Gå til innhold

Fiskeboller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker fiskeboller i hvit saus med kokte poteter, raspa gulrot og karri. Hvilket tilbehør bruker dere og ikke minst hvilken type fiskeboller kjøper dere? Jeg bruker Bjelland på boks, er veldig glad i den, men det kan jo være fordi det var den jeg vokste opp med.

Anonymkode: d3dbc...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blåbærpike

Vesterålen fiskeboller på boks ♥️ Med hvit saus, kokte poteter og gulrøtter og et lett dryss piffikrydder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ofte bare med hvit saus, poteter og karri.

Men også som du selv og andre nevner, med raspet gulrot, kokt gulrot og bacon. Veldig godt.

Bruker mest Vesteraalens men av og til Bjellands. De gamle gode merkene jeg vokste opp med.  :)

PS.    Kraften (ikke alt, da) går i sausen.

Endret av Jerry Lee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dill i sausen og bruker hermetiske erter og bacon som tilbehør 😁

Anonymkode: 67a77...f0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker karrisaus (jeg synes hvit saus er litt kjedelig, kokte poteter og grønnsaker som brokkoli og gulrot. Jeg lager fiskebollene selv (lager mye på en gang og fryser ned porsjonsvis i kraften).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Vi bruker karrisaus (jeg synes hvit saus er litt kjedelig, kokte poteter og grønnsaker som brokkoli og gulrot. Jeg lager fiskebollene selv (lager mye på en gang og fryser ned porsjonsvis i kraften).

Har du oppskrift på fiskebollene og karrisaus? Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du oppskrift på fiskebollene og karrisaus? Hi

500 g torskefilet (eller annen hvit fisk), viktig at den er kald når du lager fiskebollene
2,5-3 dl kremfløte (evt kan man bruke 250-300 g kesam eller cottage cheese om man ønsker magrere fiskeboller)
2 egg
1 ts salt
litt hvit pepper
1 ss potetmel

Skjær fileten i biter og ta ut ben. Kjør fisk, egg, salt, pepper og potetmel (og evt kesam/cottage cheese) sammen i foodprocessor. Hvis du bruker fløte sper du med den på slutten mens maskinen kjører. Bruk en skje dyppet i kaldt vann og form fiskeboller som får trekke i lettsaltet vann (evt tilsatt fiskebuljong) i 10-12 minutter. Denne oppskriften gir ca 24-25 fiskeboller så kan med fordel ganges opp slik at man kan fryse ned til senere anledninger.

Karrisaus bruker jeg ikke oppskrift på (det er bare hvit saus med karri). Jeg smelter en god klatt smør og har i mel til en tykk grøt og karripulver som får frese litt før jeg sper med melk til passe tykk saus. Smak til med salt og pepper og la fiskebollene trekke i sausen til de er varme. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesteraalens fiskeboller, lager en tykk hvit saus (bruker også kraften som fiskebollene ligger i), poteter og råkostsalat (gulrot, kålrabi, eple, sitronsaft). Drysser over karri før jeg spiser. 

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt har det vært Vesteraalens grønne som gjelder. Men i senere tid (siste tiår) synes jeg kanskje disse har tapt seg litt. Iblant har jeg kjøpt "billigfiskeboller", og syntes de har vært like gode på smak, og kanskje bedre på konsistens. Jeg har ikke landa på noen ny favoritt.

Karri har ikke forekommet i min familie, så skal det være litt ekstra, bruker jeg rekekraft (kokt på skallene) i den hvite sausen. Og gjerne bacon (eller helst sideflesk) til. (Og så litt grønnsaker, som sunt alibi.)

Skal en følge karri-sporet, må det sikkert gå an å lage noe godt med karripasta, tomat, løk og fiskeboller. Får ha det på to-do-lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper både Vesterålen og Bjelland sine. Jeg har noen ganger reker i sausen, ellers så pleier jeg ofte å bruke stekt bacon ved siden av. Så synes jeg gastromat er godt på. Pleier å ha kokt poteter og revet gulrot ved siden av.

Anonymkode: e077f...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke så godt karri, så har hvit saus med muskat. Reker, kokte gulrøtter og poteter.

Anonymkode: abb30...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesterålens fiskeboller, hvit saus med karri, potet og kokt gulrot. Mannen maser om at han vil ha løk i sausen men no way Jose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke de hermetiske fiskebollene på boks, de er rett og slett grusomme. Skal jeg kjøpe blir det enten Lofoten hjemmelagde fiskeboller eller Madam Bergen sine fra ferskvaredisken. Eller så lager jeg selv.

Tilbehør; hvit saus med karri, muskat, ingefær og purre. Raspet gulrot, stekt chorizo eller bacon, rødbeter av og til, noen ganger erter.

Anonymkode: faf68...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke de hermetiske fiskebollene på boks, de er rett og slett grusomme. Skal jeg kjøpe blir det enten Lofoten hjemmelagde fiskeboller eller Madam Bergen sine fra ferskvaredisken. Eller så lager jeg selv.

Tilbehør; hvit saus med karri, muskat, ingefær og purre. Raspet gulrot, stekt chorizo eller bacon, rødbeter av og til, noen ganger erter.

Anonymkode: faf68...864

Det er lenge siden jeg har spist fiskeboller fra ferskvaren, men jeg ble ikke veldig imponert den gangen jeg prøvde for mange år siden.

Om jeg tester dette nå, skal det være egenproduserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes raud, maxmat eller Det gode hav har de beste. Viktig å lage saus av Melange margarin og ha godt med karry i den smeltede margarinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...