Gå til innhold

Dra hjem tidligere, sykt barn dager.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har en arbeidstaker som har brukt opp alle sine syktbarn dager. De fleste av disse dagene har hun gått klokken 13.00 istedet for 15.00.  

Jeg har spurt lønnsansvarlig om å gå tidligere vil betyr 1 hel sykt barn dag og fått svar «Ja».

Nå har barnet fått lungebetennelse og hun har måtte gå klokken 13.00 i 2 uker på rad. Hun spurte meg i dag om jeg heller kunne registrere alle disse dagene hvor hun har dratt klokken 13.00, som 1.5 timersfravær (da hun ikke tar pauser disse dagene). 

Altså la oss si disse 2 ukene blir da 10 arbeidsdager, og 1,5 timer for disse dagene summert sammen tilsvarer da 15 timer, som igjen tilsvarer 2 dager fravær.

men i følge lovverket så har hun brukt 10 syktbarndager disse 2 ukene, men hun vil ha dem registrert som kun 2 dager.

før denne perioden på 2 uker nå, har hun allerede hatt sykbarndager hele 6 ganger tidligere. Noen har hun vært borte hele dager andre igjen gått klokken 13.00

Grunnen til at hun drar klokken 13, er fordi mannen hennes er selvstendignæringsdrivene og kan ikke ta ut syktbarn-dager fordi han er avhengig av å være på jobb. Instruktør for en gruppe mennesker. Og han starter da på jobb klokken 14.00 og dermed må hun gå hjem klokken 13.00 og ta over.

Hennes 10 sykt barn dager ble faktisk brukt opp fredag forrige uke, og hele denne uken har hun altså gått hjem klokken 13.00 selvom disse dagene som sagt er brukt opp.

Dette fordi vi gjorde en muntlig avtale om at hvis hun gikk 13.00 kunne hun heller addere disse timene hun har dratt tidlig til å utgjøre en ekstra vakt hver gang timene når 4 eller 8 timer og da vil jeg fjerne hele den dagen markert som som sykt barn og hun vil da få en sykt barn dag tilgjengelig igjen.

hvordan løser jeg dette uten å gjøre henne lei seg, for hun vil vel tenke at «åhh da kunne jeg like gjerne bare ha blitt hjemme hele dagen istedet for å dra klokken 13.00 alle disse dagene når du først skal registrere dem som sykt barn»

Kan også legge til at når vedkommende går fra jobb, vil hennes arbeidsoppgaver måtte erstattes av andre. La oss for eksempel si at hun sitter i kassen i en matbutikk og når kasserer går klokken 13.00 så må fruktansvarlig, sjefen og meieriansvarlig rulere på å sitte i kassen disse 2 timene. Og ingen sier ja til å jobbe kun 2 timer hvis man ringer etter ringevikar.. de andre ansatte har fortalt om en stressende arbeidsdag hvor de i en lengre periode nå har måtte utføre arbeidsoppgaver som egentlig ikke angår dem, men også at de da blir forsinket til deres arbeidsoppgaver.

Anonymkode: 72a91...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må jo følge lovverket. hun kan vel skaffe en sykemelding for barnet? 

Anonymkode: bb6f6...35a

• Liker 9
Skrevet

Hadde følgt loven som arbeidsgiver her jeg. Eventuelt hadde jeg gitt arbeidstaker alternativet at hun blir trekt i lønn for den 1.5 timen eller hun hadde fått jobbe en ev to lørdager tilsvarende timer hun har fått gå tidligere.  Arbeider hun lørdagen hadde jeg ju "spart" timer og lønn på ekstrahjelp. Dette forutsatt at ekstrahjelpene ikke har fastsatte timer de har krav på. 

Hadde ikke brutt loven med å "jukse" med dagene.

Anonymkode: 13ddc...b97

• Liker 4
Skrevet

Enig med de over.

Tenker også at hvis du begynnerå gi etter for juks, så kan flere komme etter og kreve det samme. 

