Gå til innhold

Utdanningsmessa på Hellerudsletta. Burde Osloskolene ha egne tider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor et stykke utenfor Oslo og ungdomsskolen busset 10 klasse inn der denne uka. Litt av hva den klassen opplevde.

Ungdomsgjeng krevde å få jakka til en. Ungdomsgjeng krevde å lua til en annen. Tredjemann ble forsøkt frastjålet sekken sin av en gjeng gutter.

To ble slått fordi de ikke ville gi dem eiendeler. Av de jeg veit om ble altså 30% av guttene i denne klassen forsøkt ranet og 20% slått.

Mitt forslag er at Osloskolene er der alene. Disse gjengene går muligens etter ungdommer de ikke vil møte igjen (utenbygds elever) . Ungdommer utenfor Oslo er ikke nødvendigvis vant til at slike tilstander og tar ikke forhåndsregler som gå med billige klær, alltid gå i grupper og gå rundt disse gjengene. Regner med at andre osloungdommer er vant til slike tilstander og kan unngå dem lettere. De er vant til jungelens lov, dominans i antall og gjengtilstander.

Tror det beste hadde vært å separere etter skolekretser så kan de få med seg utdanningsinfo uten å bli ranet.

Anonymkode: edb3d...66d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler: dette er faktisk noe av det fjerneste jeg har lest her inne :ler: Beklager, men jeg får veldig «Oslo er så faaaaali» lest med skikkelig Ludvig-uttale-vibber av deg..

Jeg har vært lærer på ungdomstrinnet i Oslo i snart 15 år. Jeg har jobbet på flere forskjellige «belastede» skoler på østkanten, og jeg har også vært på Utdanningsmessen med elever flere ganger. Aldri noen sinne (verken på skolen, på Hellerudsletta eller andre steder vi har vært på tur) har jeg opplevd tilstander lik de du har skissert her. Ja, de kan være bråkete, brautende og «voldsomme» noen av de (men det har jeg jammen opplevd med ungdom utenbysfra også). Men ransforsøk, slåsskamp osv- og attpåtil i en sånn skala- høres helt fullstendig usannsynlig ut, og gir meg som sagt inntrykk av at du bare er ute etter å fremstille Oslo og Oslo-folk i så negativt lys som mulig.

Anonymkode: 78f27...d9a

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

:ler: dette er faktisk noe av det fjerneste jeg har lest her inne :ler: Beklager, men jeg får veldig «Oslo er så faaaaali» lest med skikkelig Ludvig-uttale-vibber av deg..

Jeg har vært lærer på ungdomstrinnet i Oslo i snart 15 år. Jeg har jobbet på flere forskjellige «belastede» skoler på østkanten, og jeg har også vært på Utdanningsmessen med elever flere ganger. Aldri noen sinne (verken på skolen, på Hellerudsletta eller andre steder vi har vært på tur) har jeg opplevd tilstander lik de du har skissert her. Ja, de kan være bråkete, brautende og «voldsomme» noen av de (men det har jeg jammen opplevd med ungdom utenbysfra også). Men ransforsøk, slåsskamp osv- og attpåtil i en sånn skala- høres helt fullstendig usannsynlig ut, og gir meg som sagt inntrykk av at du bare er ute etter å fremstille Oslo og Oslo-folk i så negativt lys som mulig.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/flere-slasskamper-pa-stor-yrkesmesse-for-ungdom-_-en-sendt-til-sykehus-1.14264214

Dette var dagen etter mitt barn var der.

Men siden DU aldri har opplevd det så er det vel greit??

Sette oslogutta i et dårlig lys?? Det lyset har de vel satt på seg selv, helt uten støtte. Men hvis du mener det ikke skal snakkes om så si det da...

• Liker 3
Skrevet

Sitat:

Den startet på tirsdag, og siden da har det vært flere voldshendelser der.

På tirsdag var det totalt seks hendelser. På onsdag var det fem hendelser og på torsdag, i dag, har det vært totalt tre hendelser.

Ingen av sakene i mitt første innlegg ble "tatt tak i" eller registrert. Så mørketallene er nok store. 

Kanskje man burde erkjenne at endel Oslo skoler har et problem og at konsekvensene burde være å holde dem unna til de slutter å plage andre. Alternativ at skolene holder de voldelig på skolen og gir dem et alternativ. Synd at det har blitt sånn, men nå er det realiteten.

• Liker 3
Skrevet

Åh det er så deilig når PK - sosionom typer blir konfrontert med harde, brutale fakta. Håper ungdommen som er rammet får en god bedring da.

Anonymkode: ddd24...df0

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jeg tror de klarer å sette seg selv i et dårlig lys helt selv altså.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/G1ReWQ/Planla-slassing-pa-elevmesse--kaos-pa-Hellerudsletta

Sitat

Én kjørt til Ahus med hodeskader og fire ungdomsskoleelever hanket inn av politiet etter masseslagsmål på Hellerudsletta.

Anonymkode: 515a0...26c

• Liker 1
Skrevet

Planlagt slåssing. De burde jo funnet ut hvem som planla dette og nektet de å dra. Er så idiotisk. Hadde ungene mine vært med på noe sånt hadde jeg blitt fly forbanna.

Anonymkode: eb21d...30d

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Åh det er så deilig når PK - sosionom typer blir konfrontert med harde, brutale fakta. Håper ungdommen som er rammet får en god bedring da.

Anonymkode: ddd24...df0

Hva mener du?

Anonymkode: 4fddd...f63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...