Gå til innhold

Er jeg dum som gjør det slik? økonomi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ikke inntekt nå. Jeg har oppspart egenkapital, og går ikke tom for penger med det første om jeg er fornuftig. 
Hvorfor jeg ikke har inntekt vil jeg ikke svare på nå. Men det handler om psykisk sykdom. 
Jeg har kontaktkort, altså, ikke noe abonomment. Jeg  betaler altså ingenting med mindre jeg ringer eller bruker mobildata. 
Men hvorfor sier folk det er så forbanna lønnsomt å kjøpe ny  mobil med nedbetaling? for jeg ser at bruker du nedbetaling, så betaler du egentlig mer for telefonen i lengden. 

Anonymkode: a3215...6dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ingen som sier det?

• Liker 14
Skrevet
1 time siden, Nuttery skrev:

Det er da ingen som sier det?

men jeg skjønner ikke hvorfor mange går for delbetaling, for jeg synes det i lengden virker dyrere! Med mindre man ringer til andre ganske mye, og bruker mobildata, så skjønner jeg ikke helt poenget. Føler det bare er en masse salgstriks? 

Skrevet

Hvis du er syk, kan du søke om aap. 

Anonymkode: 8b325...565

• Liker 5
Skrevet

For noen er det verdt det å betale litt mer totalt sett, og heller få delt opp betalingen i flere, mindre beløp. F.eks. fordi de absolutt vil ha siste, dyreste iPhone til 17000 men ikke har råd til å betale alt på en gang. 

Hva som lønner seg kommer jo helt an på hva som er viktig for deg. Kan du klare deg med en rimeligere modell som du har råd til å betale kontant vil dette selvsagt lønne seg økonomisk. Og når det gjelder databruk og type abonnement må du selvsagt også se på hvordan du bruker telefonen, og hva som blir billigst/best for deg

Det finnes ingen fasit på dette. 

Anonymkode: c40f9...93f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er syk, kan du søke om aap. 

Anonymkode: 8b325...565

Noe som faktisk ikke er tema for tråden i det hele tatt. 

Anonymkode: c40f9...93f

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

men jeg skjønner ikke hvorfor mange går for delbetaling

fordi de ikke har nok penger til å kjøpe på dagen, men vil så gjerne ha en ny telefon med en gang. Typisk.

• Liker 4
Skrevet

Delbetaling lønner seg aldri. Abonnement kan lønne seg, dersom man bruker telefonen mye, jeg har det fordi jeg bruker mye data til spill og fritid, og det er jo fordi jeg har råd til det. Jeg kjøper ny telefon med 2-3 års mellomrom, og binder meg til den operatøren jeg vanligvis bruker, og får 1-2000 i rabatt, og casher ut resten. Delbetaling koster noen tusenlapper ekstra, og dette er penger jeg kan spare på bufferen min til neste telefon, i stedet for å bare gi dem bort. 

Anonymkode: ca3d4...cf7

Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

men jeg skjønner ikke hvorfor mange går for delbetaling, for jeg synes det i lengden virker dyrere! Med mindre man ringer til andre ganske mye, og bruker mobildata, så skjønner jeg ikke helt poenget. Føler det bare er en masse salgstriks? 

Enkelte mobilselskaper tilbyr RENTEFRI nedbetaling av telefon. Mener å ha sett f.eks. OneCall tilby dette. "Det er som å låne av en venn og du betaler jo ikke renter da" som de sier. Hvis jeg husker riktig selskap da, men jeg tror det.

Er nedbetalingen rente- og gebyrfri, koster jo ikke telefonen noe mer å nedbetale på enn om du kjøpte den og betalte alt cash på en gang.

EDIT:

ja, jeg husket riktig, det var OneCall:

https://onecall.no/kampanjer/delbetaling

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
21 timer siden, Million skrev:

Enkelte mobilselskaper tilbyr RENTEFRI nedbetaling av telefon. Mener å ha sett f.eks. OneCall tilby dette. "Det er som å låne av en venn og du betaler jo ikke renter da" som de sier. Hvis jeg husker riktig selskap da, men jeg tror det.

Er nedbetalingen rente- og gebyrfri, koster jo ikke telefonen noe mer å nedbetale på enn om du kjøpte den og betalte alt cash på en gang.

EDIT:

ja, jeg husket riktig, det var OneCall:

https://onecall.no/kampanjer/delbetaling

Men hvorfor ikke kjøpe en tlf når en har råd fremfor å låne penger fra selskapet? Det koster ikke noe mer om du får en rente og gebyrfri nedbetaling, men det kan koste deg mer om du plutselig får en stor regning i nedbetalingsperioden. For jeg har det inntrykket at de jeg kjenner som kjøper slikt på nedbetaling er samme typen som ikke har buffer eller sparekonto. Det var jo mangelen på sparekonto som gjør at de valgte nedbetaling i utgangspunktet.. Istedetfor å bruke oppsparte penger på ny mob.. Samme type som tar opp et kredittkortlån eller forbrukslån for å betale den store regningen de ikke hadde forventet.. 

