerfar lever og ikke er umyndiggjort, så behøver han slett ikke konsultere sine barn hva han skal bruke pengene sine på. Svigerfar kan forsyne seg så mye han vil av felles konto, uansett sum, uten å snakke med barna, uavhengig av om han har ny kjæreste. Det barna eventuelt kan gjøre, er å igangsette separasjon/skilsmisse og så få delt boet for å sikre svigermor. Slik at det ikke er noe felles penger mer. Anonymkode: b8920...631 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 Dette må din mann ta tak i som verge. Det kan godt hende det ikke er noe ulovlig (juridisk underslag) i dette, da svigerfar sitter i uskiftet bo, og har fellesøkonomi med sin kone. Han disponerer i så fall disse poengene. Men siden din mann har blitt verge (og ikke svigerfar, som er det vanlige), må din mann se til at hans mor penger blir brukt i hennes interesse. Men halvparten av pengene er jo hans fars, og din mann disponerer ikke dem fritt heller. Ny samboer er åpenbart ikke i svigermors interesse. Jeg ville hørt med fylkesmannen og eventuelt med jurist. Både din mann og svigerfar er part i saken om hvem som skal være verge/formynder, og det er åpenbart at din mann er bedre skikket til å ivareta hennes interesser for tiden, så jeg tror ikke svigerfar klarer å endre det vedtaket. Men konflikten kan føre til at det blir opprettet offentlig verge (men det kan vøære greit i denne situasjonen). Din mann må også vurdere sitt forhold til sin far, å bråke om 50 000,- vil jo ikke bedre familierelasjonen. Du bør støtte din mann hjemme, men holde deg unna samtaler med svigerfar, ny samboer, fylkesmann eller institusjon. Har din mann søsken? De er også part i denne saken. Anonymkode: dd9eb...d2c 1
Eliza Doalot Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må din mann ta tak i som verge. Det kan godt hende det ikke er noe ulovlig (juridisk underslag) i dette, da svigerfar sitter i uskiftet bo, og har fellesøkonomi med sin kone. Han disponerer i så fall disse poengene. Men siden din mann har blitt verge (og ikke svigerfar, som er det vanlige), må din mann se til at hans mor penger blir brukt i hennes interesse. Men halvparten av pengene er jo hans fars, og din mann disponerer ikke dem fritt heller. Ny samboer er åpenbart ikke i svigermors interesse. Jeg ville hørt med fylkesmannen og eventuelt med jurist. Både din mann og svigerfar er part i saken om hvem som skal være verge/formynder, og det er åpenbart at din mann er bedre skikket til å ivareta hennes interesser for tiden, så jeg tror ikke svigerfar klarer å endre det vedtaket. Men konflikten kan føre til at det blir opprettet offentlig verge (men det kan vøære greit i denne situasjonen). Din mann må også vurdere sitt forhold til sin far, å bråke om 50 000,- vil jo ikke bedre familierelasjonen. Du bør støtte din mann hjemme, men holde deg unna samtaler med svigerfar, ny samboer, fylkesmann eller institusjon. Har din mann søsken? De er også part i denne saken. Anonymkode: dd9eb...d2c Svigerfar sitter ikke i uskiftet bo. Svigermor lever, og svigermor og -far er fortsatt gift. 3
Luckiness Skrevet 26. oktober 2018 #14 Skrevet 26. oktober 2018 Din mann må ta kontakt med Fylkesmannen og fortelle om denne problemstillingen. Han vil så få råd og evt. hjelp til å håndtere dette. Det er ikke slik at din svigerfar kan bestemme at din mann ikke kan være økonomisk verge for din svigermor. Er det veldig krevende og spesielle forhold (noe det virker som her) innad i familien kan det være greit å få en offentlig verge. Da er det ingen i familien som forvalter pengene, dermed unngår dere også klinsj mellom familiemedlemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #15 Skrevet 26. oktober 2018 Om dette er en felles konto for dine svigerforeldre ville jeg i alle fall overført halvparten av midlene til en annen konto i din svigermors navn, før han evt. tømmer hele kontoen. Anonymkode: c7d04...67a 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #16 Skrevet 26. oktober 2018 25 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Svigerfar sitter ikke i uskiftet bo. Svigermor lever, og svigermor og -far er fortsatt gift. Det var det jeg mente. Boet er ikke, og kan ikke, skiftes nå, ikke uten skillsmisse. Og det spørs da på om skilsmisse er i svigermors interesse (ikke bare økonomisk, men psykisk/fysisk). Man kan ikke bli skilt uten eget samtykke, og det kan være vel så belastende for henne å bare få vite at hun skal bli skilt, enn å miste 50 000 kroner. Det spørs hvor dement hun er, men opplyses må hun. Sønnen må som verge ivareta alle morens interesser, ikke bare de økonomiske. Anonymkode: dd9eb...d2c
