Gå til innhold

Hva syns du om fontenehuset? Dine erfaringer med fontenehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine erfaringer med fontenehus? Personlig syns jeg det er en vanskelig arena å danne nye vennskap og bekjentskap på, men ser ut som mange der har klart det. Hva er dine meninger om fontenehus?

Anonymkode: 4e8b4...622

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt for ustrukturert ang hvilke oppgaver man skal ha så jeg blir sittende å gjøre ingenting, men veldig sosialt

Skrevet
10 minutter siden, aiba skrev:

Litt for ustrukturert ang hvilke oppgaver man skal ha så jeg blir sittende å gjøre ingenting, men veldig sosialt

Ja enig med deg der. Rotete og ustrukturert i forhold til hva man skal gjøre og har sett de fleste, inkludert meg blir gående for det meste frem og tilbake, småprate litt med enkelte kanskje, noen får det til bedre sosialt enn andre men for oss med sosial angst er ikke dette noe egnet sted. Synd det ikke tas mer hensyn til å se den enkelte. De som er der mye blir "bestevenner" veldig fort virker det som, men oss som kanskje ikke er der så ofte blir mer usynlige og kommer ikke inn i miljøet på en måte

Skrevet

Det "perfekte" medlem: En som bare satt hjemme, hadde et miserabelt liv, men som så kom til Fontenehuset og fant mening igjen med livet gjennom felleskskap med andre og arbeidsoppgaver. Ble så frisk nok til å ta en overgangsarbeid og tjene sine egne penger litt. Holde tale på julebordet der man er på gråten når man forteller hvor mye stedet har betydd og at de aldri hadde vært der i er i dag hvis det ikke var for Fontenehuset. Være for alltid tilknyttet stedet og egentlig aldri komme seg helt ut i ordinært arbeid. Ikke være den alle smarteste, velutdannede og ambisiøse, bortsett fra noen få som får bli utvalgt til å blomstre (hvis de uttrykker at Fontenehuset har betydd alt for dem en periode. 

Hvis du er smart, ambisiøs og har gode sosiale antenner: Kan fungere litt en periode, men som i psykisk helsevern, gjelder det å komme seg unna og høre på seg selv og andre hva høyere ambisjoner gjelder. Har du en høy kompetanse på noe fra din utdanning, kan du bli oversett eller nedstemt på en måte du ikke ville blitt i det rette miljøet som ville satt pris på kompetansen din.

Husk at alle følelser og reaksjoner vil bli tolket til å være symptomer på sykdom. Er du kjempeglad i å trene og gjør det mange ganger i uka kan du bli tatt for å være manisk. Er du på gråten, så tolkes det automatisk til at du er deprimert selv om du kanskje er helt fortvilet over din økonomiske situasjon. Er du der ofte, men så borte en stund, tror folk du er innlagt, selv om du egentlig bare er drit lei eller har dratt på ferie, eller er på sykehuset for en operasjon. Medlemmer er verst her, men medarbeidere er heller ikke uskyldige. 

Det er veldig positivt at man kan få muligheten til å prøve seg ut og jobbe så lite eller mye man vil uten å føle press. Finne ut selv hva man tåler. Det sosiale kan være både veldig positivt, men også deprimerende og lite rehabiliterende. I alle fall i lengden. Det er i alle fall bedre enn dagsentre, hvor det er mye vaffelspising og grytekluthekling, samt skamros av noen psykjerringer for at du har klart noe et barnehagebarn kunne gjort. 

Kort sagt - en del positivt og en del negativt. 

Anonymkode: aed73...608

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, aiba skrev:

Det bestemmer du jo selv. Og det finnes arbeidsbeskrivelser.

Anonymkode: aed73...608

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt veldig gode erfaringer med å bruke kommunens Fontenehus selv. Da jeg begynte hadde jeg slitt i mange år med tunge depresjoner, og klarte ikke å jobbe eller studere fordi overgangen mellom å være sengeliggende til å skulle fungere på «vanlige» premisser ble for stor. Jeg brukte Fontenehuset som en mellomstasjon, der jeg kunne bygge meg opp i mitt eget tempo, til jeg var blitt mer vant til å være i arbeid/aktivitet og å møte folk. Jeg brukte to år på å bygge meg opp fra scratch til å bli klar for studier. I dag er jeg halvveis inn i et barchelor fag innenfor helse, og jeg stortrives. Jeg er innom Fontenehuset en sjelden gang, men leser ofte der i perioder før eksamener. 

Det er mange forskjellige folk med ulikt funksjonsnivå og ulike plager, men det de aller fleste «brukerne» har til felles er at de ønsker å gjøre noe annet enn å bare drikke kaffe og skravle om dagene. Det som er fint er at du kan gjøre så mye du klarer, klarer du bare å koke kaffe og tevann en dag - så gjør du det.

Sosialt er Fontenehuset litt «opp og ned». Hvordan det er der er veldig avhengig av hvem som tilbringer mye tid det. For det meste er det helt greit, noen ganger til og med veldig bra. I kortere perioder kan det bære helt «Kokkelimonke». Det er ingen narkomane (såvidt jeg vet) på det Fontenehuset jeg bruker.

Anonymkode: 4a813...aef

Skrevet

Hva i alle dager er et fontenehus?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
On 10/24/2018 at 7:19 PM, AnonymBruker said:

Hva er dine erfaringer med fontenehus? Personlig syns jeg det er en vanskelig arena å danne nye vennskap og bekjentskap på, men ser ut som mange der har klart det. Hva er dine meninger om fontenehus?

Som samboer til et menneske som tidligere var medlem her må jeg bare si at jeg har NULL til overs for fontenehuset. Kunne listet opp mange faktorer, men her er noen:

- de som Velfungerende kommer i kontakt m mennesker som er så psykisk syke og skada at de blir dratt rett ned i gjørma igjen.  

- min samboer ble seksuelt utnyttet av en ansatt der mens hen var på sitt sykeste selv. 

- en ansatt brukte min samboer som sjelesørger når hennes egen mann tok selvmord, og presterte å nesten få samboer til å føle skyld for dette hvis hen ikke stilte opp for denne ansatte

- alle knuller alle.

Ledelse som pynter på ting og fortier problemer er bare småtteri.

som pårørende som har stått last og brast med samboer gjennom opp og nedturer vil jeg bare si løp! Skal du ha deg et normalt liv, er IKKE dette noe å anbefale. 

Anonymkode: e6fc3...676

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Honey Dew said:

Det samme lurer jeg på. Aldri hørt om, men det virker som det er noe man bør ha kjennskap til..?

Skrevet (endret)

Det er mange år siden jeg var der, og jeg var der kun en kort tid men uansett. Kan nok være supert for rette vedkommende. Det kan være forholdsvis høy psykiatri-faktor, som noen over sier så passer det ikke alltid for de friskeste og med mest ressurser. For meg var det litt for mye psykiatri, men jeg er ikke så representativ for gjennomsnittspasienten. 

Endret av n_97
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er et fontenehus?

Anonymkode: 913bb...213

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Honey Dew skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden er et fontenehus?

Anonymkode: 913bb...213

https://www.fontenehus.no/

Anonymkode: 41a86...2ef

• 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg er medlem på et Fontenehus i Norge. Det har vært til stor hjelp for meg for å bygge arbeidskapasitet og tro på meg selv etter mange år med psykisk sykdom. Fontenehuset har fungert for meg fordi det alltid er noe jeg kan gjøre der, selv om jeg ofte må ta initiativ til det selv. Det at jeg har kunnet tilpasse det formen min har vært en stor fordel. Jeg gikk tidligere på et dagsenter, og det var jo greit å se litt folk i løpet av dagene - men jeg ble ikke noe friskere av bare å sitte å drikke kaffe hele dagen.

Når det kommer til det sosiale så kan jeg vell si at jeg snakker med folk, og har det hyggelig der - men ikke noe mer. Har ikke knyttet noen nye nære vennskap, men har i grunn nok venner med tanke på at jeg skal ha tid til å omgås dem ved siden av å ha en familie. 

Det er såvidt jeg vet ingen narkomane på det Fontenehuset jeg har vært på pr i dag. Men det har vært et par stykker under LAR der tidligere. Men de har nå ikke plaget meg. Det kommer nok og an på hvor Fontenehuset ligger, da jeg ser for meg at det kanskje er større tetthet av narkomane i Oslo og muligens Bergen. 

Hva jeg bidrar med på Fontenehuset er alt fra statistikk, regnskap, holde kontakt med medlemmer som ikke er på Fontenehuset, arrangere fritidsprogram, søke om midler, skrive referater, gjøre lettere renhold osv. Høres lite ut, men noen av oppgavene er ganske store og tidkrevende. Min opplevelse er at det er nok å gjøre bare man tør å hive seg til.

Jeg har iallefall fått et bedre liv med å bruke Fontenehuset - og blir nok snart å ta nye steg ut i jobb eller utdanning. Det hadde jeg aldri trodd for noen år siden.

Det er i grunnen bare å prøve, enten funker det eller så funker det ikke.. Og funker det ikke kan man jo prøve noe annet.

Anonymkode: 4a813...aef

• 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen erfaringer med fontehuset? 

Anonymkode: 16658...e7f

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 6/24/2020 at 4:20 PM, AnonymBruker said:

Noen som har noen erfaringer med fontehuset? 

Anonymkode: 16658...e7f

Jeg lurer på det samme. Vurderer å ha noe å gå til. 

Anonymkode: 26639...e91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...