Gå til innhold

12 åring med blå lepper....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har kjennskap til dette?

Ble ringt fra skolen til sønnen min i går, da han var blek og hadde blå lepper, men fin allmentilstand.

I går ettermiddag skiftet han fra vanlig farge da han satt i ro, og ble hent blå så fort han beveget på seg eller spiste noe.

Ringte legevakten, hun syntes hele greia hørtes rart ut... Vanlig farge og temperatur på hender og føtter, ikke kald, og til tider så blå på leppene at han ble blå/svart. 

Legevakten ville ikke ha oss dit🤨

Kommer hjem fra jobb nå, og guttungen har fortsatt blå lepper! Men sykler og herjer og føler seg i topp form.

Noen som har erfaring med hva dette kan være?

Anonymkode: bd475...6c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han spist noe som farger av? 

Anonymkode: 574eb...83a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han spist noe som farger av? 

Anonymkode: 574eb...83a

Kunne sett ut som han har spist blåbær, men nei, har ikke spist noe med farger. Han har også normal ansiktsfarge og leppefarge når han er i ro. Blir blek og blå ved aktivitet/mat...

Skrevet

Blå lepper kan skyldes hjerteproblemer og skal alltid sjekkes ut. Kontakt enten legevakt eller fastlegen i morgen.

• Liker 6
Skrevet

Lege. Alltid lege når man lurer på slikt. Legevakt/lehe er pliktet til å ta dere inn. Høres rart ut at legevakten syntes det hørtes rart ut, men ikke tok dere inn.. 

Anonymkode: deabf...171

• Liker 1
Skrevet

Bare møt opp på legevakten.

Anonymkode: a3cd1...b6f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lege. Alltid lege når man lurer på slikt. Legevakt/lehe er pliktet til å ta dere inn. Høres rart ut at legevakten syntes det hørtes rart ut, men ikke tok dere inn.. 

Anonymkode: deabf...171

Får ringe igjen i kveld da. (Fastlegen vår er ikke på kontoret på torsdager, så får ikke vært der før fredag i så fall.)

Skal ta en prat med en sykepleier jeg kjenner, høre hva hun mener...

Skrevet

Blå lepper kan skyldes at de røde blodcellene ikke er mettet godt nok med oksygen, noe som kan være et symptom på hjertesykdom. Er han blå andre steder? Sjekk neglbånd, tær, slimhinner i munn osv. Du burde helt klart ta han med til legen!

Anonymkode: d2749...a94

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lest dette. Men han skulle være kald på hender og føtter og blå under neglene om det var farlig fikk jeg beskjed om... Det er han ikke.... Ikke har han influensa heller...

Få tatt en hjerteundersøkelse av han likevel. Det er ikke normalt å bli blå på leppene, og det nærmeste vil være å tro det har noe med oksygeninnholdet (og derav hjertet) i blodet å gjøre. Kan være hjerte eller lunger med andre ord.

Jeg ville bedt om henvisning til spesialist på hjerte, hadde dette vært mitt barn, og ikke latt meg avfeie med at det er "bagateller" av fastlegen.

• Liker 3
Skrevet

Krev at de sjekker hjertet hans, ikke godta svar som «det er nok ingenting» eller «han har jo ikke de andre symptomene» for det er ikke alltid at man får hundrevis med symptomer. Vær løvemamma! 

Anonymkode: 6071c...152

• Liker 6
Skrevet

Dette skjedde med min søster også. Helt fin i formen, kunne bli litt ekstra sliten i perioder (ikke noe ekstremt), og blå lepper. Det viste seg å være en liten hjertefeil. Ikke noe alvorlig i min søsters tilfelle, og det er noe hun fint kan leve med. Ikke medisiner eller noe slikt heller. Men jeg ville absolutt ha bedt dem om å sjekke hjertet! Både EKG og ultralyd. 

Anonymkode: 9fa4a...2fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt ungen til lege trass hva en idiot på telefon sa. 
Noen er ikke god nok i jobben sin, og bedre en unødvendig tur for mye en enn for lite.
Blå lepper kan være tegn på manglende oksygen i blodet, og kan være alvorlig. 
Så ville bare hastet til legevakten med en gang om jeg var deg ts. 
Ikke bruk tid på en telefon, kan være alvorlig.

Gjest COSL Innovator
Skrevet

Bare reis på legevakta uten å ringe dit. Da ser se det selv og tar dere inn etterhvert. Har måttet gjort det selv flere ganger med barna mine.

Legevakta er programmert til å avvise folk så sant hue fremdeles henger på.

Skrevet

Herregud. Hadde dratt til legevakten i det sekundet jeg fikk en tlf fra skolen. 

Blå lepper er et alvorlig symptom som skal tas på alvor. Nekter å tro at legevakten ikke ville ta i mot dere.

Anonymkode: 78720...c55

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk blå lepper selv i den alderen, sjekket det ikke ut, men masse EKG i voksen alder er normalt ;)

Skrevet

Jeg vet det ikke er lov på kg å utgi seg som helsepersonell, men sitter ved siden av en lege, så teknisk sett bryter jeg ikke noen regel. MEN han sier det kan høres ut som cyanose og det er å anbefale at han får en time hos legen i morgen. Veldig greit å få sjekket ut fort når det gjelder barn. Man vet ikke årsaken til det før man ser ungen og å får undersøkt han og det er alltid en mulighet for at det kan være noe som må behandles så det ikke forverres.

Anonymkode: 6c2e0...b03

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det ikke er lov på kg å utgi seg som helsepersonell, men sitter ved siden av en lege, så teknisk sett bryter jeg ikke noen regel. MEN han sier det kan høres ut som cyanose og det er å anbefale at han får en time hos legen i morgen. Veldig greit å få sjekket ut fort når det gjelder barn. Man vet ikke årsaken til det før man ser ungen og å får undersøkt han og det er alltid en mulighet for at det kan være noe som må behandles så det ikke forverres.

Anonymkode: 6c2e0...b03

Takk for info.

Har fått en sykepleier til å se på han, og snakket med legevakten igjen. Fikk beskjed begge steder at dette ikke virket akutt, da almenntilstanden er god. Får ikke ordnet time i morgen (da fastlegen ikke er på kontoret på torsdager), men tenkte å prøve å få en hastetime på fredag. Endrer noe seg i mellomtiden (dårlig pust/kaldsvette/svimmel e.l.) tar jeg naturligvis kontakt med legevakten atter en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...