Anonymkode: 0d77c...b95

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ikke kjøpe en tlf når en har råd fremfor å låne penger fra selskapet? Det koster ikke noe mer om du får en rente og gebyrfri nedbetaling, men det kan koste deg mer om du plutselig får en stor regning i nedbetalingsperioden. For jeg har det inntrykket at de jeg kjenner som kjøper slikt på nedbetaling er samme typen som ikke har buffer eller sparekonto. Det var jo mangelen på sparekonto som gjør at de valgte nedbetaling i utgangspunktet.. Istedetfor å bruke oppsparte penger på ny mob.. Samme type som tar opp et kredittkortlån eller forbrukslån for å betale den store regningen de ikke hadde forventet.. 

Jeg aner ikke, jeg, jeg kjøpte min egen iphone med sparepenger. Men dette ovenfor var et svar til TS. Hennes situasjon er kanskje annerledes. Kan skjønne at f.eks. studenter ikke sitter  på noen fet sparekonto, og da må vel et rentefritt lån være greit om man MÅ ha en ny mobiltlf (om den gamle falt i vann, ble stjålet eller mistet, etc).

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Jeg brukte OneCall rentefri nedbetaling fordi jeg heller ville betale en viss sum i mnd enn å ta er stort jafs av sparekontoen. Om jeg betaler 200kr eller 600kr i mnd på mobil utgjør liksom ikke den store forskjellen. Har to års nedbetaling nå, og er ferdig om to mnd, neste gang kommer jeg til å velge ett års nedbetaling.

Anonymkode: fe760...e53

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Million skrev:

Jeg aner ikke, jeg, jeg kjøpte min egen iphone med sparepenger. Men dette ovenfor var et svar til TS. Hennes situasjon er kanskje annerledes. Kan skjønne at f.eks. studenter ikke sitter  på noen fet sparekonto, og da må vel et rentefritt lån være greit om man MÅ ha en ny mobiltlf (om den gamle falt i vann, ble stjålet eller mistet, etc).

Ja det er et mye bedre alternativ enn lån med rente ihvertfall.😊 Men det går an å finne bra tlf til rundt 2-3000kr. Vet ikke hvor mye iphone koster? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er et mye bedre alternativ enn lån med rente ihvertfall.😊 Men det går an å finne bra tlf til rundt 2-3000kr. Vet ikke hvor mye iphone koster? 

Husker ikke eksakt på kronen hva min iphone kostet i fjor, men tror det var rundt 6700,- Det var ikke noe abonnement e.l. knyttet til kjøpet, kjøpte kun telefonen uten noen binding.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Delbetaling lønner seg aldri. Abonnement kan lønne seg, dersom man bruker telefonen mye, jeg har det fordi jeg bruker mye data til spill og fritid, og det er jo fordi jeg har råd til det. Jeg kjøper ny telefon med 2-3 års mellomrom, og binder meg til den operatøren jeg vanligvis bruker, og får 1-2000 i rabatt, og casher ut resten. Delbetaling koster noen tusenlapper ekstra, og dette er penger jeg kan spare på bufferen min til neste telefon, i stedet for å bare gi dem bort. 

Anonymkode: ca3d4...cf7

Det er faktisk ikke riktig, Onecall har rente- og gebyrfri nedbetaling. 

Utfordringen er vel at folk kanskje kjøper ting som er for dyre for dem, og derfor bruker mer enn de burde. Men akkurat når det gjelder Onecall så koster det ingenting å dele opp betalingen. 

Anonymkode: 9a3fe...3ad

• Liker 1
Skrevet

Det vil stort sett alltid være billigere og mer fornuftig å betale alt på en gang. Men det kommer helt an på økonomi. Har man 3 millioner å slenge i bordet for å kjøpe en leilighet, så er det også mer fornuftig enn et boliglån. Men de færreste har 3 millioner i baklommen.

Anonymkode: 5470d...fca

• Liker 1
Skrevet

De gangene jeg har kjøpt på nedbetaling (som har nesten vært hver gang) har det vært fordi de har solgt mobilen mye billigere enn hva jeg kunne kjøpt den for i butikk, mot at jeg har bundet meg til det selskapet i et år. 

Anonymkode: 8fc7a...bee

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gangene jeg har kjøpt på nedbetaling (som har nesten vært hver gang) har det vært fordi de har solgt mobilen mye billigere enn hva jeg kunne kjøpt den for i butikk, mot at jeg har bundet meg til det selskapet i et år. 

Anonymkode: 8fc7a...bee

Men har du ikke hatt renter/gebyrer på nedbetalingen? Har det likevel blitt billigere når du har regnet med ekstrakostnadene med nebetalingen?

Skrevet
På ‎25‎.‎10‎.‎2018 den 9.53, Ny Bruker skrev:

fordi de ikke har nok penger til å kjøpe på dagen, men vil så gjerne ha en ny telefon med en gang. Typisk.

Eller fordi de MÅ ha ny telefon med en gang. Det kan også hende.

Anonymkode: 41f12...d5a

Skrevet

Hva som lønner seg må man regne seg frem til. Det handler om variabler som nypris på telefon, bindingstid, behov etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...