Gå til innhold

Hva er forskjell på misunnelse og det å skulle ønske man hadde det samme som en annen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har også inntrykk av at det er negativt å være misunnelig, er det det?

Anonymkode: a1ab3...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mis-unnelig. I det ordet legger jeg at man igrunn ikke unner den andre det det er snakk om. Et snev av bitterhet rett og slett. 

Anonymkode: 5e8df...090

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å misunne noen = å ikke unne andre det de har.

Å ønske at man hadde det samme som en annen, kan beskrives som sjalusi.

Anonymkode: 25fd3...6b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mis-unnelig. I det ordet legger jeg at man igrunn ikke unner den andre det det er snakk om. Et snev av bitterhet rett og slett. 

Ok, men blir misunnelig også brukt for å beskrive at en person vil ha noe en annen person har? Sjalusi, har ikke det mest med mennesker å gjøre? F.eks:

Per og Pål er kjærester. Jeg er hemmelig forelska i Pål, derfor er jeg sjalu på Per?

Eller: Per og Pål har ny bil, noe jeg også gjerne vil ha, men har ikke råd til. At de to har ny bil er greit for meg, men jeg ønsker meg en selv. Er jeg ikke misunnelig da?

Og i siste eks. Hvis jeg var bitter på Per og Pål fordi jeg ville ha det samme som dem (ny bil), hadde jeg vært sjalu OG misunnelig da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men blir misunnelig også brukt for å beskrive at en person vil ha noe en annen person har? Sjalusi, har ikke det mest med mennesker å gjøre? F.eks:

Per og Pål er kjærester. Jeg er hemmelig forelska i Pål, derfor er jeg sjalu på Per?

Eller: Per og Pål har ny bil, noe jeg også gjerne vil ha, men har ikke råd til. At de to har ny bil er greit for meg, men jeg ønsker meg en selv. Er jeg ikke misunnelig da?

Og i siste eks. Hvis jeg var bitter på Per og Pål fordi jeg ville ha det samme som dem (ny bil), hadde jeg vært sjalu OG misunnelig da?

Vanskelig å svare, ettersom mange bruker ordet misunnelse i stedet for sjalusi, når de egentlig mener sjalusi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om venninna mi vinner en ny bil, så blir jeg ikke misunnelig. Men jeg kan mene/si at hun er heldig, jeg skulle ønske jeg også hadde slik flaks osv.

Ordet sjalu bruker jeg bare når vi snakker om mennesklige relasjoner der noen føler seg bortprioritert eller at de får for lite oppmerksomhet av en bestemt person. Jeg tror du har lov til å bruke sjalu om gjenstander også, men det høres så forbanna dumt ut at det utgår for min del. Jeg gidder ikke bli sjalu på en bil liksom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser sjalusi mer som å ønske noe en annen har for seg selv og ikke den andre som har det.

Man kan jo ønske noe en annen har uten at man ønsker at den andre skal miste noe. Altså ønske det både for seg selv og den andre. Da er det mer i retning av beundring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:
Vanskelig å svare, ettersom mange bruker ordet misunnelse i stedet for sjalusi, når de egentlig mener sjalusi.

Som ordbøkene sier er det omvendt, noen bruker sjalusi når de mener misunnelse. Svaret på spørsmålet til TS er at det ikke er noen forskjell, men det er mange grader av misunnelse.

Anonymkode: 25fb9...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse brukes som regel når man mener «Jeg skulle ønske jeg hadde den fine tingen du har, men siden jeg ikke har det, unner jeg ikke deg å ha det, heller. Skulle ønske du ikke hadde den tingen; at noen stjal den eller at den gikk i stykker.» 

Jeg tror ikke vi har et enkeltord/uttrykk på norsk for følelsen man har når man mener «Den tingen du har der er kjempefin. Jeg synes du fortjener den, og skulle ønske at jeg hadde maken.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ullvott said:

Jeg tror ikke vi har et enkeltord/uttrykk på norsk for følelsen man har når man mener «Den tingen du har der er kjempefin. Jeg synes du fortjener den, og skulle ønske at jeg hadde maken.» 

Det blir ikke 100% språklig analogt, men når man unner noen noe så viser man velvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål!

Kanskje beundring som noen over her foreslår kan være et bra ord i noen tilfeller, men beundrer en annens evner eller nye bil eller hva det nå skal være uten at det betyr at man er bitter fordi de har det.

Misunnelse har liksom noe negativt ved seg, at man ikke unner den andre personen det.

Når det er sagt så tror jeg at jeg kan si "ååå jeg er så misunnelig" når en venn skal på ferie til Bahamas eller whatever, uten at jeg da er bitter fordi den personen skal det, men bare mener at jeg også gjerne skulle ligget på en strand på Bahamas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 100% språklig analogt, men når man unner noen noe så viser man velvilje.

Enig. Det handler om velvilje og positive følelser. Den viktigste forskjellen er kanskje at når man unner noen noe, MÅ man ikke nødvendigivs ha lyst på det samme selv. Man kan ha lyst på det, men man må ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det motsatte av å misunne noen noe er jo å unne noen noe. Ordet unne ligger til rot for ordet misunne. Når det å misunne kan beskrives som misunnelse, burde det være logisk at man skulle kunne beskrive det å unne som unnelse. Men så vidt meg bekjent har unnelse aldri funnet veien inn i det norske språket. Kanskje på tide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...