Gå til innhold

Hvordan funker dette med feriepenger når man slutter i en jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet i en jobb i juli. Fikk siste ordinære lønn utbetalt i juli, og feriepenger i august. Jeg begynte samtidig i ny jobb 1.august, og fikk lønn fra de i august. På lønnsslippen fra gamlejobben står det at jeg ble trukket 35% skatt. Men jeg er så redd for å få baksmell, da jeg fikk det sist gang jeg byttet jobb (men det er 8 år siden). Noen som kan noe om dette? 

Har spurt HR der jeg jobber nå men hun jeg snakket med visste ikke så mye om det. Jeg ba om ekstra trekk i november på lønn + at i gamlejobben trakk de 500 kr ekstra i mnd, så håper derfor jeg ikke får baksmell. 

Noen som kan noe om dette? Jeg trodde det var vanlig å få utbetalt feriepenger året etter, for å unngå 50% skatt eller baksmell?

Anonymkode: 950e3...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når feriepenger utbetales i ferieåret er de trekkfri, dvs at det ikke gjøres forskuddstrekk i dem. De er ikke skattefrie, men skatten dekkes av forskuddstrekk gjort resten av året.

Når arbeidstaker slutter skal opptjente feriepenger utbetales. Da utbetales feriepengene i opptjeningsåret, og det er derfor ikke gjort tilstrekkelig forskuddstrekk resten av året til å dekke denne skatten. Derfor trekkes det skatt direkte.

Når man får utbetalt store beløp ifm arbeid som det ikke er tatt høyde for når forskuddstrekket ble beregnet, er det risiko for at man får inntekt på et høyere trinn (trinnskatt, tidligere toppskatt) enn antatt). Dermed blir ikke den beregnede forskyddsskatten tilstrekkelig. 

Det er lurt å gå inn på skatteetatens side og legge tallene dine inn i en skattekalkulator. Da får du svar på om du skatter tilstrekkelig, og eventuelt korrigere.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Når feriepenger utbetales i ferieåret er de trekkfri, dvs at det ikke gjøres forskuddstrekk i dem. De er ikke skattefrie, men skatten dekkes av forskuddstrekk gjort resten av året.

Når arbeidstaker slutter skal opptjente feriepenger utbetales. Da utbetales feriepengene i opptjeningsåret, og det er derfor ikke gjort tilstrekkelig forskuddstrekk resten av året til å dekke denne skatten. Derfor trekkes det skatt direkte.

Når man får utbetalt store beløp ifm arbeid som det ikke er tatt høyde for når forskuddstrekket ble beregnet, er det risiko for at man får inntekt på et høyere trinn (trinnskatt, tidligere toppskatt) enn antatt). Dermed blir ikke den beregnede forskyddsskatten tilstrekkelig. 

Det er lurt å gå inn på skatteetatens side og legge tallene dine inn i en skattekalkulator. Da får du svar på om du skatter tilstrekkelig, og eventuelt korrigere.

Takk for svar @Eliza Doalot. Jeg prøvde å ringe Skatteetaten men er jo umulig å komme gjennom. Og de svarer ikke på mail. Jeg tror kanskje det vil gå bra siden jeg som sagt betalte 500 kr ekstra i mnd i skatt fra januar til juli, og at jeg unngår halv skatt i november ved å heller betale inn ekstra skatt. Syns bare det er rart at feriepenger utbetales samme år man slutter i en jobb, det skaper jo bare problemer om man får skattesmell.. 

Anonymkode: 950e3...d4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...