Gå til innhold

Hvorfor blir alle nye leiligheter så åpen veranda (klare glass), sånn at man må sitte på utstilling som bare det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er bare sånne klare glass, så egentlig sitter man der uten noe som skjuler. Skikkelig på utstilling. Hvorfor blir de bygd sånn?

Anonymkode: aa10e...5e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det er mange mennesker som liker dette, følelsen av mer lys og luft. Jeg er enig med deg, føler jeg vil sitte på utstilling når det er sånn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste naboene har dette, og flere har satt opp bambus, veggskiller, eller planter så man ikke kan se inn. Jeg syns ikke det er så fint med alt det glasset, når det ikke er rent. 

Anonymkode: de093...d4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare sånne klare glass, så egentlig sitter man der uten noe som skjuler. Skikkelig på utstilling. Hvorfor blir de bygd sånn?

De er bygd i glass fordi glass er inn. Ser moderne og stilrent ut, synes folk. Og utbyggere bruker ikke frostet glass fordi dette er marginalt dyrere enn ikke-frostet. (De bryr seg om fortjeneste)

Sånn som kjøper så er veranda med innsyn lett å fikse - sett opp noe på innsiden. Frosta-folie eller spraylakk med frostet-effekt er etter min mening penere enn blending i tre eller tøy. Men alle tre er lett tilgjengelige og enkle å sette opp.

Anonymkode: c1456...b75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ( og elsker det) fordi verandaen da ikke tar noe av utsikten vår. Vi har veranda/terrasse ut fra kjøkkenet og vi elsker å sitte inne og fremdeles nyte utsikten. Hadde vært veldig kjipt å stirre inn i et gelender.

Anonymkode: 4c13d...ea8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man bor tett synes jeg ikke det er heldig med glass.  Men bor man fritt og med fin utsikt er det flott. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er på grunn av lys inn i leiligheten, både for å tilfredsstile byggekrav og ønskene til befolkningen for øvrig. 

Anonymkode: 1f8f6...c85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i byen settes det opp på omtrent alle nye bygg, og lykke til med vaskingen av glass-rekkverket. De jeg har sett nå i høst er skitne og fæle, et var skadet (masse sprekker i glasset). 

Anonymkode: 59d79...2e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å etterkomme moderne menneskers eksponeringsbehov?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også sånn om de glassbalkongene før, ts, før jeg flyttet til en leilighet som har det. Nå nyter jeg at så mye lys slipper inn i leiligheten. I tillegg bor jeg i fjerde etasje, uten noen andre boliger tett på. De eneste som kan beundre/avsky mitt bikinikledde legeme er de som går på veien nedenfor. Og jeg har oppdaget at folk svært sjelden løfter blikket høyere enn hodehøyde. 

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har glass på verandaen og liker det godt. Det er lyst og mindre innestengt. Har planter som står helt inntil rekkverket og likevel får rikelig med sol, hadde det vært metallrekkverk kunne jeg ikke hatt planter der. Så voldsomt innsyn er det heller ikke. Her høytrykkspyles glasset på borettslagets kostnad annet hvert år, eller så går jeg fort over med klut og vaskemiddel. På de 12 årene borettslaget har eksistert er det kun knust en rute, og det var i trappeoppgangen og ikke på en veranda. 

Anonymkode: c903f...37c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvordan det var før i tiden, da de fleste verandaer var tilnærmet helt åpne. 

Totalt ubeskyttet for vær og vind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har enebolig, og bor ganske usjenert til. Jeg elsker vårt glassrekkverk. Byttet ut tre med glass for ca 8 år siden, har ikke angret et sekund. Var litt spent på hvor mye det måtte vaskes, men ei gang i året holder. Får dog ikke asfalt støv på glasset.

Vi har stor veranda, men fikk enda større med glass. Ingenting som stjeler utsikten utover vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at det ikke er jeg (ts) som har lagt ut bilde med link over her! Det står i sitater av mitt innlegg, men det er ikke noe jeg har lagt ut, så hvor det kommer fra vet jeg ikke.

Ellers: Takk til dere som svarte... ddette med at det slipper inn mye mer lys med glass har jeg rett og slett ikke tenkt på, hehe. (Ikke det at det er billigere med klare glass heller.) Bor selv sånn til at hadde verandaene våre vært av glass hadde jeg hatt mye mer dagslys inn, noe jeg savner. Men det verste jeg vet er å sitte på utstililng, så hadde ikke vært komfortabel tror jeg.

Har lagt merke til at nesten ingen har sprayet eller brukt film på glassene, så jeg har lurt på om det ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha planter på balkongen vil de elske det, lyset altså. Da vil jo de fungere som skjerm mot omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller plantene vil få svidde blad fordi de får for mye sol. Lurt å tenke ekstra over hva slags planter man velger, og ta dem som tåler å stå i sol hele dagen, ikke alle planter liker det. Det må også vannes mer om plantene står i stekende sol. Greit å ha i bakhodet. 

Anonymkode: 59d79...2e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...