Anonymkode: a1be2...dfd

• Liker 1
Skrevet

Som arbeidsgiver kan en fint velge å gi de ansatte mulighet til å benytte halve sykt barn dager. Og helt ærlig skulle vel det bare mangle i dette tilfellet. 

Jeg har selv flere småbarnsforeldre ansatt, og jeg er bare glad for at de møter på jobb de timene de har mulighet. De får selvfølgelig lov å benytte halve dager.

Anonymkode: a9da9...8fa

• Liker 30
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg har en arbeidstaker som har brukt opp alle sine syktbarn dager. De fleste av disse dagene har hun gått klokken 13.00 istedet for 15.00.  

Jeg har spurt lønnsansvarlig om å gå tidligere vil betyr 1 hel sykt barn dag og fått svar «Ja».

Nå har barnet fått lungebetennelse og hun har måtte gå klokken 13.00 i 2 uker på rad. Hun spurte meg i dag om jeg heller kunne registrere alle disse dagene hvor hun har dratt klokken 13.00, som 1.5 timersfravær (da hun ikke tar pauser disse dagene). 

Altså la oss si disse 2 ukene blir da 10 arbeidsdager, og 1,5 timer for disse dagene summert sammen tilsvarer da 15 timer, som igjen tilsvarer 2 dager fravær.

men i følge lovverket så har hun brukt 10 syktbarndager disse 2 ukene, men hun vil ha dem registrert som kun 2 dager.

før denne perioden på 2 uker nå, har hun allerede hatt sykbarndager hele 6 ganger tidligere. Noen har hun vært borte hele dager andre igjen gått klokken 13.00

Grunnen til at hun drar klokken 13, er fordi mannen hennes er selvstendignæringsdrivene og kan ikke ta ut syktbarn-dager fordi han er avhengig av å være på jobb. Instruktør for en gruppe mennesker. Og han starter da på jobb klokken 14.00 og dermed må hun gå hjem klokken 13.00 og ta over.

Hennes 10 sykt barn dager ble faktisk brukt opp fredag forrige uke, og hele denne uken har hun altså gått hjem klokken 13.00 selvom disse dagene som sagt er brukt opp.

Dette fordi vi gjorde en muntlig avtale om at hvis hun gikk 13.00 kunne hun heller addere disse timene hun har dratt tidlig til å utgjøre en ekstra vakt hver gang timene når 4 eller 8 timer og da vil jeg fjerne hele den dagen markert som som sykt barn og hun vil da få en sykt barn dag tilgjengelig igjen.

hvordan løser jeg dette uten å gjøre henne lei seg, for hun vil vel tenke at «åhh da kunne jeg like gjerne bare ha blitt hjemme hele dagen istedet for å dra klokken 13.00 alle disse dagene når du først skal registrere dem som sykt barn»

Kan også legge til at når vedkommende går fra jobb, vil hennes arbeidsoppgaver måtte erstattes av andre. La oss for eksempel si at hun sitter i kassen i en matbutikk og når kasserer går klokken 13.00 så må fruktansvarlig, sjefen og meieriansvarlig rulere på å sitte i kassen disse 2 timene. Og ingen sier ja til å jobbe kun 2 timer hvis man ringer etter ringevikar.. de andre ansatte har fortalt om en stressende arbeidsdag hvor de i en lengre periode nå har måtte utføre arbeidsoppgaver som egentlig ikke angår dem, men også at de da blir forsinket til deres arbeidsoppgaver.

Er det mulig å foreslå at hun går ned i stillingsprosent for så å tilpasse kortere dager slik at hun kan gå hjem uten å bryte reglene?

• Liker 1
Skrevet

Mener det står om dette på nav jeg, at man kan bruke timer og samle opp til dager. Vil jo gjelde i mange tilfeller det... 

Anonymkode: 3efab...aaf

• Liker 4
Skrevet

Her må du sjekke regelverket .. jeg jobber på sykehus .. om jeg går hjem etter kl. 12 grunnet sykt barn så regnes det ikke som sykt barn dag ..  