Eliza Doalot Skrevet 26. oktober 2018 #17 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var det jeg mente. Boet er ikke, og kan ikke, skiftes nå, ikke uten skillsmisse. Og det spørs da på om skilsmisse er i svigermors interesse (ikke bare økonomisk, men psykisk/fysisk). Man kan ikke bli skilt uten eget samtykke, og det kan være vel så belastende for henne å bare få vite at hun skal bli skilt, enn å miste 50 000 kroner. Det spørs hvor dement hun er, men opplyses må hun. Sønnen må som verge ivareta alle morens interesser, ikke bare de økonomiske. Anonymkode: dd9eb...d2c Jeg er helt enig med deg i dette. Når jeg påpekte det med uskifte, så var det fordi i at et uskifte er det andre hensyn som må tas. I et uskifte kan arvingene kreve at boet ikke forringes i vesentlig grad. I denne saken har (de fremtidige) arvingene ingen rettigheter, fordi alle involverte fortsatt er i livet. Jeg synes forslaget om å ta kontakt med fylkesmannen er veldig godt. Kanskje først og fremst for å få informasjon om hvilke rettigheter svigerfar har. Som nevnt tidligere, tror jeg ikke nødvendigvis han har gjort noe galt. I forhold til regnskapet vergen må lever, kan det være at det kan løses så enkelt som å forklare at midlene er overført til ektefelle. Jeg nevnte noe om det moralske i det første innlegget mitt. Jeg har tenkt litt mer på det. Svigerfar har levd i 30 år med en demenssyk ektefelle, med alle de belastningene og påkjenningene det medfører. I følge TS stelte han svigermor godt. Når han er i slutten av livet (antakelse basert på opplysningene i HI, alder 75+?), har svigermor blitt så¨syk at han ikke lenger kan gjøre noe for henne, finner han en en ny livsledsager. Ja, teknisk sett er han utro, men svigermor er i følge HI ikke lenger mentalt tilstede i denne verden, og lider vel antakelig ingen nød av det. Det er et absolutt krav at svigermor har tilstrekkelig midler tilgjengelig til at hun kan få det hun trenger. Utover det synes jeg faktisk det er helt ok at svigerfar bruker de fellesmidlene de har på hva han måtte ønske. Jo mer jeg tenker på det, jo mer unner jeg ham faktisk det. Og for å presisere det igjen, at svigerfars samboeren er ei røy er ikke et moment i denne saken. Endret 26. oktober 2018 av Eliza Doalot
Trollmora Skrevet 26. oktober 2018 #18 Skrevet 26. oktober 2018 Skjønner ikke helt dette jeg....Hvis det er en felles konto mellom svigermor og svigerfar har vel han full råderett over pengene der inne? 1
Apis Skrevet 26. oktober 2018 #19 Skrevet 26. oktober 2018 Kanskje greit og få tak i en nøytral verge som ikke har relasjoner til familien? 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #20 Skrevet 26. oktober 2018 Ts her 😊 takk for alle svar 😊 svigerfar er fortsatt gift med svigermor. Så svigerfar er utro . svigermor og svigerfar har ikke felles konto. Det er svigerfar som har bedt sin sønn om å verge verge så de fylte ut papirene sammen. Men det svigerfar ikke var klar over er at det skal inn et regnskap til fylkesmannen . Svigerfar har vært inne på sin kones konto og tømt den for penger,samt overfører trygden hennes til sin konto. Min svigermor får ikke penger av sin mann. Han bruker de på sine nye kone til reiser etc . De koster å bo på et gammle hjem så de få tusenlappene som er igjen etter at gamlehjemmet er blitt betalt må hun ha selv. Til frisør,fotpleie ,klær etc. Min svigerfar har vært å hentet alle smykkene som var svigermor sine som hun har fått i gaver opp gjennom årene .sikkert han som har betalt mye av smykkene .Men de var nå alikevel hennes . De er nå borte ,men gitt til den nye damen. Svigermor er kraftig dement og litt til men hun glimter til innimellom og spørr da etter sin mann. Han har ikke besøkt henne mer en 2 ganger på ca 6mnd. Min svigerfar har snakket med fylkesmannen om fjerning av verge . Da fikk han beskje fra fylkesmannen å fjerne en verge var ikke noe problem . Måtte ta kontakt med fastlegen og friskemld svigermor . Så nå styrer svigerfar på å ringer fastlegen for å frisk mld svigermor som har vært senil /dement de siste 30 årene ..Fastlegen vil jo selvsagt ikke friskmelde min svigermor. Svigerfar er altså rasende på sin sønn (verge) for det blir satt spørsmål om hva pengene er blitt brukt til ,om han har kvittering. Min mann har nå forlangt at hans far (min svigerfar ) får levere inn skilsmisse papirer ,selge leiligheten og bilen og gjøre opp boet. Da får svigermor sin del og svigerfar sin del. Da får han disponere sin del som han vil. Og svigermorsin del får stå i fred. Svigerfar handler ikke tråd med hva som er svigermor sitt beste. «For jeg er ferdig med henne»hva det han svarte oss. Min mann har ingen søsken han er enebarn. Jeg som Ts diskutere ikke dette med lege,fylkesmann eller noe instans.Jeg backer opp å støtter min mann på hjemme bane. Samt har vi støtte i tanter og onkler også som mener at nå er grensen nådd for det svigerfar har gjort . Anonymkode: 8caea...cbc 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå