Gå til innhold

Strikke hals....hvilket garn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å prøve meg på å strikke en løvspretthals ( dame) hvilket garn anbefaler du? Varmt og av god kvalitet...som ikke loer

Anonymkode: 23152...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å bruke alpakka når plagg skal i halsen for å være sikker på at det ikke klør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Muskath skrev:
 

Alpakka silke, Sandnes garn

Gikk inn her for å foreslå akkurat det samme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha garn og pinner som passer til mønsteret. Garn som skal opp til ansiktet bør være noe annet enn slpakka, da den loer og er ekkel i halser. Merinoull er bedre egnet.

Spør på garnbutikken.

Anonymkode: 5cc01...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2018 den 20.45, Diamant20 skrev:
 

Jeg pleier å bruke alpakka når plagg skal i halsen for å være sikker på at det ikke klør

Jeg synes alpakka klør 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alpakka klør og loer - og for akkurat denne halsen, har heller ikke formfasthet nok. Du vil ende opp med en sammenrulla "klump".

Bruk heller ett av de garna som er anbefalt for oppskrifta :) 

Anonymkode: 9d86c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Alpakka klør og loer - og for akkurat denne halsen, har heller ikke formfasthet nok. Du vil ende opp med en sammenrulla "klump".

Bruk heller ett av de garna som er anbefalt for oppskrifta :) 

Anonymkode: 9d86c...972

Tusen takk for svar. Begynte på halsen no i kveld, med Sandnes tynn merino😀 Er ikkje så erfaren,så står allerede fast etter vrangborden....kanskje du kan hjelpe?skal strikke etter et diagram,så står det at dei mørkegrå rutene ikke eksisterer.....nok til å forvirre meg🙄

Anonymkode: 23152...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok strikket i "Tynn alpakka" fra Du Store Alpakka, men hver sin smak. Jeg syns alt av saueull klør, men alpakka går bra opp mot ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 12.49, AnonymBruker skrev:
 

Du må ha garn og pinner som passer til mønsteret. Garn som skal opp til ansiktet bør være noe annet enn slpakka, da den loer og er ekkel i halser. Merinoull er bedre egnet.

Spør på garnbutikken.

Anonymkode: 5cc01...40b

Det er veldig individuelt hva folk syns klør, da. Noen syns alpakka er topp rett på huden, andre syns det klør.

Jeg strikket en sånn hals i Drops air en gang, og det var veldig deilig. Rauma Puno eller Pickles Cozy er veldig like garn som det. 

Men ts, strikker du i dobbel tråd? Ellers må jo tynn merino bli alt for tynt til voksenutgaven. Med mindre du strikker barneversjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Det er veldig individuelt hva folk syns klør, da. Noen syns alpakka er topp rett på huden, andre syns det klør.

Jeg strikket en sånn hals i Drops air en gang, og det var veldig deilig. Rauma Puno eller Pickles Cozy er veldig like garn som det. 

Men ts, strikker du i dobbel tråd? Ellers må jo tynn merino bli alt for tynt til voksenutgaven. Med mindre du strikker barneversjonen. 

Hei og takk for svar. Ja syns garnet virker litt tynt....men det stod i oppskrifta at det var dette garnet eller drops air. Spørs om eg må kjøpe nytt garn? Strikker med pinne 5

Anonymkode: 23152...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei og takk for svar. Ja syns garnet virker litt tynt....men det stod i oppskrifta at det var dette garnet eller drops air. Spørs om eg må kjøpe nytt garn? Strikker med pinne 5

Anonymkode: 23152...4fd

Men hvis jeg husker riktig er de ulike størrelsene basert på ulik tykkelse på garnet? Altså hvis man skal strikke barneversjon strikker man i tynt garn, noe lignende det du har kjøpt, og voksenversjonen i ganske tykt garn. Det er mulig det kan funke å legge garnet du har kjøpt dobbelt, men det må du i så fall teste om passer med strikkefastheten. Og da trenger du kanskje mer garn også. Å strikke på pinne 5 med tynn merino høres ikke som blir så bra mtp mønsteret, størrelsen vil bli annerledes og det vil bli veldig luftig rundt halsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28 October 2018 den 9.49, Vera Vinge skrev:
 

Men hvis jeg husker riktig er de ulike størrelsene basert på ulik tykkelse på garnet? Altså hvis man skal strikke barneversjon strikker man i tynt garn, noe lignende det du har kjøpt, og voksenversjonen i ganske tykt garn. Det er mulig det kan funke å legge garnet du har kjøpt dobbelt, men det må du i så fall teste om passer med strikkefastheten. Og da trenger du kanskje mer garn også. Å strikke på pinne 5 med tynn merino høres ikke som blir så bra mtp mønsteret, størrelsen vil bli annerledes og det vil bli veldig luftig rundt halsen. 

Tusen takk for svar😀 Ja syns det såg litt tynt ut med merinoen....står ikkje tydeleg inoppskrifta så berre kjøpte det som stod. Burde jo ringe ei bjelle då eg såg kor tynt garnet var....hehe. Tenker å kjøpe nytt garn idag....tips til noe fra Sandnes? Tenker ha med meg på flytur i morga...artig å prøve noko nytt.

Anonymkode: 23152...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen....kva slags garn fra Sandnes kan ligne på Drops air ( det som står i oppskrifta)?

Anonymkode: 23152...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tusen takk for svar😀 Ja syns det såg litt tynt ut med merinoen....står ikkje tydeleg inoppskrifta så berre kjøpte det som stod. Burde jo ringe ei bjelle då eg såg kor tynt garnet var....hehe. Tenker å kjøpe nytt garn idag....tips til noe fra Sandnes? Tenker ha med meg på flytur i morga...artig å prøve noko nytt.

Anonymkode: 23152...4fd

Hva med å sjekke ut Kos fra Sandnesgarn? Det ser ut til å være i samme gate. Dvs jeg har ikke kjent på det i virkeligheten, så jeg vet ikke om det er et sånt "blow" - garn, som Drops Air, siden det ikke står på nettsiden. Men samme blandingsforhold med alpakka, ull og kunstfiber som i Air, og lik løpelengde, så tykkelsen bør være veldig lik.

Lun ull kan sikkert også brukes, selv om det er en annen type garn igjen, men tykkelsen er noe lignende. Det er jo en hals, så ikke like stor krise om den blir en tanke større eller mindre som hvis det var en genser. Så jeg ville tenke at en del forskjellig ganske tykt garn kan brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 19.30, AnonymBruker skrev:
 

Tusen takk for svar. Begynte på halsen no i kveld, med Sandnes tynn merino😀 Er ikkje så erfaren,så står allerede fast etter vrangborden....kanskje du kan hjelpe?skal strikke etter et diagram,så står det at dei mørkegrå rutene ikke eksisterer.....nok til å forvirre meg🙄

Anonymkode: 23152...4fd

Det betyr mest sannsynlig at du skal strikke to masker sammen rett før der det kommer en mørkegrå rute :) Hva står det i oppskriften?

Anonymkode: 639df...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...