• Liker 9
Skrevet

Jeg jobber som leder i stor kommune. Vi praktiserer også halv dag syke barn dager. Det er enten hel eller halv syke barn dager.

Anonymkode: bb229...cac

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som arbeidsgiver kan en fint velge å gi de ansatte mulighet til å benytte halve sykt barn dager. Og helt ærlig skulle vel det bare mangle i dette tilfellet. 

Jeg har selv flere småbarnsforeldre ansatt, og jeg er bare glad for at de møter på jobb de timene de har mulighet. De får selvfølgelig lov å benytte halve dager.

Anonymkode: a9da9...8fa

Halv dag vil jo fortsatt utgjøre full kvote da hun hele denne uken går over kvoten.. men kanskje dette var en bra løsning? For sånn her er hun akkurat over kvoten og vi trenger derfor ikke å stresse mer over flere dager og da kan mannen ta over syke dager.

Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er det mulig å foreslå at hun går ned i stillingsprosent for så å tilpasse kortere dager slik at hun kan gå hjem uten å bryte reglene?

God ide. Alle de som ikke er A4 i arbeidslivet må tilpasse seg ( gå ned i stilling eller slutte), Gud forby at man skal være fleksibel overfor arbeidstakerne sine. 

Anonymkode: 03fec...36c

• Liker 17
Skrevet

Synes ikke du skal trekke hel dag. Det er ikke riktig at hun skal jobbe 6 timer om dagen og likevel bli trukket en hel dags fravær. Trekk halv dag eller trekk overtidstimer 

Anonymkode: 6f5b0...78f

• Liker 15
Skrevet

Hos oss trekkes ikke sykt varn dager om man går hjem etter 12. Sjekk regelverket. Når det er sagt, hvem er sammen med barnet frem til klokken 13? Om barnet har lungebetennelse kan ikke barnet være i barnehage. Hos oss har man også krav på sykt barn dager, uten lønn da selvsagt.

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ille at hennes fravær går utover de andre ansatte da. Ihvertfall når det ikke er snakk om en og annen gang, men ofte.

Kan du ts overta hennes jobb sånn at det ikke går utover de andre? 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ille at hennes fravær går utover de andre ansatte da. Ihvertfall når det ikke er snakk om en og annen gang, men ofte.

Kan du ts overta hennes jobb sånn at det ikke går utover de andre? 

Jeg har jo også mine oppgaver som sjef, og kan ikke bare sitte i «kassen» 2 timer hver dag i 2 uker.

apropos, hvordan er det med sykt barn utover 3 dager i strekk? Lønnsansvarlig er på ferie ut måneden, får ikke spurt henne.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Hos oss trekkes ikke sykt varn dager om man går hjem etter 12. Sjekk regelverket. Når det er sagt, hvem er sammen med barnet frem til klokken 13? Om barnet har lungebetennelse kan ikke barnet være i barnehage. Hos oss har man også krav på sykt barn dager, uten lønn da selvsagt.

Står jo i innlegget at det er faren som er hjemme med barnet til 13, da han begynner på jobb (som selvstendig næringsdrivende) kl 14

Anonymkode: e83c7...269

• Liker 8
Skrevet

Syntes du gjør deg veldig vanskelig. Om du trekker henne for en halv sykt barn dag, så har du jo faktisk fått mer enn du skulle ha. Gitt at hun jobber 8-16 og går kl 13, så har hun jo faktisk jobbet mer enn en halv dag og du vinner på det selv der. 

• Liker 16
Skrevet

Der jeg har jobba har vi alltid praktisert halve sykt barn-dager om foreldrene deler dagen i to. Det er full mulighet til det i lovverket. Jeg tenker det er noe arbeidsgiver bør tilrettelegge for. (Og jeg har ingen barn selv). 

Anonymkode: 960bc...ab7

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo også mine oppgaver som sjef, og kan ikke bare sitte i «kassen» 2 timer hver dag i 2 uker.

Så du tar det ikke på alvor at den ene ansattes fravær går utover de andre. 

Tror du dette er bra for arbeidsmiljøet? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...